Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu SAD - Wybrane społeczne aspekty dostępności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot SAD - Wybrane społeczne aspekty dostępności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Szymańska <Katarzyna_Szymanska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.2
T-S-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).1
T-S-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).2
T-S-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.2
T-S-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.2
T-S-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).2
T-S-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).2
T-S-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).1
T-S-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2konsultacje2
A-S-3przygotowanie do zaliczenia8
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/03C_W02
Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
AU_2A_W05C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-7, T-S-8M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/03C_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
AU_2A_U01, AU_2A_U18, AU_2A_U15C-1T-S-1, T-S-2, T-S-5, T-S-6, T-S-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/C/03C_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
AU_2A_K01, AU_2A_K04C-1T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-5, T-S-6, T-S-8, T-S-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/03C_W02
Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
2,0Student nie zna podstaw prawnych ani wybranych problemów osób z niepełnosprawnościami wynikających z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,0Student zna podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
4,0Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma podstawowoą wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami
4,5Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami
5,0Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma doglębną wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/03C_U01
Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
2,0Student nie wskazuje, nie opisuje i nie analizuje przykładów dobrych praktyk ani barier utrudniających dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,0Student na poziomie podstawowym wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
4,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności.
4,5Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności oraz dokonać ich rewizji.
5,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności oraz dokonać ich realnej rewizji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/C/03C_K01
Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
2,0Student nie jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,0Student jest gotów na poziomie podstawowym do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
4,0Student jest gotów podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
4,5Student demonstruje wysoką gotowość do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
5,0Student demonstruje bardzo wysoką gotowość do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Literatura podstawowa

  1. Tobiasz-Adamczyk B., Wybrane aspekty niepełnosprawności z perspektywy uczelni, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2023
  2. Europejski Akt o Dostępności (EAA), Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
  3. Benek I., Labus A., Kampka M. (red.), Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych – ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Fundacja Laboratorium Architektury 60+, Warszawa, 2016
  4. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, 2006
  5. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), 2019
  6. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), 2019
  7. Błaszak M., Przybylski Ł., Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania., Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2010
  8. Cohen, J., Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych, Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, Warszawa, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się, Dzienniki Unii Europejskiej Seria L Nr 356 z 12 grudnia 2014, 2014
  2. Ostrowska, A., Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993-2013, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, 2015

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.2
T-S-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).1
T-S-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).2
T-S-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.2
T-S-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.2
T-S-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).2
T-S-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).2
T-S-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).1
T-S-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2konsultacje2
A-S-3przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/03C_W02Student ma wiedzę na temat potrzeb, możliwości i obowiązków poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami w celu umożliwienia im pełnienia ról społecznych i ułatwienia pełnego uczestnictwa m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W05A.W5. absolwent zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami;
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-S-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-S-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-S-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
T-S-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-S-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-S-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-S-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
T-S-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstaw prawnych ani wybranych problemów osób z niepełnosprawnościami wynikających z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,0Student zna podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
3,5Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej.
4,0Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma podstawowoą wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami
4,5Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami
5,0Student zna i rozumie podstawy prawne i wybrane problemy osób z niepełnosprawnościami wynikające z ich ograniczonej dostępności do środowiska oraz przestrzeni publicznej. Student ma doglębną wiedzę na temat możliwości poprawy dostępności i przystosowania przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnoścami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/03C_U01Student wskazuje, opisuje i analizuje bariery utrudniające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami w zakresie projektowania uniwersalnego oraz dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej w wybranym obszarze przestrzeni publicznej oraz przedstawia realne kierunki ich poprawy (np. miasto/wieś/wybrana instytucja itp.).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U01A.U1. absolwent potrafi zaprojektować prosty i złożony obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym lub przyjętym programem, uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników, kontekst przestrzenny i kulturowy, aspekty techniczne i pozatechniczne;
AU_2A_U18B.U3. absolwent potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, kulturowe, plastyczne, ekonomiczne i prawne w procesie projektowania architektonicznego, urbanistycznego i planistycznego o dużym stopniu złożoności;
AU_2A_U15A.U15. absolwent potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-S-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-S-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-S-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-S-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-S-7Podstawy dostępności informacyjno-komunikacyjna (zasady dostępności informacyjno-komunikacyjnej, alternatywne formy komunikacji oraz sposoby i urządzenia do jej zapewniania, środki organizacyjne poprawiające dostępność informacyjno-komunikacyjną, podstawy komunikacji w języku migowym, komunikacja z osobami słabowidzącymi i niewidomymi).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wskazuje, nie opisuje i nie analizuje przykładów dobrych praktyk ani barier utrudniających dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,0Student na poziomie podstawowym wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
3,5Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej.
4,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności.
4,5Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności oraz dokonać ich rewizji.
5,0Student wskazuje, opisuje i analizuje przykłady dobrych praktyk lub bariery utrudniające dostępność w wybranym obszarze przestrzeni publicznej. Potrafi ocenić warunki dostępności oraz dokonać ich realnej rewizji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/C/03C_K01Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Student jest gotów przeciwdziałać dyskryminacji i wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_K01A.S1. absolwent jest gotów do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania skomplikowanych problemów projektowych;
AU_2A_K04A.S4. absolwent jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami, możliwościami i wymaganiami prawnymi w zakresie poszerzania dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osób z niepełnosprawnościami.
Treści programoweT-S-1Podstawowe pojęcia i definicje dotyczące osób z niepełnosprawnościami w ujęciu historycznym oraz współczesnym (m.in. rodzaje, klasyfikacja i przyczyny niepełnosprawności). Potrzeby osób z niepełnosprawnościami w aspekcie dostępności umożliwiającej im pełnienie ról społecznych oraz ułatwiającej pełne uczestnictwo m.in. w edukacji, życiu społecznym, zawodowym i sportowo-rekreacyjnym.
T-S-2Demograficzne uwarunkowania dostępności (polityka senioralna, a oczekiwania społeczno-kulturowe i niwelowanie nierówności w aspekcie zaspokajania potrzeb osób starszych).
T-S-3Podstawy prawne dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (m.in. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z dnia 5 września 2019 poz. 1696, 19 lipca 2019), Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z dnia 8 maja 2019 poz. 848, 4 kwietnia 2019), Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego ONZ A/RES/61/106 z dnia 13 grudnia 2006, Europejski Akt o Dostępności (EAA) - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług).
T-S-4Symulacja barier związanych z wybranymi aspektami niepełnosprawności – zajęcia w Symulatorium ZUT.
T-S-5Koncepcja projektowania uniwersalnego (Universal Design) i jej znaczenie w kształtowaniu pojęcia funkcjonalności i dostępności środowiska dla wszystkich jego użytkowników. Zasady projektowania uniwersalnego i przykłady dobrych praktyk.
T-S-6Podstawy dostępności cyfrowej (budowa i działanie strony internetowej oraz aplikacji mobilnej, zasady tworzenia i publikowania dokumentów, technologie asystujące, wykorzystanie sztucznej inteligencji).
T-S-8Zarządzanie dostępnością w instytucji (koordynator ds. dostępności, zadania, obowiązki i prawa (opracowanie raportów, monitorowanie i tworzenie deklaracji dostępności/planu poprawy dostępności, edukacja pracowników), certyfikacja systemu zapewnienia dostępności).
T-S-9Programy aktywizacji osób z niepełnosprawnościami zmierzające do ich zrzeszania się i pełnego uczestnictwa w różnorodnych aspektach życia społecznego (przykładowe programy oraz podmioty, organizacje i stowarzyszenia działające na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnościami).
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny Metody problemowe - wykład problemowy i konwersatoryjny Metody aktywizujące - metoda przypadków, metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna Metody eksponujace - film, pokaz połączony z przeżyciem Metody praktyczne - pokaz, symulacja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,0Student jest gotów na poziomie podstawowym do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
3,5Student jest gotów do podejmowania działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
4,0Student jest gotów podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
4,5Student demonstruje wysoką gotowość do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.
5,0Student demonstruje bardzo wysoką gotowość do podejmowania aktywnych działań zmierzających do poprawy dostępności i przystosowania środowiska oraz przestrzeni publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.