Wydział Architektury - Architektura (S2)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe Urbanistyczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe Urbanistyczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Klara Czyńska <Klara.Czynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczone projektowanie przeddyplomowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | kompetencje nieodzowne na stanowisku projektanta odpowiedzialnego: za wymianę doświadczeń i poglądów uzyskiwanych w trakcie opracowywania projektów architektoniczno-urbanistycznych (w tym projektu dyplomowego) o znacznym stopniu złożoności, za doskonalenie sposobu prezentacji oraz obrony przedstawianych poglądów i rozwiązań, za rozszerzanie, pogłębienie, porządkowanie, ograniczenie i uproszczenie tematyki złożonych prac projektowych (w tym dyplomowych) dzięki przeprowadzonej dyskusji oraz wnioskom z niej wypływających |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
T-SD-1 | Seminarium składa się z następujących faz: prezentacja referatu (z pomocą programów PowerPoint lub OpenOffice) krótsza dla dyplomów, jednoosobowych i dłuższa dla dyplomów dwuosobowych, pytania uczestników i odpowiedzi referenta na zapisane pytania, poglądy i opinie uczestników, wymiana argumentów i kontrargumentów, podsumowanie dyskusji w tym poszerzenie i pogłębienie wiedzy w zakresie urbanistyki i architektury. W prezentacji należy uwzględnić: omówienie sposobu selekcji i analizy materiałów źródłowych, literatury oraz przykładowych rozwiązań krajowych i zagranicznych, określenie diagnozy obszaru objętego opracowaniem, przedstawienie wniosków z ww. analizy oraz inspiracji (krajowych i zagranicznych) do sformułowania koncepcji projektowej, omówienie koncepcji projektowej i rozwiązań szczegółowych, przedstawienie typowej planszy A1 (układ poziomy lub pionowy, napis główny, podtytuły, numeracja plansz, legenda) oraz spisu treści opisu projektu z bibliografią. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria dyplomowe | ||
A-SD-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-SD-2 | praca własna | 9 |
A-SD-3 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda seminarium, metoda prezentacji, metoda porównawcza, dyskusja dydaktyczna, metoda harmonogramu wykonania pracy dyplomowej, metoda programowa (komputerowa). |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: student ma wykazać się na seminarium a) umiejętnością samodzielnego rozwiązywania zadań projektowych z dziedziny architektury, urbanistyki i planowania przestrzennego o znacznym stopniu złożoności oraz b) umiejętnością uzasadnienia przyjętego rozwiązania w dyskusji (dzięki wymianie argumentów i kontrargumentów). Oceniane są: a) opracowanie, w uzgodnieniu z promotorem, harmonogramu wykonania poszczególnych elementów pracy dyplomowej, b) prezentacja i obrona wykonanych już elementów pracy dyplomowej, c) aktywny udział dyplomanta we wszystkich fazach dyskusji dydaktycznej oraz d) obecność na seminariach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_W01 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | AU_2A_W05 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_W02 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | AU_2A_W06, AU_2A_W26 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | AU_2A_U01 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | AU_2A_U02, AU_2A_U21, AU_2A_U22, AU_2A_U31 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | AU_2A_U03 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U04 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | AU_2A_U06 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U05 potrafi wykonać projekt typowy, jest przygotowany do współtworzenia rozwiązań systemowych | AU_2A_U07 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U06 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | AU_2A_U08 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_U07 potrafi projektować zespoły osadnicze o złożonej funkcji i dużej skali | AU_2A_U11 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_K01 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | AU_2A_K06 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
AU_2A_AS2-VI/3d_K02 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami | AU_2A_K06 | — | — | C-1 | T-SD-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_W01 zna teorię, elementy i zasady kompozycji urbanistycznej | 2,0 | |
3,0 | W rozwiazaniu projektowym zostały poprawnie zastosowane elementy kompozycji urbanistycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_W02 w kompozycji rozumie powiązania przestrzenne i zagadnienia proporcji oraz skali (także: skali człowieka) | 2,0 | |
3,0 | Poprawnie zastosowane zostały w projekcie elementy kompozycji, powiązania przestrzenne odpowiadające odpowiednim proporcjom | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_U01 przez pracę realizuje indywidualną postawę twórczą, którą manifestuje swój stosunek do rzeczywistości i współczesnej sztuki | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie oryginalnej koncepcji projektowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U02 prezentuje autorskie koncepcje oraz rozwiązania projektowe i planistyczne w atrakcyjny sposób (grafika, prezentacje) | 2,0 | |
3,0 | Atrakcyjne pod wzgledem graficznych przedstawienie pracy dyplomowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U03 potrafi dostosować metodę do zadania projektowego lub planistycznego, eksperymentuje, korzysta z oprogramowania komputerowego | 2,0 | |
3,0 | Przedstawiona metoda jest adekwatna do realizowanego zadania projektowego lub planistycznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U04 w projektowaniu i planowaniu określa problemy i dokonuje ich hierarchizacji | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowe zdefiniowanie problemów i ich odpowiednia hierarchizacja | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U05 potrafi wykonać projekt typowy, jest przygotowany do współtworzenia rozwiązań systemowych | 2,0 | |
3,0 | Prawidłowo wykonany został projekt typowy zostały przesdstawione rozwiązaia systemowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U06 potrafi aranżować reprezentacyjną przestrzeń miejską, większe założenia przestrzenne i krajobrazowe | 2,0 | |
3,0 | Odpowiednie zdefiniowanie i zagospodarowania publicznych przestrzeni miejskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_U07 potrafi projektować zespoły osadnicze o złożonej funkcji i dużej skali | 2,0 | |
3,0 | Projekt zawiera prawidłowo zaprojektowane zespły osadnicze | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_2A_AS2-VI/3d_K01 szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego | 2,0 | |
3,0 | Prezentuje umiejętności chronienia środowisska przyrodniczego o kulturowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_2A_AS2-VI/3d_K02 jest otwarty i komunikatywny, wyraża swoje poglądy, prezentuje rozwiązania i dyskutuje w środowisku branżowym, na forum publicznym i w kontaktach z mediami | 2,0 | |
3,0 | Berze czynny udział w prezentacji i dyskusji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Chmielewski M.J., Teoria urbanistyki, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2004
- Majchrzak J. i Mendel T, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań, 1999
- Wiszniewski A., Jak przekonywująco mówić i przemawiać, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Wrocław, 1994
Literatura dodatkowa
- Stróżewski W., Dialektyka twórczości, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2007
- Zeimbiński Z., Logika praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002