Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu SAD - Podstawy dostępności współczesnych przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot SAD - Podstawy dostępności współczesnych przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>, Bożena Derwich <sk@zut.edu.pl>, Katarzyna Ganczarska-Borecka <sk@zut.edu.pl>, Adam Kuliś <sk@zut.edu.pl>, Paweł Osuchowski <sk@zut.edu.pl>, Szymon Wyrzykowski <sk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS8 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)1
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).1
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.3
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.4
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_W01
W01 – student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
PAWiO_1A_W07C-1, C-3, C-2, C-4T-S-5, T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-6, T-S-7, T-S-8M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_U01
U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
PAWiO_1A_U26C-3, C-1, C-2, C-4T-S-5, T-S-4, T-S-8, T-S-2, T-S-7, T-S-6, T-S-3, T-S-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
PAWiO_1A_K05, PAWiO_1A_K12C-1, C-3, C-2, C-4T-S-5, T-S-1, T-S-2, T-S-3, T-S-4, T-S-6, T-S-7, T-S-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_W01
W01 – student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_U01
U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery pojawiające się w przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/A/04A_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością w odniesieniu do przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).1
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)1
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.1
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).1
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.3
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.4
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/A/04A_W01W01 – student zna i rozumie ogólne zasady projektowania uniwersalnego i bariery, jakie generuje współczesne środowisko życia człowieka w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W07posiada podstawową wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
Treści programoweT-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/A/04A_U01U01 - student potrafi uwzględniać ograniczenia różnych grup użytkowników przy analizie problemów oraz przy realizacji zadań związanych z kształtowaniem współczesnej przestrzeni publicznej, komunikacyjnej i cyfrowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U26posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
Treści programoweT-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w podstawowym stopniu dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery pojawiające się w przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/A/04A_K01K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K05rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko
PAWiO_1A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie projektowania uniwersalnego
C-3Zdobycie wiedzy i doświadczanie zjawisk w zakresie różnorodności funkcjonowania człowieka pod kątem sprawności fizycznej i sensorycznej
C-2Kształtowanie ogólnej wiedzy i świadomości studentów w zakresie różnorodności ludzkich potrzeb i ograniczeń w życiu społecznym
C-4Nabycie podstawowych umiejętności identyfikacji barier przestrzennych, informacyjnych, komunikacyjnych i społecznych oraz podstaw dostępności współczesnych przestrzeni
Treści programoweT-S-5Fizjologia narządów zmysłowych - ze szczególnym uwzględnieniem fizjologii percepcji wzrokowej; struktura pola widzenia, kąty i linie widzenia; postrzeganie barw w polu widzenia; determinanty sprawności widzenia (spostrzegawczość, ostrość widzenia, wrażliwość na kontrasty; złudzenia optyczne, cienie i zjawisko olśnienia).
T-S-1Wprowadzenie do zajęć - ogólne omówienie zagadnień związanych z realizacją i celem przedmiotu, przybliżenie problematyki i zakresu zadania końcowego (raport z przeprowadzonych działań symulacyjnych odzwierciedlających warunki funkcjonowania osób z różnymi niepełnosprawnościami w przestrzeni, raport sporządzany w grupach 2-3-osobowych).
T-S-2Wprowadzenie do problematyki projektowania uniwersalnego – omówienie podstawowych pojęć, wprowadzenie do przedmiotu, obowiązujące przepisy: karta praw osób niepełnosprawnych, 7 zasad projektowania dla wszystkich/ tj. uniwersalnego (design for all)
T-S-3Osoby ze szczególnymi potrzebami - Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - karta praw osób niepełnosprawnych; warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; przykłady nieprzystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych; bariery architektoniczne i urbanistyczne; kryteria i standardy dostępności przestrzeni, systemy informacji wizualnej.
T-S-4Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-6Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-7Praca nad raportem w oparciu o zebrane przez studentów doświadczenia (wrażenia) podczas przeprowadzonych działań symulacyjnych, prezentacja raportu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego raportu.
T-S-8Prezentacja raportów końcowych na forum grupy
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne – wprowadzenie - seminarium, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • prezentacja końcowego raportu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji i referatów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością w odniesieniu do przestrzeni publicznej
3,5
4,0
4,5
5,0