Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Instalacje we wnętrzach i otoczeniu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje we wnętrzach i otoczeniu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jerzy Nejranowski <Jerzy.Nejranowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Fizyka |
W-2 | Ukończony kurs: Matematyka |
W-3 | Ukończony kurs: Rysunek Techniczny |
W-4 | Ukończony kurs: Podstawy CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych. |
C-2 | Rozpoznanie rodzajów instalacji |
C-3 | Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku |
C-4 | Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych. |
C-5 | Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego. |
C-6 | Dobieranie urządzeń instalacyjnych |
C-7 | Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji |
C-8 | Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi |
C-9 | Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie w treść przedmiotu. | 1 |
T-L-2 | Zasady działania budowlanych urządzeń instalacyjnych. | 1 |
T-L-3 | Rodzaje instalacji we wnętrzach architektonicznych i ogrodowych. | 1 |
T-L-4 | Potrzeby cieplne i komfort cieplny w budynku. | 1 |
T-L-5 | Projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych. | 1 |
T-L-6 | Projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach użyteczności publicznej - handel, gastronomia, usługi. | 1 |
T-L-7 | Projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach użyteczności publicznej - oświata, opieka zdrowotna. | 1 |
T-L-8 | Projektowanie typowych instalacji budowlanych w budynkach użyteczności publicznej - obiekty kultury i kultu. | 1 |
T-L-9 | Zapotrzebowanie na ciepło budynku jednorodzinnego. | 1 |
T-L-10 | Dobieranie urządzeń instalacyjnych we wnętrzach architektonicznych. | 1 |
T-L-11 | Dobieranie urządzeń instalacyjnych we wnętrzach ogrodowych. | 1 |
T-L-12 | Zasady sporządzania rysunków projektowych instalacji we wnętrzach architektonicznych i ogrodowych. | 1 |
T-L-13 | Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi. | 1 |
T-L-14 | Wpływu instalacji budowlanych na środowisko. | 1 |
T-L-15 | Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia. Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, instalacje ciepłej wody,prowadzenie przewodów, urządzenia i osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny. Zasady montażu urządzeń. Komfort cieplny pomieszczeń. Zapotrzebowanie ciepła na ogrzewanie pomieszczeń. Instalacje grzewcze, prowadzenie przewodów, urządzenia i armatura stosowane w ogrzewnictwie grzejniki, zawory termostatyczne, odpowietrzanie instalacji. Wentylacja pomieszczeń, rodzaje wentylacji i jej rozwiązania. Elementy instalacji wentylacyjnych. Izolacja przewodów. Klimatyzacja. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych | PAWiO_1A_W06 | — | — | C-9, C-7, C-4, C-2, C-6, C-8, C-5, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
PAWiO_1A_S1/B/11_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych | PAWiO_1A_W02 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_U01 Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych | PAWiO_1A_U04, PAWiO_1A_U06 | — | — | C-7, C-4, C-6, C-5 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO_1A_K02 | — | — | C-9, C-7, C-4, C-2, C-6, C-8, C-5, C-1, C-3 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
PAWiO_1A_S1/B/11_K02 Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej | PAWiO_1A_K03 | — | — | C-9, C-8 | T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Ma dostateczną ma wiedzę z zakresu instalacji budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/11_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_U01 Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/11_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_1A_S1/B/11_K02 Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej | 2,0 | |
3,0 | w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
- PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
- PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
- PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
- Koczyk H. i inni, Ogrzewnictwo Praktyczne: projektowanie, montaż, eksploatacja, Systherm serwis, Poznań, 2005
- Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej Dz. U Nr 75, poz 690 z 2002 z pozn. zm., Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Minister transportu, budownictwa i gospodarki wodnej, 2002
Literatura dodatkowa
- Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
- Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007