Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie modelowania przestrzennego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie modelowania przestrzennego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl>, Monika Szpener <mszpener@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artystycznych. |
W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu materiałoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie umiejętności prototypowania formy przestrzennej o charakterze użytkowym. |
C-2 | Wykształcenie umiejetności doboru odpowiedniej technologii w procesie realizacji autorskiego projektu. |
C-3 | Wykształcenie umiejetności posługiwania się wybranymi materiałami modelarskimi i odlewniczymi jako medium pracy twórczej. |
C-4 | Doskonalenie umiejętności widzenia przestrzennego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wykład wprowadzajacy w opariu o pokaz multimedialny. Omówienie materiałów, technologii i sposobów realizacji. Kryteria oceniania. | 4 |
T-L-2 | Forma negatywowa: technologie wykonywania jednorazowych form odlewniczych z gotowych modeli przestrzennych. Odlew w gipsie i alginatach. | 8 |
T-L-3 | Forma negatywowa wielokrotnego powielania: technologie wykonywania silikonowych form odlewniczych z gotowych modeli przestrzennych. | 8 |
T-L-4 | Naturalne i sztuczne materiały odlewnicze. Wykonanie odlewów z przygotowanych form negatywowych w różnych materiałach naturalnych i sztucznych, m.in masy mineralne, ceramiczne, żywice syntetyczne z wypełniaczmi, poliuretany, inne. | 8 |
T-L-5 | Zaliczenie przedmiotu. | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | 1.Wprowadzanie do protypowania autorskiego obiektu przestrzennego o charakterze użytkowym. | 3 |
T-L-2 | 2.Opracowanie indywidualnego projektu autorskiego obiektu użytkowego - szkic rysunkowy, model przestrzenny - szkic z tektury lub model cyfrowy 3D. | 6 |
T-L-3 | 3. Opracownie technologii i wdrożenie do wytworzenia prototypu na podstawie wskaznego indywidualnego projektu studenta. | 6 |
T-L-4 | 4. Prototypowanie. Wykonianie modelu autorskiego obiektu w obranej technologii: ceramika, odlew z tworzyw, zywic syntetycznych, silikonu, zapraw mineralnaych, gipsu lub druk 3D, wycinanie CNC | 12 |
T-L-5 | 5. Obróbka końcowa wytworzeonego prototypu, opakowanie i przygotowanie do publicznej prezentacji, bądź ekspozycji na wystawie. Wykonanie dokumnetacji zdjeciowej gotowego obiektu. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna. | 18 |
A-L-2 | Konsultacje | 2 |
A-L-3 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Praca własna. | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład wprowadzajacy poparty pokazem materiału pogladowego. Wykłady wprowadzajace. Cwiczenia praktyczne. Korekty. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wynika z uczestnictwa na zajęciach. Systematyczność w korektach indywidualnych. Opanowanie warsztatu na poszczególnych etapach pracy. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wynika z przedtawionych prac plastycznych zawierających świadome łączenie teorii z praktyką. Uwzglednia poziom kreacji artystycznej, osobiste zangażowanie. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu realizacji prac projektowych | PAWiO_1A_W10 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
PAWiO_1A_S1/B/12_W02 Ma wiedzę z zakresu technik warsztatowych, w tym odlewniczych i modelarskich. Ma wiedzę na temat podstawowych materiałów modelarskich i odlewniczych oraz tworzyw sztucznych. | PAWiO_1A_W11 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_U01 posiada umiejętność modelowania przestrzennego z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych | PAWiO_1A_U07 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | PAWiO_1A_K08 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_W01 ma podstawową wiedzę w zakresie sposobu realizacji prac projektowych | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej sposobu realizacji własnych projektów. |
3,0 | Na poziomie podstawowym opanował wiedzę, dotyczącą realizacji prac projektowych. | |
3,5 | Potrafi w sposób świadomy wykotrzystać wiedzę teoretyczną, zna zasady technologii. | |
4,0 | Posiada i potrafi w sposób trafny wykorzystać wiedzę, zgodnie z zasadami terminologii. Jest aktywny. | |
4,5 | W sposób wyróżniający na tle grupy realizuje swoje projekty w oparciu o poznane terminologie. Proces projektowy nie budzi zastrzeżeń i posiada cechy indywidualne. | |
5,0 | Posiada bogaty warsztat twórczy, potrafi samodzielnie określić i dobrać środki realizacji. Jego projekty posiadają cechy indywidualnego stylu. | |
PAWiO_1A_S1/B/12_W02 Ma wiedzę z zakresu technik warsztatowych, w tym odlewniczych i modelarskich. Ma wiedzę na temat podstawowych materiałów modelarskich i odlewniczych oraz tworzyw sztucznych. | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej sposobu realizacji własnych projektów |
3,0 | Na poziomie podstawowym opanował wiedzę, dotyczącą realizacji prac projektowych | |
3,5 | Potrafi w sposób świadomy wykotrzystać wiedzę teoretyczną, zna zasady technologii | |
4,0 | Posiada i potrafi w sposób trafny wykorzystać wiedzę, zgodnie z zasadami terminologii. Jest aktywny. | |
4,5 | W sposób wyróżniający na tle grupy realizuje swoje projekty w oparciu o poznane terminologie. Proces projektowy nie budzi zastrzeżeń i posiada cechy indywidualne. | |
5,0 | Posiada bogaty warsztat twórczy, potrafi samodzielnie określić i dobrać środki realizacji. Jego projekty posiadają cechy indywidualnego stylu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_U01 posiada umiejętność modelowania przestrzennego z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach.Przedstawione prace nie spełniają podstawowych wymogów pod względem warsztatowym i artystycznym. |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie. Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań. Podstawowa wiedza w rozpoznawaniu i stosowaniu wybranych materiałów.Niesystematyczna praca negatywniwe odbijająca się na rozwoju predyspozycji indywidualnych. | |
3,5 | Kreacjia artystycznej na średnim poziomie. W sposób zadawalający szkoli warsztat artystyczny. Potrafi scharakteryzować i omówić wybraną technikę oraz wskazać jej zastosowanie. | |
4,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną. Posiada dobry warsztat. Pracuje systematycznie i uczestniczy aktywnie w zajęciach. | |
4,5 | Jego prace w sposób wyróżniający są efektem systematycznej pracy. Udoskonala i wzbogaca własne środki wyrazu. Umie w sposób szybki i precyzyjny omówić swoje dokonania. | |
5,0 | Potrafi stworzyć niezależną kreację artystyczną.wyróżnia się bardzo dobrym warsztatem artystycznym, który wzbogaca o nowe media. Nie unika podejmowania nowych problemów artystycznej kreacji i złóżonej technologii w swoich pracach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/B/12_K01 jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów związanych z funkcjonowaniem praw autorskich, nie jest przygotowany do pracy zespołowej i nie potrafi dokonać prezentacji swej pracy. |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, nie potrafi w sposób zadawalający zaprezentować i zanalizować swoją pracę, w spoób pobieżny ocenia działania innych osób. | |
3,5 | Posiada podstawowe lecz nieusystematyzowane wiadomosci w zakresie prawa autorskiego, w stopniu zadawalającym uczestniczy w pracach zespołowych. Jego wystąpienia oraz prezentacja prac jest niepełna. | |
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonoweania prawa autorskiego, przestrzega je. Posiada dobry kontakt z osobami współpracującymi w zaspole, w sposób umiejętny przeprowadza krytyczną analizę wyników własnych działań oraz innych osób. | |
4,5 | W sposób dobry a nawet bardzo dobry rozumie i stosuje zasady prawa autorskiego i ochrony dóbr przemysłowych. W sposób swobodny prezentuje swoje osiągnięcia twórcze. Poddaje w sposób przekonujący krytycznej analizie działania innych osób. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i przestrzega przepisy prawne, związane z prawem autorskim. Posiada zaawansowane umiejętności związane z funkcjonowaniem, w grupie jest liderem. Potrafi działać pod jej presją. W sposób konstruktywny przeprowadza analizę i poddaje umiejętnej krytyce działania innych osób. |
Literatura podstawowa
- Ślesiński Wł., Technologia i techniki rzeźbienia, Arkady, Warszawa, 2006
- Hallgrimsson B., Prototyping and modelmaking for product design, Laurence King, London, 2012
- Zygmunt Jamroży, Beton i jego technologie, PWN, 2015
Literatura dodatkowa
- 2+3D ogólnopolski kwartalnik projektowy, 2015
- Futu dwumiesięcznik projektowy, 2015