Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrz architektoniczno-krajobrazowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wnętrz architektoniczno-krajobrazowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56egzamin
projektyP2 30 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną dotyczącą budowy, rodzajów i kompozycji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych oraz podstaw projektowania wnętrz o charakterze ogrodowym.
C-2Zdobycie umiejętności w zakresie analiz, projektowania, komponowania i programowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.2
T-P-2Studia przedprojektowe. Inwentaryzacja urbanistyczna.6
T-P-3Opracowanie schemat funkcjonalno-przestrzennego oraz koncepcji zagospodarowania terenu.8
T-P-4Przegląd międzysemestralny2
T-P-5Opracowanie projektu budowlanego z doborem gatunkowym roślin, projektem nawierzchni i projektem wybranych elementów zagospodarowania.12
30
wykłady
T-W-1Pojęcie wnętrza w architekturze krajobrazu. Wnętrze architektoniczno-krajobrazowe, urbanistyczne, krajobrazowe, sprzężone. Cechy wnętrza2
T-W-2Budowa wnętrza w architekturze krajobrazu (elementy i ich charakterystyka/znaczenie). Rodzaje wnętrz (typolgie). Rodzaje wnętrz wg prof. Kosińskiego2
T-W-3Kompozycja w projektowaniu wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje kompozycji. Charakterystyka elementów budujących kompozycję wnętrza. Kompozycja geometryczna i swobodna wnętrz ogrodowych2
T-W-4Charakterystyka zasad stosowanych w kompozycji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (czynniki dobrej kompozycji)2
T-W-5Projektowanie wnętrz ogrodowych. Etapy pracy nad projektem i rodzaje analiz i dokumentacji2
T-W-6Ogólne zasady projektowania wnętrz ogrodowych. Charakter i rozplanowanie. Wybrane elementy zagospodarowania.3
T-W-7Barwa i światło w projektowaniu wnętrz ogrodowych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad projektem18
A-P-3konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
M-3ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu semestralnego
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin
S-3Ocena formująca: Przegląd stanu zaawansowania prac projektowych na ocenę

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
PAWiO_1A_W25C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_U01
posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
PAWiO_1A_U12C-2T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
PAWiO_1A_K06C-2T-W-6, T-P-3, T-P-5M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_W01
zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
2,0
3,0student dość dobrze zna podstawowe zasady kompozycji i projektowania wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_U01
posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować wybrane typy wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/C/06_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
2,0
3,0Student popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bohm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
  2. Brooks J., Projektowanie ogrodów, Wiedza i życie, Warszawa, 2005
  3. Gawłowska A., Projektowanie ogrodów, Wydawnictwo SBM, 2015
  4. Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000
  5. Szymski A., Dawidowski R., Architektura krajobrazu, tom 1, Walkowska, Szczecin, 2006
  6. Diedrichs M., Projektowanie ogrodów, Wydawnictwo Rea, 2010
  7. Rosemary Alexander, Podstawy projektowania ogrodów. Podręcznik., PWRIL Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 2012
  8. Rozporządzenie Min. Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z nowelizacją) Dz.U.2019.1065., 2019

Literatura dodatkowa

  1. David Stevens, Zamieszkaj w ogrodzie, Muza, 2009
  2. San Martin Macarena, Balkony, tarasy i patia. Projektowanie, Wydawnictwo SOLIS, 2011
  3. Czasopismo: Zieleń miejska

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.2
T-P-2Studia przedprojektowe. Inwentaryzacja urbanistyczna.6
T-P-3Opracowanie schemat funkcjonalno-przestrzennego oraz koncepcji zagospodarowania terenu.8
T-P-4Przegląd międzysemestralny2
T-P-5Opracowanie projektu budowlanego z doborem gatunkowym roślin, projektem nawierzchni i projektem wybranych elementów zagospodarowania.12
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie wnętrza w architekturze krajobrazu. Wnętrze architektoniczno-krajobrazowe, urbanistyczne, krajobrazowe, sprzężone. Cechy wnętrza2
T-W-2Budowa wnętrza w architekturze krajobrazu (elementy i ich charakterystyka/znaczenie). Rodzaje wnętrz (typolgie). Rodzaje wnętrz wg prof. Kosińskiego2
T-W-3Kompozycja w projektowaniu wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje kompozycji. Charakterystyka elementów budujących kompozycję wnętrza. Kompozycja geometryczna i swobodna wnętrz ogrodowych2
T-W-4Charakterystyka zasad stosowanych w kompozycji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (czynniki dobrej kompozycji)2
T-W-5Projektowanie wnętrz ogrodowych. Etapy pracy nad projektem i rodzaje analiz i dokumentacji2
T-W-6Ogólne zasady projektowania wnętrz ogrodowych. Charakter i rozplanowanie. Wybrane elementy zagospodarowania.3
T-W-7Barwa i światło w projektowaniu wnętrz ogrodowych.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca własna nad projektem18
A-P-3konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/06_W01zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą teoretyczną dotyczącą budowy, rodzajów i kompozycji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych oraz podstaw projektowania wnętrz o charakterze ogrodowym.
Treści programoweT-W-1Pojęcie wnętrza w architekturze krajobrazu. Wnętrze architektoniczno-krajobrazowe, urbanistyczne, krajobrazowe, sprzężone. Cechy wnętrza
T-W-4Charakterystyka zasad stosowanych w kompozycji wnętrz architektoniczno-krajobrazowych (czynniki dobrej kompozycji)
T-W-2Budowa wnętrza w architekturze krajobrazu (elementy i ich charakterystyka/znaczenie). Rodzaje wnętrz (typolgie). Rodzaje wnętrz wg prof. Kosińskiego
T-W-3Kompozycja w projektowaniu wnętrz architektoniczno-krajobrazowych. Rodzaje kompozycji. Charakterystyka elementów budujących kompozycję wnętrza. Kompozycja geometryczna i swobodna wnętrz ogrodowych
T-W-5Projektowanie wnętrz ogrodowych. Etapy pracy nad projektem i rodzaje analiz i dokumentacji
T-W-7Barwa i światło w projektowaniu wnętrz ogrodowych.
T-W-6Ogólne zasady projektowania wnętrz ogrodowych. Charakter i rozplanowanie. Wybrane elementy zagospodarowania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dość dobrze zna podstawowe zasady kompozycji i projektowania wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/06_U01posiada umiejętność projektowania podstawowych typów wnętrz i rodzajów bezpośredniego otoczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U12posiada umiejętność kreacji wnętrza architektonicznego i jego bezpośredniego otoczenia w określonym stylu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności w zakresie analiz, projektowania, komponowania i programowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych.
Treści programoweT-P-1Wprowadzenie w tematykę zajęć.
T-P-2Studia przedprojektowe. Inwentaryzacja urbanistyczna.
T-P-3Opracowanie schemat funkcjonalno-przestrzennego oraz koncepcji zagospodarowania terenu.
T-P-5Opracowanie projektu budowlanego z doborem gatunkowym roślin, projektem nawierzchni i projektem wybranych elementów zagospodarowania.
Metody nauczaniaM-2analiza przypadku
M-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu semestralnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować wybrane typy wnętrz urbanistycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/C/06_K01popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K06popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności w zakresie analiz, projektowania, komponowania i programowania wnętrz architektoniczno-krajobrazowych.
Treści programoweT-W-6Ogólne zasady projektowania wnętrz ogrodowych. Charakter i rozplanowanie. Wybrane elementy zagospodarowania.
T-P-3Opracowanie schemat funkcjonalno-przestrzennego oraz koncepcji zagospodarowania terenu.
T-P-5Opracowanie projektu budowlanego z doborem gatunkowym roślin, projektem nawierzchni i projektem wybranych elementów zagospodarowania.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student popularyzuje wiedzę o architekturze wnętrz i otoczenia architektury, podejmuje starania aby przekazać społeczeństwu zdobytą wiedzę w sposób powszechnie zrozumiały
3,5
4,0
4,5
5,0