Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Techniki i technologie w architekturze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki i technologie w architekturze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Bardzo dobra umiejętność sporządzania rysunku odręcznego i technicznego. Znajomość zagadnień budowlanych umożliwiającym ocenę realności rozwiązania projektowego pod względem materiałowym, technicznym i technologicznym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z uwarunkowaniami podstawowymi związanymi z kształtowaniem architektury obiektów budowlanych w zakresie rozwiązań budowlanych, nowoczesnych materiałów i technologii, zagadnień wymiarowania, skali oraz wpływem rozwiązań technologicznych na formę projektowanych obiektów architektonicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Rozwiązania projektowe szczegółów architektoniczno-budowlanych (techniczne i technologiczne) dotyczące budowy przegród budowlanych, ich własności oraz połączeń. Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest poznanie zasad kształtowania ustrojów budowlanych w zależności od ich umiejscoweienia w obiekcie. Ćwiczenie laboratoryjne 1. Graficzne przedstawienie izolacji przeciwwilgociowej i przeciwwodnej stosowanej w fundamentowaniu; rozwiązania klasyczne lepikowo-papowe oraz do wyboru alternatywne (maty bentonitowe, PCV itp.). Ćwiczenie laboratoryjne 2. Graficzne przedstawienie izolacji przeciwwodnej wykonanej z maty bentonitowej. Rysunkowe wykazanie zabezpieczeń przed tarciem gruntu. Ćwiczenie laboratoryjne 3. Graficzne przedstawienie izolacji przeciwwodnej wykonanej z maty bentonitowej - ciąg dalszy opracowania własnego studenta wraz oraz korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 4. Graficzne przedstawienie izolacji pionowych na przegrodach budowlanych. Korekty indywidualne - ciąg dalszy opracowania własnego studenta oraz korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 5. Graficzne przedstawienie izolacji pionowych na przegrodach budowlanych w częsci attykowej i cokołowej. Korekty indywidualne - ciąg dalszy opracowania własnego studenta wraz oraz korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 6. Rysunkowe rozwiazanie stropodachu. Korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 7. Rysunkowe rozwiazanie stropodachu. Korekty indywidualne - ciąg dalszy opracowania własnego studenta. Ćwiczenie laboratoryjne 8. Graficzne opracowanie wybranego stropodachu z warstwą biologicznie czynną (nieodwrócony i odwrócony). Korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 9. Graficzne opracowanie wybranego stropodachu z warstwą biologicznie czynną (nieodwrócony i odwrócony). Korekty indywidualne - ciąg dalszy. Ćwiczenie laboratoryjne 10. Graficzne opracowanie wybranego dachu stromego. Korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 11. Graficzne opracowanie wybranego dachu stromego. Korekty indywidualne - ciąg dalszy. Ćwiczenie laboratoryjne 12. Rysunkowe rozwiazanie połączeń termicznych w przegrodach budowlanych - korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 13. Wymiarowanie stolarki drzwiowej i okiennej - korekty indywidualne. Ćwiczenie laboratoryjne 14. Wymiarowanie stolarki drzwiowej i okiennej - korekty indywidualne, ciąg dlaszy. Ćwiczenie laboratoryjne 15. Graficzne oznaczenia, technologiia i wymiarowanie szklan szklanych we wnętrzach - korekty indywidualne. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Grupa zagadnień szczegółowych (techniczne i technologiczne) odnoszących się do przegród budowlanych i ich połączeń. Celem zajęć jest przybliżenie sposobu kształtowania rozwiązań budowlanych w skali umożliwiającej ich wykonanie na budowie. Wykład 1. Izolacja przeciwwilgociowa i przeciwwodna fundamentów (stopy, ławy i płyty fundamentowe, podszybia windy) - rozwiązania klasyczne lepikowo-papowe i alternatywne. Wykład 2. Zewnętrzne pionowe przegrody budowlane - typologia. Wykład 3. Zewnętrzne pionowe przegrody budowlane - materiały, szczegóły rozwiązań. Wykład 4. Zewnętrzne pionowe przegrody budowlane w strefie cokołowej - szczegóły rozwiązań. Wykład 5. Zewnętrzne pionowe przegrody budowlane w strefie attykowej - szczegóły rozwiązań. Wykład 6. Wewnętrzne pionowe przegrody budowlane - typologia, szczegóły rozwiązań. Wykład 7. Poziome przegrody budowlane - typologia, szczegóły rozwiązań. Wykład 7. Stropodachy - typologia. Wykład 8. Stropodachy - szczegóły rozwiązań. Wykład 9. Stropodachy z warstwą biologicznie czynną. Wykład 10. Dachy wysokie - typologia, materiały, szczegóły rozwiązań. Wykład 11. Łączniki izotermiczne. Wykład 12. Stolarka drzwiowa. Wykład 13. Stolarka okienna. Przykłady systemów szklenia elewacji i rozwiązania szczegółowe. Wykład 14. Ściany szklane we wnętrzach. Wykład 15. Zaliczenie wykładów. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Studenci w trakcie wykładów oprócz poznania technicznych i technologicznych sposobów rozwiazania problemu budowlanego opracowują rysunki techniczne szczegółów architektonicznych zgodnie ze wskazaniami wykładowcy. Wykładowca przedstawia w trakcie trwania zajęć problemy związane z zastosowaniem materiałów budowlanych, technik i technologii oraz sposoby ich rozwiązania. Podawane są również alternatywne rozwiązania techniczne i technologiczne ze wskazaniem apektu trwałości przegród budowlanych i materiałów oraz w odniesienu do zagadnień cieplnych i wilgotnościowych. Aktywne uczestnictwo w zajęciach polega na uczestnictwie w dyskusji i podjęciu próby samodzielnego rozwiązania problemu. | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca (opracowanie rysunkowe zagadnień będących przedmiotem dyskusji na wykładach oraz prezentacja rozwiązania autorskiego podczas następnych zajęć). | 8 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja przez wykładowcę wybranego problemu technicznego w formie rysunku na tablicy, rysunku elektronicznego, prezentacji multimedialnej, wizyty na budowie. Korekta opracowanych przez studentów rysunków detali architektoniczno-budowlanych, wyjaśnienia wątpliwości i błędów, dyskusja o wpływie rozwiązań technologicznych na kształt przestrzenny i funkcje obiektów architektonicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena na podstawie obecności na zajęciach, aktywności w trakcie ich trwania oraz jakości dostarczonych prac rysunkowych. Zakres opracowania rysunków i ich ilość jest określana przez wykładowcę na początku semestru. Na jakość dostarczonych prac rysunkowych składa się: - poprawność przedstawionego rozwiązania - 50% - czytelność rysunku - 10% - wymiarowanie - 10% - oryginalność rozwiązania 20% - opis rozwiązania - 10% Nie dostarczenie w ustalonym terminie odpowiedniej ilości rysunków lub nieobecność nieusprawiedliwiona na więcej niż 3 zajęciach może być powodem nie zaliczenia przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie) | PAWiO_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_U01 Potrafi w sposób czytelny przedstawić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem) oraz użyte w nim materiały. | PAWiO_1A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_K01 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii i materiałów stosowanych w architekturze wnętrz i budownictwie (asortyment, charakterystyka, zastosowanie) | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_U01 Potrafi w sposób czytelny przedstawić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem) oraz użyte w nim materiały. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi czytelnie przedstawienić rozwiązanie szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/03A_K01 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność czytelnego przedstawienia rozwiązania szczegółu architektonicznego i budowlanego (wraz z wymiarowaniem), który zawiera podstawowe cechy pozwalające określić jego niezawodność i trwałość oraz użyte materiały. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 1
- Kettler K., Murarstwo, Rea Stam, Warszawa, 2008, 1, Część 2
- Korzeniewski W., Budownictwo mieszkaniowe. Poradnik projektanta, Arkady, Warszawa, 1989, 1
- Markiewicz P., Budownictwo ogólne dla architektów, ARCHI plus Markiewicz, Kraków, 2011
- Martinek W., Budownictwo ogóne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 1
- Martinek W., Budownictwo ogólne, WSiP, Bytom, 1975, 5, Część 2
- Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 1
- Rudolf W., Encyklopedia budowlana dla początkujących i średnio zaawansowanych, Agora SA, Warszawa, 2012, II, Część 2
- Skórski A., Stropy, dachy, stropodachy w budownictwie wiejskim, ARKADY, Warszawa, 1976
Literatura dodatkowa
- Podwysocka Z., Szczelny komin z klinkieru, Murator, Warszawa, 2012, 8/340, s. 94-98
- Kazimierowicz A., Trusewicz E., Ściany działowe, Murator, Warszawa, 2012, 11/343, s. 107-121
- Podwysocka Z., Tu wyżej, tam niżej. Budowa sufitu podwieszanego, Murator, Warszawa, 2012, 12/344, s. 122-126