Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Aspekty społeczne w projektowaniu założeń zielonych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aspekty społeczne w projektowaniu założeń zielonych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami teoretycznymi dotyczącymi funkcji społecznej założeń zielonych w mieście, zwłaszcza funkcją rekreacyjną terenów zielonych i potrzebami rekreacyjnymi różnych grup wiekowych, a także ewolucją założeń zielonych w kontekście przemian kulturowych w rekreacji, aktualnymi tendencjami w zakresie kształtowania założeń zielonych jako miejsc rekreacji i integracji oraz nabycie umiejętności w zakresie projektowania prostych wnętrz urbanistycznych, krajobrazowych lub architektniczno-krajobrazowych o funkcji rekreacyjnej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zadanie projektowe dotyczące niewielkiej przestrzeni – wnętrza o charakterze sąsiedzkim, łączącego różne funkcje społeczne i rekreacyjne. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady prowadzenia i zaliczenia przedmiotu. Wprowadzenie. | 1 |
T-W-2 | Założenia zielone jako miejsca rekreacji. Podstawy teorii rekreacji. Efektywność i atrakcyjność założeń zielonych jako miejsca rekreacji. Ocena potencjału przestrzeni. | 3 |
T-W-3 | Potrzeby rekreacyjne różnych grup wiekowych. Projektowanie i kształtowanie założeń zielonych zgodnie z potrzebami społecznymi. | 4 |
T-W-4 | Zmiany społeczne i kulturowe w zakresie wypoczynku i rekreacji na przestrzeni wieków i ich wpływ na kształtowanie założeń zielonych. | 3 |
T-W-5 | Wymagania dla projektowania i kształtowania wybranych założeń zielonych o kluczowej funkcji społecznej, integracyjnej. Współczesne przykłady założeń zielonych jako przestrzeni społecznych. | 3 |
T-W-6 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Praca własna | 10 |
A-P-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy semestralnej | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna lub graficzna typu poster) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01 zna zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o znaczeniu społecznym, funkcji rekreacyjnej i integracyjnej oraz tendencje w ich ksztłtowaniu. | PAWiO_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_U01 Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o charakterze sąsiedzkim z uwzględnieniem różnych potrzeb społecznych. | PAWiO_1A_U19 | — | — | C-1 | T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | PAWiO_1A_K07 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_W01 zna zasady projektowania wybranych obiektów architektury krajobrazu o znaczeniu społecznym, funkcji rekreacyjnej i integracyjnej oraz tendencje w ich ksztłtowaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym aktualne tendencje w kształtowaniu przestrzeni społecznych oraz zasady ich projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_U01 Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o charakterze sąsiedzkim z uwzględnieniem różnych potrzeb społecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne realizujące potrzeby społeczne w podstawowym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09A_K01 podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (krajobrazu kulturowego i przyrodniczego) | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu angażuje się w poszukiwanie i prezentowanie właściwych rozwiązań przestrzennych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast, Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
- Czałczyńska-Podolska M., Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, Wydawnictwo ZUT, Szczecin, 2019
- Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujęciu psychologii środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
- Lis A., Struktura relacji pomie̜dzy człowiekiem a parkiem i ogrodem miejskim w procesie rekreacji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2004
Literatura dodatkowa
- Szulczewska B., Giedrych R. (red.), Przestrzeń przyrodnicza i społeczna osiedli mieszkaniowych w XX i XXI wieku, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011
- Czałczyńska-Podolska M., Współczesne ogrody użytkowe w Stanach Zjednoczonych., Czasopismo Techniczne, Kraków, 2012, 8-A/2012, str. 263-270
- Czałczyńska-Podolska M., Rzeszotarska-Pałka M, Forms of social gardening and hortitherapy as elements creating community in space. w: Future of the cities - cities of the future, Politechnika Krakowska, Kraków, 2014, vol. 2., str. 65-82
- Pawlikowska-Piechotka A., Tradycja ogrodów działkowych w Polsce, Novae-Res, Gdynia, 2010
- Red. Świątkowska B., My i Oni. Przestrzenie wspólne. Projektowanie dla wspólnoty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2014
- Zieleń miejska, czasopismo, Abrys, Poznań