Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie terenów rekreacji w przestrzeni miejskiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie terenów rekreacji w przestrzeni miejskiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zasad projektowania terenów zabaw i rekreacji, w tym z uwarunkowaniami psychoficzycznymi i obowiązującymi podstawami prawnymi dla projektowania placów zabaw, ewolucją miejsc zabaw i aktualnymi tendencjami projektowymi. 2. Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania i doboru rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych pożądanych dla tworzenia placów zabaw jako miejsca integracji społecznej i rekreacji codziennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt zagospodarowania niewielkiego wnętrza urbanistycznego lub architektoniczno-krajobrazowego o funkcji zabaw i rekreacji. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Fakty i mity dotyczące projektowania terenów zabaw i rekreacji. | 2 |
T-W-2 | Ewolucja miejsc zabaw i rekreacji w mieście. Nurt klasyczny i alternatywny | 3 |
T-W-3 | Potrzeby różnych grup wiekowych w zakresie miejsc zabaw i rekreacji | 2 |
T-W-4 | Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy | 2 |
T-W-5 | Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie). | 3 |
T-W-6 | Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Praca własna nad projektem | 10 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie pracy semestralnej (część opisowa i/lub prezentacja multimedialna). Temat wybrany i uzgodniony z prowadzącym przedmiot. | 10 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza prezentowanych przykładów. |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Metoda projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna) |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt semestralny. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_W01 Zna podstawowe zasady dotyczące projektowania miejsc zabaw i rekreacji. | PAWiO_1A_W25 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_U01 Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o funkcji rekreacyjnej. | PAWiO_1A_U19 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-P-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | PAWiO_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_W01 Zna podstawowe zasady dotyczące projektowania miejsc zabaw i rekreacji. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe zasady projektowania przestrzeni otwartych w miescie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_U01 Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o funkcji rekreacyjnej. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność projektowania prostych wnętrz o funkcji rekreacyjnej w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_1A_S1/D/09B_K01 jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Student w dostatecznym stopniu wykazuje profesjonalizm w pracy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
- Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
- Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
- Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
- Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
- Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011
Literatura dodatkowa
- Czałczyńska-Podolska, Plac zabaw jako przestrzeń prowokująca różnorodne formy zabaw., Architektura Krajobrazu, 2010, 4, 46–53
- Czałczyńska-Podolska M., Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, SGEM2018 Conference Proceedings, 2018, 5(5.3), 3–10
- Drozdek M.E., Rośliny do zadań specjalnych:seria Zieleń miast i wsi współczesna i zabytkowa., Oficyna Wydawnicz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów-Kalsk, 2011, ISBN 978-83-60-792-17-9
- Zieleń Miejska, czasopismo, ABRYS, Poznań