Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie terenów rekreacji w przestrzeni miejskiej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie terenów rekreacji w przestrzeni miejskiej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
projektyP4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-11. Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zasad projektowania terenów zabaw i rekreacji, w tym z uwarunkowaniami psychoficzycznymi i obowiązującymi podstawami prawnymi dla projektowania placów zabaw, ewolucją miejsc zabaw i aktualnymi tendencjami projektowymi. 2. Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania i doboru rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych pożądanych dla tworzenia placów zabaw jako miejsca integracji społecznej i rekreacji codziennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt zagospodarowania niewielkiego wnętrza urbanistycznego lub architektoniczno-krajobrazowego o funkcji zabaw i rekreacji.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Fakty i mity dotyczące projektowania terenów zabaw i rekreacji.2
T-W-2Ewolucja miejsc zabaw i rekreacji w mieście. Nurt klasyczny i alternatywny3
T-W-3Potrzeby różnych grup wiekowych w zakresie miejsc zabaw i rekreacji2
T-W-4Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy2
T-W-5Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie).3
T-W-6Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad projektem10
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej (część opisowa i/lub prezentacja multimedialna). Temat wybrany i uzgodniony z prowadzącym przedmiot.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Analiza prezentowanych przykładów.
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektu.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna)
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_W01
Zna podstawowe zasady dotyczące projektowania miejsc zabaw i rekreacji.
PAWiO_1A_W25C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_U01
Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o funkcji rekreacyjnej.
PAWiO_1A_U19C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-P-1M-1, M-2, M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_K01
jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
PAWiO_1A_K04C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_W01
Zna podstawowe zasady dotyczące projektowania miejsc zabaw i rekreacji.
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe zasady projektowania przestrzeni otwartych w miescie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_U01
Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o funkcji rekreacyjnej.
2,0
3,0Posiada umiejętność projektowania prostych wnętrz o funkcji rekreacyjnej w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_1A_S1/D/09B_K01
jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wykazuje profesjonalizm w pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czałczyńska-Podolska, Architektura miejsca zabawy. Zabawa jako czynnik integracji (w) przestrzeni miejskiej, ZUT, Szczecin, 2019
  2. Czy bezpiecznie znaczy atrakcyjnie? Mat. VI Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2001", Typoscript, Wrocław, 2001
  3. Normy wyposażenia placów zabaw PN-EN-1176-1 do 7, PN-EN-1177, 2009
  4. Place zabaw — bezpiecznie i bliżej natury... Materiały IV Ogólnopolskiego Seminarium, Typoscript, Wrocław, 1999
  5. Place zabaw — plusy i minusy. Materiały V Ogólnopolskiego Seminarium "Podwórka 2000", Typoscript, Wrocław, 2000
  6. Pawlikowska-Piechotka A., Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res - Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, Plac zabaw jako przestrzeń prowokująca różnorodne formy zabaw., Architektura Krajobrazu, 2010, 4, 46–53
  2. Czałczyńska-Podolska M., Contemporary family playground as a desirable direction of evolution of play areas for children, Social Sciences & Arts, 5th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2018, SGEM2018 Conference Proceedings, 2018, 5(5.3), 3–10
  3. Drozdek M.E., Rośliny do zadań specjalnych:seria Zieleń miast i wsi współczesna i zabytkowa., Oficyna Wydawnicz Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów-Kalsk, 2011, ISBN 978-83-60-792-17-9
  4. Zieleń Miejska, czasopismo, ABRYS, Poznań

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zagospodarowania niewielkiego wnętrza urbanistycznego lub architektoniczno-krajobrazowego o funkcji zabaw i rekreacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Fakty i mity dotyczące projektowania terenów zabaw i rekreacji.2
T-W-2Ewolucja miejsc zabaw i rekreacji w mieście. Nurt klasyczny i alternatywny3
T-W-3Potrzeby różnych grup wiekowych w zakresie miejsc zabaw i rekreacji2
T-W-4Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy2
T-W-5Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie).3
T-W-6Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji.2
T-W-7Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Praca własna nad projektem10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie pracy semestralnej (część opisowa i/lub prezentacja multimedialna). Temat wybrany i uzgodniony z prowadzącym przedmiot.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09B_W01Zna podstawowe zasady dotyczące projektowania miejsc zabaw i rekreacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_W25zna podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zasad projektowania terenów zabaw i rekreacji, w tym z uwarunkowaniami psychoficzycznymi i obowiązującymi podstawami prawnymi dla projektowania placów zabaw, ewolucją miejsc zabaw i aktualnymi tendencjami projektowymi. 2. Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania i doboru rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych pożądanych dla tworzenia placów zabaw jako miejsca integracji społecznej i rekreacji codziennej.
Treści programoweT-W-2Ewolucja miejsc zabaw i rekreacji w mieście. Nurt klasyczny i alternatywny
T-W-3Potrzeby różnych grup wiekowych w zakresie miejsc zabaw i rekreacji
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Fakty i mity dotyczące projektowania terenów zabaw i rekreacji.
T-W-6Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji.
T-W-4Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy
T-W-5Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza prezentowanych przykładów.
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna w stopniu dostatecznym podstawowe zasady projektowania przestrzeni otwartych w miescie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09B_U01Potrafi zaprojektować proste wnętrze urbanistyczne lub architektoniczno-krajobrazowe o funkcji rekreacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_U19posiada podstawową umiejętność projektowania bezpośredniego otoczenia architektury
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zasad projektowania terenów zabaw i rekreacji, w tym z uwarunkowaniami psychoficzycznymi i obowiązującymi podstawami prawnymi dla projektowania placów zabaw, ewolucją miejsc zabaw i aktualnymi tendencjami projektowymi. 2. Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania i doboru rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych pożądanych dla tworzenia placów zabaw jako miejsca integracji społecznej i rekreacji codziennej.
Treści programoweT-W-6Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji.
T-W-4Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy
T-W-5Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie).
T-P-1Projekt zagospodarowania niewielkiego wnętrza urbanistycznego lub architektoniczno-krajobrazowego o funkcji zabaw i rekreacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza prezentowanych przykładów.
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność projektowania prostych wnętrz o funkcji rekreacyjnej w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_1A_S1/D/09B_K01jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO_1A_K04jest odpowiedzialny za własną pracę, zachowuje się profesjonalnie, przestrzega etyki zawodowej
Cel przedmiotuC-11. Zapoznanie z wiedzą dotyczącą zasad projektowania terenów zabaw i rekreacji, w tym z uwarunkowaniami psychoficzycznymi i obowiązującymi podstawami prawnymi dla projektowania placów zabaw, ewolucją miejsc zabaw i aktualnymi tendencjami projektowymi. 2. Ukształtowanie umiejętności w zakresie projektowania i doboru rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych pożądanych dla tworzenia placów zabaw jako miejsca integracji społecznej i rekreacji codziennej.
Treści programoweT-W-2Ewolucja miejsc zabaw i rekreacji w mieście. Nurt klasyczny i alternatywny
T-W-3Potrzeby różnych grup wiekowych w zakresie miejsc zabaw i rekreacji
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu. Fakty i mity dotyczące projektowania terenów zabaw i rekreacji.
T-W-6Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i uwarunkowania prawne w projektowaniu terenów zabaw i rekreacji.
T-W-4Dobry plac zabaw – miejsce zabawy i integracji. Podstawy dla tworzenia atrakcyjnych miejsc zabawy
T-W-5Planowanie i projektowanie placów zabaw: Czynniki zabawotwórcze jako podstawa dobrego projektu. Rozplanowanie i wyposażenie różnych stref zabawowych (urządzenia, rośliny, nawierzchnie).
T-P-1Projekt zagospodarowania niewielkiego wnętrza urbanistycznego lub architektoniczno-krajobrazowego o funkcji zabaw i rekreacji.
T-W-7Zaliczenie przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Analiza prezentowanych przykładów.
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda projektu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Praca semestralna (część pisemna i/lub prezentacja multimedialna)
S-2Ocena podsumowująca: Projekt semestralny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w dostatecznym stopniu wykazuje profesjonalizm w pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0