Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Psychologia i percepcja kompozycji, teoria barwy:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Psychologia i percepcja kompozycji, teoria barwy | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Wnętrz | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Agnieszka Rek-Lipczyńska <areklipczynska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiada podstawową wiedzę związaną z wykształceniem inżyniera. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami tworzenia kompozycji w sztuce. |
C-2 | Przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczących zagadnień zwiazanych z psychologią architektury wnętrz. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu stosowania odpowiednich kształtów i kolorów zgodnych z ich psychologicznym oddziaływaniem. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie w problematykę zajęć. | 3 |
T-P-2 | Transpozycja wybranej kompozycji muzycznej na kompozycję przestrzeni architektonicznej | 9 |
T-P-3 | Opracowanie koncepcji przestrzni architektonicznej zainspirowanej wybranym utworem muzycznym | 9 |
T-P-4 | Opracowanie projektu przestrzeni architektonicznej inspirowanej kompozycją wybranego utworu muzycznego | 21 |
T-P-5 | Przegląd prac studenckich i zaliczenie przedmiotu | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykłady informacyjne i prelekcje z objaśnieniem. |
M-2 | Metody aktywizujące: metoda przypadków,metoda sytuacyjna,inscenizacja,gry dydaktyczne (symulacyjne, decyzyjne, psychologiczne),seminarium,dyskusja dydaktyczna (związana z wykładem, okrągłego stołu, wielokrotna). |
M-3 | Metody eksponujące: filmy ,ekspozycje, pokazy połączone z przeżyciem. |
M-4 | Metody programowane: z użyciem komputera, z użyciem maszyny dydaktycznej, z użyciem podręcznika programowanego. |
M-5 | Metody praktyczne: pokazy, ćwiczenia przedmiotowe, korekty ćwiczeń i projektów, symulacje i seminaria. |
M-6 | Metody problemowe: wykłady problemowe i konwersatoryjne. |
M-7 | Ćwiczenia testowe i projektowe z wprowadzeniem zajęć interdyscyplinarnych, z wykorzystaniem muzyki i innych dziedzin sztuki, także w formie korekt zadanych prac projektowych, prezentacji zespołowych wybranych zagadnień i dyskusji podsumowujących. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć studenta prowadzona na początku zajęć i w trakcie ich trwania. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na koniec przedmiotu, która podsumowuje osiągnięte efekty uczenia się poprzez średnią ocen z wykonanych zadan, ćwiczeń i projektów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_W01 ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy | PAWiO18_2A_W07 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-1, M-7 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_U01 posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | PAWiO18_2A_U06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-6, M-7, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | PAWiO18_2A_K01 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5 | M-4, M-5, M-1, M-2, M-6, M-7, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_W01 ma poszerzoną wiedzę o kolorze i barwie i wiedzę z zakresu teorii estetycznych, rozumie ich znaczenie dla kompozycji oraz ich wpływ na percepcję formy | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę w przedmiocie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_U01 posiada umiejętność podjęcia badań w zakresie funkcjonowania zagadnień kolorystyki w architekturze wnętrz i otoczenia oraz praktycznie stosuje zasady kształtowania form przestrzennych w różnym kontekście i skali | 2,0 | |
3,0 | umie podjąć badania w przedmiocie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/07_K01 rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi inspirować inne osoby do nauki | 2,0 | |
3,0 | wykazuje świadomość permanentnej nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gage J., Kolor i kultura: teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków, 2010
- Drews J., Meyer S.A., ZARZADZANIE KOLOREM. Podręcznik dla grafików i projektantów, Arkady, 2013
- Popek S., Barwy i psychika, percepcja, ekspresja, projekcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2008