Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Konstrukcje w projektowaniu wnętrz i otoczenia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcje w projektowaniu wnętrz i otoczenia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Stefan Nowaczyk <s_nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Matematyki. |
W-2 | Ukończony kurs Mechaniki Budowli. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie istoty konstrukcji budowlanych. |
C-2 | Umiejętność projektowania prostych, typowych elementów i konstrukcji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt elementu konstrukcyjnego powiązanego z architekturą wnętrza lub jego bezpośrednim otoczeniem. Obliczenia statyczne i wymiarowanie elementów konstrukcji. Rysunki konstrukcyjne projektowanych elementów. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie i zapoznanie studentów z trybem zaliczeń i egzaminu. Ogólna charakterystyka układów konstrukcyjnych (istota pracy konstrukcji, klasyfikacja układów, zasady kształtowania układów konstrukcyjnych). | 1 |
T-W-2 | Rys historyczny rozwoju budownictwa drewnianego. Konstrukcje drewniane w świetle strategii zrównoważonego rozwoju. Budowa drewna. Czynniki wpływające na właściwości mechaniczne i technologiczne drewna. Drewno budowlane. Nowe technologie w zakresie kompozytów drewnopochodnych. | 1 |
T-W-3 | Drewno klejone; zarys technologii produkcji elementów klejonych warstwowo. Nowoczesne wielkowymiarowe konstrukcje z drewna klejonego w Polsce i na świecie, kierunki rozwoju. Przekrycia dużych rozpiętości. Przegląd realizacji obiektów o różnym przeznaczeniu; mieszkaniowych, rolniczych, przemysłowych i użyteczności publicznej. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe typy drewnianych konstrukcji inżynierskich, konstrukcje zespolone; projektowanie, typowe rozwiązania, szczegóły konstrukcyjne. Konstrukcje belkowe, łuki, układy trójprzegubowe, ramy. Konstrukcje przestrzenne (sklepienia, kopuły). Konstrukcje specjalne (wieże, maszty, mosty i inne). | 1 |
T-W-5 | Nowoczesne, energooszczędne systemy budownictwa drewnianego. Lekki szkielet drewniany w systemie amerykańsko-kanadyjskim. | 1 |
T-W-6 | Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji drewnianych. Sposoby i środki ochrony drewna przed korozją biologiczną i ogniem. Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce - stan techniczny i zabezpieczenia. | 1 |
T-W-7 | Ogólna charakterystyka konstrukcji metalowych, zarys historyczny konstrukcji metalowych. Stal jako materiał budowlany. Zarys technologiczny wytwarzania stali. Gatunki i właściwości mechaniczne stali. wyroby stalowe. | 1 |
T-W-8 | Wymiarowanie elementów konstrukcji stalowych metodą stanów granicznych, klasyfikacja przekrojów elementów konstrukcji. | 1 |
T-W-9 | Trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji stalowych. Zabezpieczenie podwyższające odporność ogniową, ochrona przed korozją. Stężenia w konstrukcjach stalowych - rola tężników w zapewnieniu stateczności konstrukcji. | 1 |
T-W-10 | Koncepcje konstrukcyjne – konstrukcje betonowe, żelbetowe, sprężone, zespolone, betonowe ze sztywnym zbrojeniem, siatkobeton. | 1 |
T-W-11 | Systemy technologiczne – konstrukcje monolityczne, prefabrykowane i sprężone. Właściwości mechaniczne i reologiczne betonu oraz stali zbrojeniowej. Współpraca zbrojenia z betonem. Trwałość konstrukcji żelbetowych – wpływ ekspozycji konstrukcji, otuliny zbrojenia i klasy betonu | 1 |
T-W-12 | Konstrukcje prefabrykowane (rodzaje, zastosowania). Budynki wysokościowe (koncepcje konstrukcyjne, uwarunkowania architektoniczne, uwarunkowania konstrukcyjno-materiałowe) w Polsce i na świecie. | 1 |
T-W-13 | Przekrycia dużych rozpiętości (rodzaje, zastosowania, podstawy obliczania, węzły konstrukcyjne). Konstrukcje wybranych budowli o specjalnym przeznaczeniu ( maszty, mosty, budowle wieżowe). | 1 |
T-W-14 | Betony nowej generacji (betony wysokowartościowe, ultrawysokowartościowe, samozagęszczalne, samonaprawialne, samoczyszczące, transparentne, architektoniczne) Tkaniny architektoniczne (rodzaje, zastosowania, węzły konstrukcyjne). | 1 |
T-W-15 | Projektowanie konstrukcji budowlanych z wykorzystaniem techniki komputerowej. Kierunki rozwoju konstrukcji budowlanych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 30 |
A-P-2 | Praca własna | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę. | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
A-W-5 | Konsultacje z prowadzącym zajęcia | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_W01 ma pogłębioną wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane) | PAWiO18_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_U01 posiada umiejętność rozpoznawania i zastosowania systemów konstrukcyjnych, instalacji i technologii budowlanych | PAWiO18_2A_U03 | — | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO18_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_W01 ma pogłębioną wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika budowli, konstrukcje budowlane) | 2,0 | |
3,0 | posiada podstawową wiedzę w przedmiocie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_U01 posiada umiejętność rozpoznawania i zastosowania systemów konstrukcyjnych, instalacji i technologii budowlanych | 2,0 | |
3,0 | umie zastosować w projekcie odpowiedni system konstrukcyjny | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/12_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | Potrafi pracować w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kotwica J., Konstrukcje drewniane w budownictwie tradycyjnym, Arkady, Warszawa, 2005
- Mielczarek Z., Budownictwo drewniane, Arkady, Warszawa, 1994
- Rudziński L., Konstrukcje drewniane. Naprawy, wzmocnienia, przykłady obliczeń, Politechnika Świętokrzyska, Kielce, 2010
- Ważny J., Karyś J. i in., Ochrona budynków przed korozją biologiczną, Arkady, Warszawa, 2001
- Łapko A., Jensen B., Podstawy projektowanie konstrukcji żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2008
- Grabiec K., Bogucka J., Grabiec-Mizera T., Obliczanie przekrojów w elementach betonowych i żelbetowych, Arkady, Warszawa, 2004
- Biegus A., Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa, 2003
- Markiewicz P., Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Archi-Plus, Kraków, 2003
- Mielczarek Z., Nowoczesne konstrukcje w budownictwie ogólnym, Arkady, Warszawa, 2001
- Praca zbiorowa pod kierunkiem M. Giżejowskiego i J. Ziółko, Budownictwo ogólne tom. 5, stalowe konstrukcje budynków, projektowanie według eurokodów z przykładami obliczeń, Arkady, Warszawa, 2011
- Starosolski W., Konstrukcje żelbetowe, t. I, II, III, PWN, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Mielczarek Z i in., Zabytkowe budownictwo drewniane w Polsce: diagnostyka, wzmocnienia i zabezpieczenia, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
- Zybura A., Konstrukcje żelbetowe. Atlas rysunków, PWN, Warszawa, 2011
- Pędziwiatr J., Wstęp do projektowania Konstrukcji żelbetowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2010
- Ajdukiewicz A., Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów konstrukcji żelbetowych, SPC, Kraków, 2010
- czasopismo: A&B
- czasopismo: Architektura
- czasopismo: Detail
- Czasopismo: Materiały budowlane