Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu Projektowanie wzornicze w otoczeniu 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie wzornicze w otoczeniu 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Wnętrz
Nauczyciel odpowiedzialny Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Bogusława Koszałka <bkoszalka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,30egzamin
projektyP2 60 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość rysunku odręcznego.
W-2Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji.
W-3Obsługa programów komputerowych do projektowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
C-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego w otoczeniu.
C-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w otoczeniu.
C-5Wykształcenie wrażliwości na zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu6
T-P-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca9
T-P-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego21
T-P-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów21
T-P-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu3
60
wykłady
T-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu1
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury2
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni2
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia2
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia2
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca2
T-W-7Instalacje czasowe2
T-W-8Woda jako element architektury2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo i praca na zajęciach60
A-P-2Samodzielna praca15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_W01
zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
PAWiO18_2A_W19C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2
PAWiO_2A_S2/O/06B_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
PAWiO18_2A_U15C-3, C-2T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
PAWiO18_2A_K08C-4T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2
PAWiO_2A_S2/O/06B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
PAWiO18_2A_K12C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-2, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_W01
zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/06B_W02
posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować otoczenie obiektu architektury
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_U01
posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
2,0
3,0stosuje nabytą wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/06B_K01
jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
2,0
3,0jest wrazliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PAWiO_2A_S2/O/06B_K02
ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mary Palmer, Timeless Landscape Design, ASLA, 2011
  2. Chris van Uffelen, Green, greener, greenest : façades, roofs, indoors, Braun Publishing AG, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu6
T-P-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca9
T-P-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego21
T-P-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów21
T-P-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu3
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu1
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury2
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni2
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia2
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia2
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca2
T-W-7Instalacje czasowe2
T-W-8Woda jako element architektury2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo i praca na zajęciach60
A-P-2Samodzielna praca15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06B_W01zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W19zna zagadnienia z zakresu projektowania otoczenia człowieka i posiada wiedzę na temat ich zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w przedmiocie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06B_W02posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi zagospodarowania otoczenia z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w stopniu podstawowym zaprojektować otoczenie obiektu architektury
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06B_U01posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U15posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania wzorniczego w otoczeniu.
C-2Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-P-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-P-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-P-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-P-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-P-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
Metody nauczaniaM-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0stosuje nabytą wiedzę w projektach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06B_K01jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K08jest wrażliwy na przejawy sztuki w otaczającej rzeczywistości, którą wykorzystuje do budowania własnej postawy twórczej
Cel przedmiotuC-4Wykształcenie wrażliwości na problemy wzornicze oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w otoczeniu.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
T-P-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-P-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-P-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-P-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-P-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest wrazliwy na przejawy sztuki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/06B_K02ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-5Wykształcenie wrażliwości na zastosowania rozwiązań wzorniczych w otoczeniu z uwzględnieniem aspektów wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
T-W-2Rodzaje i typy przestrzeni otoczenia obiektów architektury
T-W-3Zagadnienia technologii i materiałoznawstwa w projektowaniu nawierzchni
T-W-4Sposoby kształtowania tektoniki przestrzeni otoczenia
T-W-5Rola światła w projektowaniu atmosfery przestrzeni otoczenia
T-W-6Zagadnienia sposobów wiązania się z szerokim kontekstem miejsca
T-W-7Instalacje czasowe
T-W-8Woda jako element architektury
T-P-2Projekt tektoniki powierzchni w zadanym kontekście miejsca
T-P-5Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu
T-P-3Projekt zewnętrznej instalacji czasowej powiązanej z funkcją obiektu architektonicznego
T-P-4Projekt inspirowany znaczeniem wody w układach kompozycyjnych ogrodów
T-P-1Wprowadzenie w problematykę przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
M-2Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeb społecznych
3,5
4,0
4,5
5,0