Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty uczenia się | PAWiO_2A_S2/O/x5b_W01 | W01 – student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | PAWiO18_2A_W06 | posiada poszerzoną wiedzę o człowieku
w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie |
---|
C-1 | Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych |
Treści programowe | T-S-1 | Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami. |
---|
T-S-5 | Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi |
T-S-3 | Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów. |
T-S-7 | Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna |
T-S-2 | Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych |
T-S-6 | Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna |
T-S-4 | Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów. |
T-S-8 | Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu. |
T-S-9 | Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy.
Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe |
Metody nauczania | M-1 | Metody nauczania:
• prezentacje multimedialne,
• zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT,
• przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej,
• konsultacje projektowe,
• prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa |
---|
M-2 | Narzędzia dydaktyczne (przykładowe):
• listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp.
• narzędzia pomiarowe,
• wózki aktywne i pasywne,
• kombinezon starości
• symulator drżenia rąk,
• okulary do symulacji wad wzroku,
• ochronniki słuchu,
• symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego,
• kule i stabilizatory ortopedyczne,
• pionizator,
• balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp. |
Sposób oceny | S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |