Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)

Sylabus przedmiotu SAD - Wybrane aspekty dostępności architektonicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot SAD - Wybrane aspekty dostępności architektonicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Projektowania Architektonicznego
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Charkiewicz <Iwona.Charkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
C-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/x5b_W01
W01 – student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
PAWiO18_2A_W06C-2, C-1T-S-1, T-S-5, T-S-3, T-S-7, T-S-2, T-S-6, T-S-4, T-S-8, T-S-9M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO18_2A_S2/O/10B_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
PAWiO18_2A_U15C-2, C-1T-S-8, T-S-9, T-S-1, T-S-4, T-S-6, T-S-5, T-S-7, T-S-2, T-S-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PAWiO_2A_S2/O/10B_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
PAWiO18_2A_K12C-2, C-1T-S-1, T-S-5, T-S-3, T-S-7, T-S-2, T-S-6, T-S-4, T-S-9, T-S-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/x5b_W01
W01 – student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO18_2A_S2/O/10B_U01
U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
PAWiO_2A_S2/O/10B_K01
K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.1
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych1
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.3
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.2
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi1
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna1
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.4
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-S-2Przygotowanie prezentacji raportu/audytu w zespole dwu - trzyosobowym8
A-S-3Konsultacje z prowadzącym zajęcia2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/x5b_W01W01 – student zna i rozumie jakie bariery architektoniczne występują w budynkach i przestrzeni publicznej w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności ruchowej i sensorycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_W06posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna i rozumie w dostatecznym stopniu rodzaje barier, jakie generują przestrzenie publiczne i budynki w stosunku do osób o zróżnicowanej sprawności fizycznej i sensorycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO18_2A_S2/O/10B_U01U01 – student potrafi dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w budynkach i przestrzeni publicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_U15posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
Treści programoweT-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe
T-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
Metody nauczaniaM-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
M-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu dokonać analizy i zidentyfikować podstawowe bariery architektoniczne w przestrzeni i zaproponować stosowne rozwiązania na potrzeby osób niepełnosprawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięPAWiO_2A_S2/O/10B_K01K01 – student jest gotów do przyjęcia świadomej postawy w życiu zawodowym wobec osób o zróżnicowanych sposobach funkcjonowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPAWiO18_2A_K12ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie dostępności architektonicznej i zasad projektowania uniwersalnego w tym zakresie
C-1Kształtowanie świadomości studentów w zakresie różnorodności osób funkcjonujących w społeczeństwie poprzez udział w warsztatach społecznościowych
Treści programoweT-S-1Wprowadzenie do problematyki zajęć - ogólne omówienie zagadnień przedmiotu, przybliżenie problematyki zadania - propozycje i wybór lokalizacji (fragment przestrzeni publicznej) związanej z realizacją opracowania końcowego –tj.: analiza wybranego fragmentu przestrzeni publicznej pod kątem dostępności architektonicznej wraz z działaniami/ rozwiązaniami mającymi na celu dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób z niepełnosprawnością – opracowanie 2-3-osobowe w formie uproszczonego audytu (raportu) dostępności architektonicznej z rekomendacjami.
T-S-5Wybór i omówienie zakresu raportu/audytu; przedstawienie metod przeprowadzenia audytu, zapoznanie z narzędziami pomiarowymi
T-S-3Symulacja ograniczeń narządu ruchu, np. przy użyciu symulatora VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego (kule i stabilizatory ortopedyczne, pionizator, balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami ruchu przez studentów.
T-S-7Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni zamkniętej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-2Środowisko przestrzenne życia osób z niepełnosprawnościami - warunki techniczne budownictwa w aspekcie potrzeb osób niepełnosprawnych; kryteria i standardy dostępności przestrzeni publicznej; przykłady przystosowania przestrzeni publicznych i obiektów budowlanych
T-S-6Zajęcia terenowe – audyt w przestrzeni otwartej - wizja lokalna z wykorzystaniem list sprawdzających; uproszczona inwentaryzacja wybranego zakresu; inwentaryzacja fotograficzna
T-S-4Symulacja ograniczeń wybranych zmysłów, np. przy użyciu zestawu do symulacji VR (symulator wad wzroku, ochronniki słuchu, kombinezon do symulacji wieku GERT itp.), realizacja scenariuszy i aranżowanych scen związanych z ograniczeniami sensorycznymi przez studentów.
T-S-9Prezentacja audytu (raportu) dostępności i przygotowanych rekomendacji na forum grupy. Zadanie końcowe (audyt) polega na przedstawieniu propozycji przystosowania wybranych fragmentów przestrzeni publicznej (placu, ciągu komunikacyjnego, przystanku komunikacji zbiorowej itp.) lub budynków użyteczności publicznej (obiektów kultury, służby zdrowia, szkół wyższych, administracji itp.) dla osób niepełnosprawnych ruchowo, niewidomych, niedowidzących i głuchych (opracowanie audytu w grupach 2-3-osobowych). Rekomendacje w formie opisowej, prezentacja dobrych praktyk, proste rozwiązania projektowe
T-S-8Praca nad raportem/audytem dostępności do wybranego terenu/ lokalizacji dla osób niepełnosprawnych, prezentacja wstępnego audytu na wybranym przez studenta etapie opracowania, możliwość powtórzenia wybranych scenariuszy/ symulacji celem weryfikacji i uzupełnienia doświadczeń na potrzeby opracowywanego audytu.
Metody nauczaniaM-1Metody nauczania: • prezentacje multimedialne, • zajęcia warsztatowe - realizacja scenariuszy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem aparatury Symulatorium ZUT, • przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej, • konsultacje projektowe, • prezentacja końcowego audytu – omówienie podsumowujące warsztatów i dyskusja końcowa
M-2Narzędzia dydaktyczne (przykładowe): • listy sprawdzające – w formie tradycyjnej, aplikacji itp. • narzędzia pomiarowe, • wózki aktywne i pasywne, • kombinezon starości • symulator drżenia rąk, • okulary do symulacji wad wzroku, • ochronniki słuchu, • symulator VR osoby na wózku inwalidzkim i sprzętu rehabilitacyjnego, • kule i stabilizatory ortopedyczne, • pionizator, • balkoniki i chodziki rehabilitacyjne itp.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: ocena poszczególnych prezentacji audytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest wrażliwy na problemy osób z niepełnosprawnością
3,5
4,0
4,5
5,0