Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Selekcja zwierząt wspomagana markerami a jakość pozyskiwanych produktów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Selekcja zwierząt wspomagana markerami a jakość pozyskiwanych produktów | ||
| Specjalność | Bioinżynieria | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Sonia Hiller <Sonia.Hiller@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu genetyki oraz metod inżynierii genetycznej zwierząt. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z praktycznymi możliwościami wykorzystania wiedzy o markerach genetycznych zwierząt w celu wpływania na jakość pozyskiwanych produktów pochodzenia zwierzęcego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Charkterystyka systemów markerów molekularnych i metody ich identyfikacji | 3 |
| T-A-2 | Praktyczne przykłady wykorzystania markerów molekulanych w selekcji zwierząt | 2 |
| 5 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z jakością i składem mleka. | 3 |
| T-L-2 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z miogenezą. | 3 |
| T-L-3 | Identyfikacja markerów molekularnych związanych z adipogenezą. | 2 |
| T-L-4 | Identyfikacja markerów związanych z przemianami glikolityczno - energetycznymi. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Selekcja wspomagana markerami molekularnymi - główne cele w doskonaleniu jakości produktów zwierzęcych. | 1 |
| T-W-2 | Mleko - moźliwości doskonalenia jakości i składu w oparciu o markery molekularne. | 4 |
| T-W-3 | Molekularny mechanizm przemian glikolityczno - energetycznych w procesie konwersji mięśni w mięso. | 4 |
| T-W-4 | Molekularne i komórkowe mechanizmy miogenezy we wspomaganym markerami doskonalenu jakości mięśni/mięsa. | 4 |
| T-W-5 | Molekularne i komórkowe mechanizmy adipogenezy i jej związek z otłuszczeniem mięśni/mięsa. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie projektu | 10 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 10 |
| A-L-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści audytoriów. | 8 |
| A-L-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 13 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Wykład problemowy. |
| M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści programowych - test. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | BT_2A_W06, BT_2A_W12 | — | — | C-1 | T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | BT_2A_U06, BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | BT_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_W01 Student potrafi objaśniać wpływ zmienności (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich na jakość pozyskiwanych produktów. | 2,0 | |
| 3,0 | Student definiuje wpływ zmienności genetycznej na jakość produktów pochodzenia zwierzęcego. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_U01 Potrafi opracować testy genetyczne in silico do molekularnej analizy wybranych zmian (mutacji) w genomach zwierząt gospodarskich, wpływających na jakość żywności pochodzenia zwierzęcego. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi zaprojektować test molekularny do analizy zmienności w regionach genomu odpowiadających za kształtowanie jakości żywności pochodzenia zwierzęcego. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BI-S2-O5.4_K01 Jest kompetentny do wyrażania opinii na temat możliwości wykorzystania markerów genetycznych w selekcji zwierząt gospodarskich (MAS) w celu wpływania na jakość pozyskiwanej żywności. | 2,0 | |
| 3,0 | student nie unika podejmowania działań, wykazuje postawę neutralną wobec poleceń prowadzącego. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Zwierzchowski, M. Świtoński, Genomika bydła i świni., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2009