Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością w biotechnologii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Systemy zarządzania jakością w biotechnologii | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomiki, marketingu i organizacji pracy. Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością w produkcji bezpiecznej żywności, wykorzystywanymi w laboratoriach badawczych i medycznych oraz ochronie środowiska. |
| C-2 | Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem jakością. | 2 |
| T-A-2 | Najważniejsze zasady, metody i narzędzia jakości w systemach zarządzania jakością | 4 |
| T-A-3 | Jakość w badaniach laboratoryjnych - laboratoria badawcze, wzrorcujące i medyczne. Audyt. | 2 |
| T-A-4 | EMAS i norma ISO 14001 w praktyce. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rys historyczny rozwoju systemów zarządzania jakością. (twórcy systemu i ich najważniejsze zasady) | 2 |
| T-W-2 | Doktryna jakości. Rodzaje i źródła motywacji. | 2 |
| T-W-3 | Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000 (wprowadzenie i omówienie najważniejszych założeń), systemy certyfikacji. | 2 |
| T-W-4 | Zastosowanie norm ISO w laboratoriach. | 2 |
| T-W-5 | EMAS (Eco Management and Audit Scheme) sytemy ekozarzozarządzania i audytu. Norma ISO 14001 system zarządzania środowiskowego. | 2 |
| T-W-6 | Jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności. | 2 |
| T-W-7 | Systemy zapewnienia jakości zdrowotnej żywności. | 2 |
| T-W-8 | Zasady GHP i GMP. | 2 |
| T-W-9 | System HACCP | 2 |
| T-W-10 | Fałszowanie żywności. Identyfikowalność. Systemy RASFF i AAC. | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach i dyskusja. | 10 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń. | 3 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 13 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć na podstawie prezentacji i prowadzonej dyskusji |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy i/lub zaliczenie pisemne na zakończenie wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_W01 Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | BT_2A_W02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_U01 Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | BT_2A_U08 | — | — | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_K01 Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | BT_2A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-4, T-W-3 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_W01 Student jest w stanie objaśniać na czy polegaja systemy zarządzania jakoscią, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | 2,0 | Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań | |
| 3,5 | Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
| 4,0 | Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
| 4,5 | Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. | |
| 5,0 | Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_U01 Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | 2,0 | Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
| 3,5 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
| 4,0 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
| 4,5 | Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. | |
| 5,0 | Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_BT-S2-B05_K01 Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. |
| 3,0 | Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
| 3,5 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
| 4,0 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
| 4,5 | Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). | |
| 5,0 | Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie). |
Literatura podstawowa
- Andrzej Jacek Blikle, Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu., Helion, Gliwice, 2014, I, ISBN 978-83-246-3556-6
- Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo ONE Press, 2005, Wyd. II
- PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
- Zofia Zymonik, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002
- Stanisław Kowalczyk, Bezpieczeństwo i jakość żywności, PWN, Warszawa, 2016
- Danuta Kołożyn-Krajewska, Tadeusz Sikora, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka., C.H.Beck, Warszawa, 2010
Literatura dodatkowa
- ISO, Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących., 2007, 17025
- ISO, Laboratoria medyczne. Szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji, 2003, 15189
- ISO, Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia, Wymagania, Wytyczne dla doskonalenia., 2000, 9000, 9001, 9004