Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
Sylabus przedmiotu Synteza i właściwości nanostruktur:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Synteza i właściwości nanostruktur | ||
| Specjalność | Nanobioinżynieria | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowe pojęcia nanotechnologii i nanonauki |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Znajomość podstawowych metod syntezy, charakterystyki oraz właściwości nanostruktur |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Preparatyka katalizatora żelazowego na nośniku MgO. | 5 |
| T-L-2 | Otrzymywanie nanorurek węglowych metodą CVD. | 5 |
| T-L-3 | Oczyszczanie nanorurek węglowych otrzymanych metodą CVD. | 5 |
| T-L-4 | Funkcjonalizacja nanorurek węglowych nanocząstkami tlenków metali. | 5 |
| T-L-5 | Wpływ parametrów mielenia na wielkość ziaren magnetytu. | 5 |
| T-L-6 | Charakterystyka otrzymanych materiałów za pomocą technik TEM, SEM, XRD, TGA, spektroskopia ramanowska. | 5 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zarys historyczny: odkrycie niezwykłych właściwości nanomateriałów, pojawienie się nanotechnologii. | 2 |
| T-W-2 | Nanomateriały – podstawowe informacje: podział nanomateriałów według kształtu, materiału, struktury, metod wytwarzania, właściwości i zastosowań; właściwości nanomateriałów; wiązania w nanotechnologii. | 4 |
| T-W-3 | Wprowadzenie do metod otrzymywania nanomateriałów: metody top-down i bottom-up; przykłady metod top- i bottom-up; przykłady materiałów i nanomateriałów otrzymywanych metodami top i bottom-up. | 5 |
| T-W-4 | Nanocząstki zerowymiarowe (OD): nanocząstki metali i tlenków metali, kropki kwantowe, fulereny, nanocząstki ze związków organicznych – otrzymywanie, charakterystyka i zastosowanie. | 5 |
| T-W-5 | Struktury jednowymiarowe (1D): nanorurki, nanowłókan, nanopręty, nanodruty - otrzymywanie, charakterystyka i zastosowanie. | 6 |
| T-W-6 | Struktury dwuwymiarowe (2D): warstwy molekularne, cienkie warstwy, grafen - otrzymywanie, charakterystyka i zastosowanie | 6 |
| T-W-7 | Zaliczenie | 2 |
| 30 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-L-2 | przygotowanie sprawozdań z laboratoriów | 3 |
| A-L-3 | przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
| 37 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
| A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| A-W-3 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
| 38 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | prezentacja multimedialana |
| M-2 | zajęcia praktyczne w laboratorium |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach i laboratoriach |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykladów i laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_W01 Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżnianie ich form a także wskazanie odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników | BT_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_U01 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materiału | BT_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_K01 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_W01 Definiowanie najnowszych technologii wytwarzania nanostruktur oraz rozróżnianie ich form a także wskazanie odpowiednich technik charakteryzacji nanostruktur i interpretowanie wyników | 2,0 | |
| 3,0 | w co najmniej 51% potrafi definiować najnowsze technologie wytwarzania nanostruktur oraz rozróżniać ich form a takze wskazywać odpowiednie techniki charakteryzacji nanostruktur i interpretować wyników | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_U01 Dobieranie sprzętu i odpowiednich parametrów do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakterystyki otrzymanego materiału | 2,0 | |
| 3,0 | w co najmniej 51% potrafi dobierać sprzet i odpowiednie parametry do przeprowadzania syntezy i decydować o metodzie charakteryzacji otrzymanego materału | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_2A_NBI-S2-D04_K01 Aktywna postawa przy realizacji określonego zadania w sytuacjach priorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | 2,0 | |
| 3,0 | w co najmniej 51% wykazuje aktywną postawe przy realizacji określonego zadania w sytuacjach piorytetowych i problemowych oraz umiejętność pracy w zespole | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kelsall R. W., Hamley I. W., Geoghegan M, Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008, 1