Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Nutri-, farmako- i toksykogenomika:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Nutri-, farmako- i toksykogenomika | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Hanna Kulig <Hanna.Kulig@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość podstaw z zakresu genetyki i biologii komórki |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy na temat zależności między substancjami czynnymi pochodzenia egzogennego a genomem człowieka z uwzględnieniem polimorfizmu genetycznego. |
| C-2 | Zapoznanie z możliwościami stosowania diety w oparciu o profil genetyczny. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Nutrigenomika a wspomaganie terapii chorób. Przegląd chorób i defektów, do których możliwe jest zastosowanie diety wspomagającej leczenie w oparciu o genom. | 5 |
| T-A-2 | Nutri- i farmakogenomika w różnych stanach fizjologicznych organizmu. | 5 |
| 10 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Analiza genetyczna zaburzeń tolerancji wybranych składników pokarmowych | 5 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rozwój i perspektywy nutri-, farmako- i toksykogenomiki. Podstawowe pojęcia i powiązanie z innymi dziedzinami nauki. Organizmy modelowe i metody stosowane w badaniach związanych z nutri-, farmako- i toksykogenomiką. | 4 |
| T-W-2 | Ekspresja genów w odpowiedzi na różne sygnały pochodzenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym substancje biologicznie czynne i czynniki toksyczne zawarte w pożywieniu i farmaceutykach. | 6 |
| T-W-3 | Polimorfizm genetyczny a reakcja organizmu na czynniki żywieniowe, farmakologiczne i toksyczne. Omówienie indywidualnych i etnicznych różnic w odpowiedzi na składniki zawarte w produktach spożywczych i lekach w odniesieniu do różnych wariantów polimorficznych w danych genach. | 5 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
| A-A-2 | przygotowanie prezentacji tematycznej | 15 |
| 25 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestniczenie w zajęciach | 5 |
| A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestniczenie w wykładach | 15 |
| A-W-2 | studiowanie wskazanego piśmiennictwa | 8 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie treści wykładów | 10 |
| A-W-4 | konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
| M-2 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena prezentacji przygotowanych przez studentów |
| S-2 | Ocena formująca: ocena pracy pisemnej |
| S-3 | Ocena formująca: obserwacja |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem | BT_1A_W06 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2 |
| BT_1A_BT-S-O11.3_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu | BT_1A_W06 | — | — | C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_U01 student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | BT_1A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | BT_1A_K03 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_W01 student zna interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem | 2,0 | student nie zna interakcji między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka |
| 3,0 | student wymienia niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i opisuje na wybranym przykładzie | |
| 3,5 | student wymienia i opisuje niektóre poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | |
| 4,0 | student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka oraz opisuje niektóre z nich | |
| 4,5 | student wymienia wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka i szczegółowo opisuje większość z nich | |
| 5,0 | student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane interakcje między substancjami biologicznie czynnymi pochodzącymi z diety i leków a genomem człowieka | |
| BT_1A_BT-S-O11.3_W02 student wskazuje możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu | 2,0 | student nie zna możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka |
| 3,0 | student wymienia niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka i opisuje wybrany przykład | |
| 3,5 | student wymienia i opisuje niektóre poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka | |
| 4,0 | student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje niektóre z nich | |
| 4,5 | student wymienia wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka oraz opisuje większość z nich | |
| 5,0 | student wymienia i szczegółowo opisuje wszystkie poznane możliwości stosowania zindywidualizowanej diety w oparciu o genom w różnych stanach fizjologicznych organizmu człowieka |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_U01 student umie wykonać proste analizy nutrigenetyczne oraz zinterpretować uzyskane wyniki | 2,0 | student nie prezentuje samodzielnie zdobytej wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki |
| 3,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki pobieżnie i w sposób mało komunikatywny | |
| 3,5 | student prezentuje samodzielnie zdobytą , lecz niepełną, wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki dość komunikatywnie | |
| 4,0 | student prezentuje samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki w sposób jasny i komunikatywny lecz nie wyczerpując tematu | |
| 4,5 | student potrafi jasno i dość szczegółowo zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki | |
| 5,0 | student potrafi jasno i szczegółowo, w ciekawy sposób zaprezentować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu praktycznego wykorzystania nutrigenomiki, farmakogenomiki i toksykogenomiki |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O11.3_K01 student wykazuje dbałość o właściwą realizację powierzonego zadania badawczego pracując indywidualnie i zespołowo | 2,0 | student nie wykonuje powierzonego zadania wymagającego potrzeby zgłębiania wiedzy przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji oraz dzielenia się wiedzą samodzielnie lub pracując w grupie |
| 3,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany ubogi materiał źródłowy, głównie podręcznikowy i w języku polskim | |
| 3,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany przeciętny materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
| 4,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, głównie w języku polskim | |
| 4,5 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany dość bogaty materiał źródłowy, w tym obcojęzyczny | |
| 5,0 | student wykonuje powierzone zadanie wymagające dzielenia się zdobytą wiedzą samodzielnie lub w grupie, dokumentując wykorzystany bogaty materiał źródłowy, w tym najnowszy oryginalny i obcojęzyczny |
Literatura podstawowa
- Chmurzyńska A., Nutrigenomika, PZWL, Warszawa, 2022, I
- Bal J. (red)., Genetyka medyczna i molekularna, PWN, Warszawa, 2023, II
Literatura dodatkowa
- Grajek W. (red.), Przeciwutleniacze w żywności, WNT, Warszawa, 2007
- publikacje tematyczne dostępne na stronach internetowych