Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 17 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw z hodolwi komórek i tkanek. |
| W-2 | Podstawy z zakresu biologii komórki, biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przedstawienie technologii hodowli różnych typów komórek na skalę przemysłową. |
| C-2 | Zapoznanie się z gałęziami przemysłowymi wykorzystującymi hodowle komórek typu „large-scale”. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Przykłady linii komórek prawidłowych i nowotorowych wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym. | 4 |
| T-A-2 | Produkcja i problem oczyszczania białek zrekombinowanych. | 2 |
| T-A-3 | Komórki owadzie w hodowlach w bioreaktorach. | 2 |
| T-A-4 | Wykorzystanie komórek macierzystych w hodowlach „large-scale”. | 2 |
| T-A-5 | Perspektywy wykorzystania technologii hodowli „large-scale” w biotechnologii i medycynie. | 4 |
| T-A-6 | Zaliczenie treści wykładów i zajęć audytoryjnych. | 1 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Bioreaktory do hodowli komórek – budowa, funkcjonowanie. | 4 |
| T-W-2 | Przepływowe systemy do hodowli komórek na dużą skalę. | 2 |
| T-W-3 | Warunki hodowli „large-scale”. | 3 |
| T-W-4 | Hodowle komórek nieadhernetych w bioreaktorach. | 2 |
| T-W-5 | Mikronośniki dla hodowli komórek adherentnych na dużą skalę | 4 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 15 |
| A-A-2 | Opracowanie zadanego tematu. | 5 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych. | 5 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Przygotowanie od zaliczenia treści wykładów. | 8 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
| M-3 | Opis. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Przedstawienie opracowanego zadania. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_W01 Student potrafi przedstawić technologie hodowli komórek na dużą skalę, omówić warunki hodowli, typy komórek hodowanych w takich układach. | BT_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2 |
| BT_1A_BT-S-O17.3_W02 Potrafi wskazać wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych. | BT_1A_W10 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_U01 Student potrafi przedstawić i przeanalizować możliwości wykorzystania różnego rodzaju hodowli komórkowych w systemach przemysłowych. Wskazuje gałęzie przemysłu, w których techniki hodowli komrek mogą zostać wykorzystane. | BT_1A_U10 | — | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_K01 Ma świadomość możliwości wykorzystania podstawowych procesów biologicznych w biotechnologii farmaceutycznej. | BT_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-5 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_W01 Student potrafi przedstawić technologie hodowli komórek na dużą skalę, omówić warunki hodowli, typy komórek hodowanych w takich układach. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BT_1A_BT-S-O17.3_W02 Potrafi wskazać wykorzystanie hodowli komórkowych w procesach biotechnologicznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_U01 Student potrafi przedstawić i przeanalizować możliwości wykorzystania różnego rodzaju hodowli komórkowych w systemach przemysłowych. Wskazuje gałęzie przemysłu, w których techniki hodowli komrek mogą zostać wykorzystane. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O17.3_K01 Ma świadomość możliwości wykorzystania podstawowych procesów biologicznych w biotechnologii farmaceutycznej. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Lubiniecki A.S., Large-Scale Mammalian Cell Culture Technology, Macrel Dekker INC., Nowy Jork, 1990
Literatura dodatkowa
- Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004