Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Najnowsze trendy transgenezy:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Najnowsze trendy transgenezy | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 18 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu genetyki molekularnej oraz inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek. |
| C-2 | Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych. | 2 |
| T-A-2 | Uzyskiwanie przeciwciał monoklonalnych. | 2 |
| T-A-3 | Analiza ekspresji transgenu | 3 |
| T-A-4 | Czynniki wpływające na ekspresję transgenu. | 3 |
| T-A-5 | Oczyszczanie rekombinowanych białek. | 2 |
| T-A-6 | Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy. | 3 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje. | 2 |
| T-W-2 | Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości. | 3 |
| T-W-3 | Zastosowanie technik transgenezy. | 4 |
| T-W-4 | Szanse i zagrożenia wynikające z wykorzystania metod transgenezy | 3 |
| T-W-5 | Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 15 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych | 10 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Samodzielne przygotowanie się do zaliczenia. | 8 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi |
| M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studentów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_W01 Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek. | BT_1A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy | BT_1A_U06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | BT_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_W01 Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_U01 Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi dobrać w sposób dostateczny odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O18.2_K01 Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma dostateczną zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Z. Smorąg, R. Słomski, L. Cierpka, „Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji”, Wyd. OWN Poznań, 2006