Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Modele zwierzęce chorób genetycznych ludzi | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Sonia Hiller <Sonia.Hiller@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, biologii komórki, histologii. |
| W-2 | Wiedza z zakresu genetyki ogólnej i biologii molekularnej. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie mechanizmów i podłoża chorób genetycznych człowieka. |
| C-2 | Poznanie zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Analiza porównawcza wybranych genomów zwierząt modelowych i ich homologia z genomem człowieka. | 3 |
| T-A-2 | Teorie na temat procesu starzenia się komórek i organizmów ssaków - podstawy biochemiczne i molekularne. | 2 |
| 5 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Molekularne przyczyny otłuszczenia i otyłości - diagnostyka i terapia w oparciu o modele zwierzęce. | 2 |
| T-L-2 | Zaburzenia determinacji i rożnicowania płci u zwierząt i ludzi - analiza przyczyn i zaburzeń towarzyszących. | 4 |
| T-L-3 | BSE u bydła, scrapie u owiec i choroba CJ u człowieka. | 2 |
| T-L-4 | Chondropatie i dystrofie mięśniowe u ludzi i zwierząt. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Charakterystyka wybranych gatunków zwierząt jako potencjalnie modelowych w badaniach chorób dziedzicznych człowieka - homologia wybranych obszarów genomów. | 2 |
| T-W-2 | Starość - patologia czy fizjologia? Modele zwierzęce dla przebiegu przedwczesnej starości (progerie) i patologicznej długowieczności. | 2 |
| T-W-3 | Myszy i świnie w modelowych badaniach otyłości u ludzi - stan i perspektywy. | 4 |
| T-W-4 | Jak determinowana jest płeć, czyli modele zwierzęce w badaniach zaburzenia rozwoju płci u ludzi. | 4 |
| T-W-5 | Choroby monogenowe zwierząt i ich odpowiedniki u ludzi. | 2 |
| T-W-6 | Wady i zalety modeli zwierzęcych w badaniach z zakresu ustalania etiologii, diagnostyk, przebiegu i leczenia chorób dziedzicznych człowieka. | 1 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć | 10 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-L-2 | Przygowanie do zajęć | 5 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
| A-L-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnctwo w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Studiowanie przedmiotowej literaury | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 10 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Wykład problemowy. |
| M-3 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie treści wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_W01 Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce. | BT_1A_W16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_U01 Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego. | BT_1A_U10, BT_1A_U08 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_K01 Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. | BT_1A_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-1 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_W01 Student definiuje i rozróżnia procesy fizjologiczne i patologiczne. Wskazuje i charakteryzuje wybrane jednostki chorobowe w oparciu o znane modele zwierzęce. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_U01 Student smodzielnie ocenia przydatność zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. Uzasadnia wybór odpowiedniego modelu zwierzęcego. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S-O5.1_K01 Student ma świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma niewielką świadomość przydatności zwierzęcych modeli chorób genetycznych człowieka w badaniach biomedycznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kyung-Tai M., Chang K., Progress in Molecular Biology and Translational Science. Animal Models of Human Disease., Academic Press, London, 2011
Literatura dodatkowa
- U.S. Government, J.A. Voigt, Animal Models: Essential Elements to Address Efficacy Under the Animal Rule., General Books LLC, Memphis, 2012