Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Fizjologia roślin:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Fizjologia roślin | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii ogólnej, chemii i fizyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z procesami fizycznymi i fizjologicznymi zachodzącymi w roślinach |
| C-2 | Poznanie regulacyjnego wpływu czynników zewnętrznych i wewnętrznych na podstawowe procesy fizjologiczne roślin oraz na ich wzrost i rozwój |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Termodynamiczne ujęcie stosunków wodnych w roślinach | 5 |
| 5 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Oznaczanie potencjału osmotycznego metodą fizjologiczną | 2 |
| T-L-2 | Oznaczanie intensywności transpiracji. Obliczanie aparatów szparkowych na jednostce powierzchni liści różnych gatunków roślin | 4 |
| T-L-3 | Analiza chromatograficzna barwników asymilacyjnych | 3 |
| T-L-4 | Przygotowanie kultur wodnych | 2 |
| T-L-5 | Wpływ hormonów roślinnych: auksyn, giberelin, cytokinin, kwasu abscysynowego i etylenu na wybrane procesy wzrostu i rozwoju roślin | 4 |
| 15 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Gospodarka wodna komórki roślinnej i rośliny. Znaczenie wody dla komórki i rośliny, procesy fizyczne i fizjologiczne związane z gospodarką wodną roślin. | 3 |
| T-W-2 | Wymiana gazowa u roślin (fotosynteza roślin typu C3, C4, CAM, oddychanie). Czynniki warunkujące intensywność procesów wymiany gazowej | 3 |
| T-W-3 | Gospodarka mineralna roślin | 2 |
| T-W-4 | Regulacja hormonalna wzrostu i rozwoju roślin Fizjologia wzrostu i rozwoju roślin | 7 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych | 5 |
| A-A-3 | Wykonanie ćwiczeń rachunkowych z gospodarki wodnej | 5 |
| 15 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
| A-W-2 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia wykładów | 10 |
| A-W-3 | przygotowanie eseju na wybrany temat | 8 |
| A-W-4 | konsultacje | 2 |
| 35 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
| M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
| M-4 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena pisemnej pracy studenta na wybrany temat |
| S-2 | Ocena formująca: Roziwązywanie zadań otwartych (obliczeń rachunkowych) związanych z tematyka ćwiczeń audytoryjnych |
| S-3 | Ocena formująca: Zaliczenia pisemnych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie zadań zamkniętych i otwartych związanych z tematyką wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | BT_1A_W06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | BT_1A_U07 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-3, M-4 | S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | BT_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_W01 Definiuje procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna, definiuje i rozróżnia podstawowe procesy fizyczne i fizjologiczne zachodzące w roślinach | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_U01 interpretuje wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na przebieg procesów fizjologicznych w roślinie | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu zadawalającym interpretuje wpływ podstawowych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na procesy fizjologiczne | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B13_K01 Student jest zdolny do wykorzystania swojej wiedzy oraz umiejętności pracy w grupie do kreowania właściwych postaw w życiu zawodowym | 2,0 | |
| 3,0 | student posiadł kompetencje w stopniu dostatecznym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2007
- Gregorczyk A., Marska E., Mikiciuk M., Wróbel J., Fizjologia roślin. Przewodnik do ćwiczeń, Wydawnictwo AR, Szczecin, 2002
Literatura dodatkowa
- Szweykowska A., Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2000
- Gregorczyk A., Ćwiczenia rachunkowe z gospodarki wodnej, Wydawnictwo AR, Szczecin, 1998
- Jankiewicz L.S., Regulatory wzrostu i rozwoju roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997