Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Histologia zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Histologia zwierząt | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii zwierząt. |
| W-2 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym biologii komórki. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagnieniami związanymi z szeroko rozumianą histologią. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z budową morfologiczną całych organizmów, ze szczególnym uzwględnieniem niektórych komórek, tkanek i narządów. |
| C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami badawczymi stosowanymi w histologii. |
| C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu podstawowej analizy morfologicznej. |
| C-5 | Ukształtowanie umietności przeprowadzenia podstawowego barwienia histologicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Analiza budowy wybranych tkanek (typy nabłonków, tkanka łączna tłuszczowa, tkanka chrzęstna i kostna, nerwowa i glejowa). | 2 |
| T-L-2 | Analiza budowy wybranych gruczołów wydzielania wewnętrznego (przysadka, szyszynka, tarczyca, nadnercza). | 2 |
| T-L-3 | Analiza budowy narządów zmysłów (układ słuchu i równowagi, układ widzenia, oko) | 2 |
| T-L-4 | Barwienie trójbarwne Massona. Zastosowanie oraz różne warianty barwienia. Barwienie trójbarwne preparatów nerek i wątroby. Analiza struktury wybarwionych preparatów. | 4 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wstęp do histologii. Cel i zadania technik histologicznych. Pobieranie i przygotowanie materiału do badań histologicznych. Podstawy metod barwienia. Metody histochemiczne i immunohistochemiczne. Barwienie fluorescencyjne. Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w badaniach histologicznych. Wstęp do cytologii. | 2 |
| T-W-2 | Podstawy cytologii. Barwienia wykorzystywane w diagnostyce cytologicznej. Skład tkanek i ich ogólne cechy fizyczne i chemiczne. Podstawowe rodzaje tkanek (krew, tkanki podporowe i łączne, tkanki nabłonkowe i mięśnie, tkanka nerwowa). | 2 |
| T-W-3 | Układ immunologiczny. Komórki układu immunologicznego. Narządy ośrodkowe i obwodowe układu limfatycznego. Skóra. Budowa i funkcja skóry. Włosy, paznokcie, pazury. Gruczoły potowe i łojowe. | 2 |
| T-W-4 | Histologia wybranych układów. Wybrane zagadnienia ze szczegółowej budowy nabłonka oddechowego, wątroby, trzustki oraz nerek. | 2 |
| T-W-5 | Mikroskopia elektronowa. Ultrastruktura wybranych tkanek i narządów. | 1 |
| T-W-6 | Pisemne zaliczenie treści wykładów i laboratoriów. | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestniczenie w zajęciach | 10 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestniczenie w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia zajęć | 3 |
| A-W-3 | konsultacje | 2 |
| 15 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
| M-3 | Praca w grupach |
| M-4 | Analiza i dyskusja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnej pracy podczas zajęć laboratoryjnych. |
| S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie raportu końcowego z przeprowadzonych zajęć praktycznych |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian wiadomości z treści wykładów i laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_W05 Wykazuje znajomość budowy morfologicznej tkanek i narządów | BT_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
| BT_1A_BT-S1-B17_W08 Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami w badaniach histologicznych | BT_1A_W08 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_U0 Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów zwierząt. | BT_1A_U05 | — | — | C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-3, M-4 | S-3 |
| BT_1A_BT-S1-B17_U05 Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek, tkanek i nąrządów organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach | BT_1A_U05 | — | — | C-5 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_K01 Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | BT_1A_K06, BT_1A_K04 | — | — | C-4, C-5 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_W05 Wykazuje znajomość budowy morfologicznej tkanek i narządów | 2,0 | |
| 3,0 | Posiada minimalną wiedzę z zakresu budowy morfologicznej tkanke i narządów. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BT_1A_BT-S1-B17_W08 Posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowymi metodami laboratoryjnymi, technikami w badaniach histologicznych | 2,0 | |
| 3,0 | Posiada minimalną wiedzę z zakresu technik stosowanych w badaniach histologicznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_U0 Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów zwierząt. | 2,0 | |
| 3,0 | Umie omówić budowę posczezgólnych tkanek i narządów w stopniu minimalnym. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BT_1A_BT-S1-B17_U05 Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek, tkanek i nąrządów organizmów zwierzęcych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi mogą być analizowane procesy zachodzące w komórkach | 2,0 | |
| 3,0 | W stopniu minimalnym posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu histologii oraz w stopniu minimalnym potrafi wskazać metody badawcze | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B17_K01 Wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowej; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
| 3,0 | W stopniu minimalnym wykazuje otwartość, minimalnie rozwija własną aktywność | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Sawicki W, Malejczyk J, Histologia, PZWL, Warszawa, 2008
- Kuryszko J, Madej J.P., Kapuśniak V., Ćwiczenia z histologii zwierząt., UWP, Wrocław, 2012
- Ostrowski K, Histologia, PZWL, Warszawa, 1995
Literatura dodatkowa
- Young B, Lowe J, Stevens A, Heath, Histologia. Podręcznik i atlas, Elsevier, 2017
- Zabel M, Histologia, Elsevier, 2010