Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Immunologia:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Immunologia | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
| C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Mechanizmy odpowiedzi komórkowej i humoralnej. | 2 |
| T-A-2 | Odporność przeciwbakteryjna i przeciwwirusowa. | 2 |
| T-A-3 | Odporność przeciwgrzybicza, przeciw pierwotniakom i robakom. | 2 |
| T-A-4 | Tolerancja immunologiczna. Przeszczep i jego odrzucanie. | 2 |
| T-A-5 | Pierwotne i wtórne niedobory odporności. | 2 |
| 10 | ||
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Morfologiczna ocena układu czerwonokrwinkowego i białokrwinkowego. | 2 |
| T-L-2 | Wykonanie rozmazu krwi oraz ocena leukogramu różnych gatunków zwierząt. | 2 |
| T-L-3 | Test fagocytarny. | 2 |
| T-L-4 | Rozdział białek surowicy. | 2 |
| T-L-5 | Test ELISA. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Wprowadzenie do układu immunologicznego. | 4 |
| T-W-2 | Komórki biorące udział w odpowiedzi immunologicznej. | 2 |
| T-W-3 | Reakcje immunologiczne typu komórkowego. Fagocytoza. | 2 |
| T-W-4 | Rozpuszczalne mediatory odporności. | 2 |
| T-W-5 | Układ dopełniacza. | 2 |
| T-W-6 | Antygeny i immunoglobuliny. | 2 |
| T-W-7 | Rozpoznawanie i prezentacja antygenów. | 2 |
| T-W-8 | Zaburzenia układu odpornościowego. | 2 |
| T-W-9 | Techniki immunologiczne. | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 8 |
| 18 | ||
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
| A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu. | 3 |
| A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń. | 5 |
| 18 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 6 |
| A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
| A-W-5 | Egzamin | 2 |
| 40 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
| M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | BT_1A_W17 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługuje się podstawowymi technikami immunologicznymi. | BT_1A_U04 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-4, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_K01 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | BT_1A_K05 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | 2,0 | Student nie nazywa, nie rozróżnia oraz nie charakteryzuje składowych układu immunologicznego. |
| 3,0 | Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 4,0 | Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 4,5 | Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługuje się podstawowymi technikami immunologicznymi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego i posługiwać się podstawowymi technikami immunologicznymi | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-B19_K01 Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt | 2,0 | Nie ma świadomości wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
| 3,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt w stopniu podstawowym | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | Ma świadomość wpływu prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego na zdrowie i dobrostan zwierząt |
Literatura podstawowa
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Abbas A.K., Lichtman A.H., Pillai S., Żeromski J. (red.), Immunologia: funkcje i zaburzenia układu immunologicznego, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2015
- Lasek W., Immunologia: podstawowe zagadnienia i aktualności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014
- Kamińska T, Kandefer-Szerszeń M., Zdzisińska B. (red.), Ćwiczenia z immunologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, 2013