Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy biotechnologii | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi |
| C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania |
| C-3 | Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Wybrane metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. | 2 |
| T-A-2 | Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory. | 2 |
| T-A-3 | Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne. | 2 |
| T-A-4 | Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza. | 2 |
| T-A-5 | Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. | 2 |
| T-W-2 | Czynniki wpływajace na rozwój biotechnologii | 2 |
| T-W-3 | Biotechnologia w rolnictwie i ochronie środowiska - osiągnięcia i kierunki rozwoju | 2 |
| T-W-4 | Wybrane osiągniecia, kierunki rozwoju i aktualne trendy badań w biotechnologii w hodowli zwierzat | 2 |
| T-W-5 | Biotechnologia w medycynie i farmacji | 2 |
| T-W-6 | Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie, | 2 |
| T-W-7 | Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO. | 2 |
| T-W-8 | Biokatalizatory - źródła i doskonalenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne. | 2 |
| T-W-9 | Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii. | 2 |
| T-W-10 | Nanotechnologia i nanobiotechnologia | 2 |
| 20 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-A-2 | Przygotowanie prezentacji | 5 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 6 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do zajęć | 4 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 3 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | Metoda przypadków i dyskusja panelowa |
| M-3 | pokaz z objaśnieniem |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: - kontrola przygotowania do zajęć |
| S-2 | Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach |
| S-3 | Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
| S-4 | Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | BT_1A_W10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
| BT_1A_BT-S1-C01_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | BT_1A_W10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | BT_1A_U10 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-8 | M-3, M-1, M-2 | S-4, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | BT_1A_K06, BT_1A_K03 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-2 | S-2 |
| BT_1A_BT-S1-C01_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | BT_1A_K03 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_W01 Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje podstawowe zainteresowanie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BT_1A_BT-S1-C01_W02 Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_U01 Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów, oceniać znaczenie osiągnięć z zakresu biotechnologii w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów, potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki, w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| BT_1A_BT-S1-C01_K01 Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| BT_1A_BT-S1-C01_K02 Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy | 2,0 | |
| 3,0 | Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając w pewnym stopniu świadomość znaczenia pracy kolektywnej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
- Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
- Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001
Literatura dodatkowa
- Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
- Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie