Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Ekologia psowatych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ekologia psowatych | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu ekologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony |
| C-2 | nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje) | 3 |
| T-L-2 | Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych) | 2 |
| T-L-3 | Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych | 4 |
| T-L-4 | Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych | 3 |
| 12 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Ewolucja psowatych | 1 |
| T-W-2 | Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych | 2 |
| T-W-3 | Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny | 2 |
| T-W-4 | Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych. | 2 |
| T-W-5 | Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie | 2 |
| T-W-6 | Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia psowatych | 2 |
| T-W-7 | Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne). | 1 |
| 12 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
| A-L-2 | konsultacje | 2 |
| 14 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
| 12 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | dyskusja dydaktyczna |
| M-3 | film, ekspozycja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie |
| S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
| S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
| S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_06_W01 studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych | Kn_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_06_U01 student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych | Kn_2A_U03, Kn_2A_U05 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_06_K01 student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | Kn_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_06_W01 studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych | 2,0 | |
| 3,0 | student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_06_U01 student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych | 2,0 | |
| 3,0 | student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_06_K01 student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | 2,0 | |
| 3,0 | student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównanwcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
- Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, PWN, Warszawa, 2001
- Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999