Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Bioaktywne substancje jaj w prewencji i terapii chorób | ||
| Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawowe wiadomości z chemii i biochemii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z substancjami bioaktywnymi występującymi w jajach, metodami ich pozyskiwania oraz mozliwościami zastosowania w weterynarii i utrwalaniu karm |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Produkcja kwasu sialowego i owomucyny z jaj oraz możliwości ich zastosowania w weterynarii i produkcji karm. | 3 |
| T-A-2 | Produkcja lizozymu z jaj kurzych. Jego właściwości zna-czenie przy produkcji farmaceutyków i wielokompo-nentowych biopreparatów przydatnych w utrwalaniu karm dla zwierząt. | 3 |
| T-A-3 | Awidyna i cystatyna białka jaja kurzego - właściwości i możliwości aplikacji w medycynie wetrynaryjnej | 4 |
| T-A-4 | Metody frakcjonowania żółtka i pozyskiwanie immuno-globulin, foswityny oraz fosfolipidów z przeznaczeniem do wytworzenia preparatów w zastosowaniach biome-dycznych i weterynaryjnych. | 4 |
| T-A-5 | Preparaty na bazie błon podskorupowych i skorup jaj | 2 |
| 16 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Od jaja mitycznego do jaja spożywczego. Znaczenie produkcji jaj w gospodarce żywnościowej. Budowa morfologiczna i skład chemiczny jaj | 3 |
| T-W-2 | Wartość odżywcza żółtka i białka oraz współczesne metody jej kształtowania. Białka jaja jako alergeny pokarmowe. Surowce jajczarskie w diecie psa. | 4 |
| T-W-3 | Właściwości funkcjonalne jaj i technologiczne metody ich wykorzystania w przemyśle farmaceutycznym i weterynarii | 4 |
| T-W-4 | Technologia pozyskiwania z treści jaj biologicznie aktywnych substancji. Metody frakcjonowanie białka. | 3 |
| 14 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 16 |
| A-A-2 | Lektura zalecanej literatury | 2 |
| A-A-3 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 3 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do kolokwium w oparciu o literaturę fachową i treści zrealizowane podczas zajęć | 2 |
| A-A-5 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udzial studenta w wykładach | 14 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 3 |
| A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
| A-W-4 | Lektura zalecanej literatury | 3 |
| A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, |
| M-2 | prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora |
| M-3 | film |
| M-4 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: ocenianie ciągłe na podstawie aktywności na zajęciach |
| S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
| S-3 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
| S-4 | Ocena podsumowująca: średnia ocen ze sprawdzianu pisemnego i odpowiedzi ustnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_W01 Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej | Kn_2A_W05 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_U01 Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie. | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-3 | M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu. | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_W01 Student wymienia substancje bioaktywne wystepujące w jajach, zna mozliwości ich pozyskiwania i zastosowania w medycynie weterynaryjnej | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wymienić niektóre składniki funkcjonalne wystepujące w jajach. Zna w bardzo ogólnym zarysie mozliwości pozyskiwania i wykorzystania substancji bioaktywnych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_U01 Student prezentuje składniki bioaktywne występujące w jajach i interpretuje ich prozdrowotne działanie. | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie prezentuje skladniki bioaktywne wystepujące w jajach ale ma problemy z interpretacjąich właściwości prozdrowotnych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_31.2_K01 Student przejawia zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy, jest aktywny poznawczo, rozumie konieczność korzystania z różnych źródeł wiedzy w celu zdobycia informacji niezbędnych do wyjaśnienia określonego problemu. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej inicjatywy.Sporadycznie zabiera głos w dyskusji. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Ed. R. Huopalahti, R. Lopez-Fandino, M. Anton, R.Schade., Bioactive Egg Compounds., Springer-Verlag Berlin, Heidelberg, 2007
- T. Trziszka (red.), Jajczarstwo, WAR, Wrocław, 2000
Literatura dodatkowa
- Przemysł Spożywczy, SIGMA-NOT, Miesięcznik ISSN 033-250X, e-ISSN 2449-996X