Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka immunologiczna i molekularna chorób psów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Diagnostyka immunologiczna i molekularna chorób psów | ||
| Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii oraz diagnostyki laboratoryjnej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami diagnostycznymi stosowanymi w profilaktyce i terapii chorób zakaźnych psów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Zapoznanie się z podstawowymi metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce immunologicznej (leukogram, testy serologiczne, analiza białek surowicy, ELISA) | 8 |
| T-L-2 | Identyfikacja i analiza klonalna wyizolowanych szczepów bakteryjnych | 2 |
| T-L-3 | Ocena profili genetycznych bakterii, z użyciem systemu IG/LHR InGenius LHR (Syngene Bio Imaging) oraz oprogramowania GeneSnap i GeneTools (Syngene) – filogenetyka molekularna | 2 |
| T-L-4 | Analiza przykładowych sekwencji nukleotydowych z użyciem programu MEGA | 2 |
| T-L-5 | Diagnostyka immunologiczna i molekularna wybranych chorób psów | 2 |
| 16 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Zaburzenia układu immunologicznego psów | 2 |
| T-W-2 | Diagnostyka serologiczna | 2 |
| T-W-3 | Ilościowe testy immunologiczne w badaniach odporności organizmu (IFA, RIA, EIA, ELISA) | 2 |
| T-W-4 | Metody szybkiego immunofenotypowania komórek (antygenów) – immunocytometria | 2 |
| T-W-5 | Techniki molekularne w diagnostyce chorób psów (PCR, RFLP, mPCR, RAPD-PCR, RT-PCR, real-time PCR) | 4 |
| T-W-6 | Wykorzystanie technik in silico w przygotowaniu i optymalizacji badań genetycznych (zbieranie danych, projektowanie testów diagnostycznych) | 2 |
| 14 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 16 |
| A-L-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
| A-L-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
| A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Obecność na wykładach | 14 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
| M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i laboratoryjnej oraz praktyczne zaliczenie części laboratoryjnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_W01 Student zna podstawowe choroby zakaźne psów oraz immunologiczne i molekularne metody ich diagnozowania | Kn_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_U01 Student potrafi zdiagnozować wybrane choroby zakaźne psów z użyciem poznanych metod immunologicznych i molekularnych | Kn_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_K01 Student jest zdolny do wyboru właściwych metod immunologicznych i/lub molekularnych służących do diagnostyki wybranych chorób zakaźnych psów | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_W01 Student zna podstawowe choroby zakaźne psów oraz immunologiczne i molekularne metody ich diagnozowania | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna podstawowe choroby zakaźne psów oraz immunologiczne i molekularne metody ich diagnozowania | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_U01 Student potrafi zdiagnozować wybrane choroby zakaźne psów z użyciem poznanych metod immunologicznych i molekularnych | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi zdiagnozować wybrane choroby zakaźne psów z użyciem poznanych metod immunologicznych i molekularnych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_32.1_K01 Student jest zdolny do wyboru właściwych metod immunologicznych i/lub molekularnych służących do diagnostyki wybranych chorób zakaźnych psów | 2,0 | |
| 3,0 | Student w minimalnym stopniu jest zdolny do wyboru właściwych metod immunologicznych i/lub molekularnych służących do diagnostyki wybranych chorób zakaźnych psów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W, Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Gliński Z., Kostro K., Choroby zakaźne psów i kotów, PWRiL, Warszawa, 2005
- Malicki K., Binek M., Zarys klinicznej bakteriologii weterynaryjnej, tom 1 i 2, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2004
- Gladwin M., Trattler B., red. wyd. pol. Stefania Giedrys-Kalemba, Mikrobiologia kliniczna, D.W. Publishing Co., Szczecin, 2010
Literatura dodatkowa
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Szewczyk E. M., Diagnostyka bakteriologiczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2005