Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Etos akademicki:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Etos akademicki | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ogólna orientacja co do misji i roli społecznej Uniwerstyteu. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Uzyskanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie rozumienia misji społecznej pełnionej przez uczelnię akademicką oraz rozumienia roli społecznej naukowca i nauczyciela akademickiego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pojęcia podstawowe (uczony, nauczyciel akademicki, społeczeństwo, kształcenie, kształtowanie, etos – etos akademicki itp.). Uniwersytet – instytucja pożytku publicznego. Społeczna rola uniwersytetu - porządek monocentryczny i policentryczny. | 3 |
| T-W-2 | Tradycje środowiska akademickiego. Autorytet, autorytet naukowy. Autorytety, a odpowiedzialność za stan nauki i rozwój społeczeństwa. Mistrz wśród mistrzów i wśród uczniów. Miejsce studentów w życiu Uniwersytetu. Odpowiedzialność osobista i społeczna nauczyciela akade-mickiego i studenta. | 3 |
| T-W-3 | Pasja poznawcza, a oczekiwania społeczne. Nauka a ideolo-gia – służba prawdzie, służba władzy. Centralizacja standardów, a wolność dyskusji, argumentacji, krytyki, słowa. Wpływ uwarunkowań instytucjonalnych, finansowych, rynkowych na proces kształcenia. | 3 |
| T-W-4 | Kreatywność uczonego, a kreatywność uczniów. Postęp technologiczno-informatyczny, a sposób uprawiania nauki oraz wdrażania i popularyzacji wyników. Role społeczne nauczyciela akademickiego i studenta, a system wartości. Rola emocji. Dążenie do obiektywizmu. Prakseologia, a działalność naukowa. | 3 |
| T-W-5 | Nauka, a edukacja i wychowanie. Kwalifikacje zawodowe i postawa nauczycieli akademickich. Kształcenie i kształto-wanie. Wiedza, umiejętności, kompetencje. Kształtowanie postaw – edukacja humanistyczna. Myślenie według warto-ści czy relatywizm moralny. Egalitarność czy elitarność kształcenia. Konkurencyjność na rynku edukacyjnym i rynku pracy. Społeczeństwo oparte na wiedzy – proces „uczenia się przez całe życie”. | 3 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
| A-W-2 | Przygotowywanie się do zajęć. | 3 |
| A-W-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia. | 5 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny/problemowy z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_W01 Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych. | Knlic_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_U01 Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego. | Knlic_2A_U01, Knlic_2A_U02 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_K01 Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego. | Knlic_2A_K02, Knlic_2A_K03, Knlic_2A_K04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_W01 Student potrafi wyjaśnić problemy z zakresu etyki zawodowej badacza i nauczyciela akademickiego oraz rozumie rolę elity intelektualnej w kształtowaniu postaw społecznie akceptowanych. | 2,0 | |
| 3,0 | Ma ogólne rozeznanie co do społecznej roli pracownika naukowego i nauczyciela akademickiego, potrafi definiować podstawowe problemy z zakresu etyki zawodowej. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_U01 Student posiada umiejętność wyjaśniania misji społecznej uniwerstytetu i diagnozowania naruszenia zasad etycznego postepowania naukowca i nauczyciela kademickiego. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi przedstawić misję uczelni akademickiej. Ma ogólne rozeznanie co do norm wpływających na etos akademicki. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_16.1_K01 Student posiada kompetencje w zakresie trafnego formułowania zadań społecznych i misji nauczyciela akademickiego i badacza, a także potrafi analizować sytuacje naruszenia etosu akademickiego. | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi sformułować podstawowe role społeczne badacza i nauczyciela akademickiego, a także rozumie znaczenie etosu akademickiego dla jakości pracy naukowej i dydaktycznej. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Znaniecki F., Społeczne role uczonych., PWN, Warszawa, 1984, ISBN 83-0104851-4
- Heller M., Jak być uczonym., Znak, Kraków, 2009, ISBN 978-83-240-1187-2
- Wojtysiak J., Filozofia i życie, Znak, Kraków, 2007, ISBN 978-83-240-0862-9
Literatura dodatkowa
- Szczepański J., Sprawy ludzkie., zytelnik, Warszawa, 2011, ISBN 83-07-00755-0
- Goćkowski J., Autorytety świata uczonych, Warszawa, 1996, ISBN 83-06-00975-4