Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Aparat ruchu psa:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Aparat ruchu psa | ||
| Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość biologii, anatomii i fizjologii psów |
| W-2 | Znajomość typów użytkowych i ras psów |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem zajęć jest przybliżenie praktycznych zagadnień związanych z aparatem ruchu psa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wybrane typy szkieletów pozaczaszkowych wg wzorców FCI u psów poddawanych próbom pracy. | 4 |
| T-L-2 | Wpływ sylwetki psa na jego sposób użytkowania. | 1 |
| T-L-3 | Dynamika ruchu psa. | 1 |
| T-L-4 | Łańcuch biokinematyczny kończyne przedniej | 1 |
| T-L-5 | Łańcuch biokinematyczny kończyny tylnej | 1 |
| T-L-6 | Preparacja mięśni kończyn – punkt stały i punkt ruchomy mięśnia. | 4 |
| T-L-7 | Więzadła | 1 |
| T-L-8 | Ścięgna | 1 |
| T-L-9 | Powięzie kończyny piersiowej | 1 |
| T-L-10 | Powięzie kończyny miednicznej | 1 |
| T-L-11 | Analiza ruchu u psów sportowych i pracujących | 2 |
| T-L-12 | Zaburzenia aparatu ruchu u psów | 2 |
| 20 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rozwój tkanki kostnej i jego wpływ na aparat ruchu psa | 2 |
| T-W-2 | Obręcz kończyny piersiowej ze szkieletem części wolnej kończyny piersiowej. | 2 |
| T-W-3 | Obręcz kończyny miednicznej ze szkieletem części wolnej kończyny miednicznej. | 1 |
| T-W-4 | Połączenia kości kończyny piersiowej i kończyny miednicznej. | 1 |
| T-W-5 | Połączenia odcinków kręgosłupa i ich wpływ na dynamikę ruchu. | 1 |
| T-W-6 | Mięśnie obręczy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej. | 1 |
| T-W-7 | Mięśnie części wolnej kończyny piersiowej wolnej i miednicznej. | 1 |
| T-W-8 | Pnie naczyniowe i pnie nerwowe kończyny piersiowej i kończyny miednicznej. | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
| A-L-2 | Praca własna studenta | 3 |
| A-L-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Praca własna studenta | 7 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 8 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład infromacyjny |
| M-2 | Zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: średnia arytmetyczna z ocen ze sprawdzianu i wykonanych zadań |
| S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
| S-3 | Ocena formująca: Wypowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatu ruchu psa | Knlic_2A_W07 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_U01 Posiada podstawowe umiejętności do analizy aparatu ruchu psów, potrafi je wykorzystać w praktyce. | Knlic_2A_U03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_K01 Student nabędzie zdolności w ocenie chodu psa, analizie budowy różnych typów anatomicznych oraz będzie potrafił wykorzystać wiedzę w ocenie nieprawidłowości aparatu ruchu | Knlic_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-1, T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-11, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_W01 Student posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatu ruchu psa | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę w zakresie funkcjonowania aparatu ruchu psa | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_U01 Posiada podstawowe umiejętności do analizy aparatu ruchu psów, potrafi je wykorzystać w praktyce. | 2,0 | |
| 3,0 | Posiada podstawowe umiejętności do analizy aparatu ruchu psów, potrafi je wykorzystać w praktyce. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kn_2A_33.2_K01 Student nabędzie zdolności w ocenie chodu psa, analizie budowy różnych typów anatomicznych oraz będzie potrafił wykorzystać wiedzę w ocenie nieprawidłowości aparatu ruchu | 2,0 | |
| 3,0 | Student nabył zdolności w ocenie chodu psa, analizie budowy różnych typów anatomicznych oraz potrafi wykorzystać wiedzę w ocenie nieprawidłowości aparatu ruchu | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Halina Purzyc, Anatomia zwierząt do kolorowania. Aparat ruchu, Edra Urban & Partner Sp. z o. o., Wrocław, 2017