Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Żywienie psów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Kynologia | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Żywienie psów | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość z zakresu chemii i fizjologii zwierząt |
| W-2 | Podstawy żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem jest poznanie przez studentów znaczenia podstawowych składników pokarmowych w żywieniu zwierząt, zapoznanie z mechanizmami trawienia i metabolizmu, strawnością składników pokarmowych oraz z systemami wartościowania i oceny komponentów diet oraz z zapotrzebowaniem pokarmowym w zależności od gatunku i kierunku użytkowania. |
| C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z żywieniem psów zdrowych w poszczególnych okresach życia |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Zapoznanie z analizą oznaczania składników pokarmowych | 5 |
| T-L-2 | Pobieranie prób i przygotowanie ich do analiz. | 5 |
| T-L-3 | Wykonywanie oznaczenia wilgotności, białka, tłuszcz, włókna, popiołu surowego, węglowodanów ogółem, frakcji włókna | 6 |
| T-L-4 | Zawartość i strawność składników pokarmowych | 5 |
| T-L-5 | Wartość odżywcza białka. | 5 |
| T-L-6 | Bilans energii i materii. | 4 |
| 30 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Żywienie jako podstawowy czynnik środowiskowy decydujący o produkcyjności i zdrowiu zwierząt | 3 |
| T-W-2 | Składniki pokarmowe i ich znaczenie dla organizmu zwierząt | 4 |
| T-W-3 | Pobieranie, trawienie i wchłanianie składników pokarmowych u różnych gatunków zwierząt domowych | 3 |
| T-W-4 | Przemiana materii, energii i składników mineralnych | 3 |
| T-W-5 | Czynniki wpływające na strawność składników pokarmowych | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajeciach | 30 |
| A-L-2 | Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń | 20 |
| A-L-3 | Studiowanie literatury tematu | 23 |
| A-L-4 | konsultacje | 2 |
| 75 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 15 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 4 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny |
| M-2 | Pogadanka, objaśnienie |
| M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: kolokwia cząstkowe |
| S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
| S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach |
| S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie pisemnej |
| S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-6 | Ocena formująca: ocena pracy studenta indywidualnej i w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_W01 Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium | Knlic_2A_W05, Knlic_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-4 |
| Kninz_2A_W03_W02 Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym) | Knlic_2A_W05, Knlic_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
| Kninz_2A_W03_W03 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów | Knlic_2A_W05, Knlic_2A_W06 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-5 |
| Kninz_2A_W03_W04 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | Knlic_2A_W05, Knlic_2A_W06 | — | — | C-2 | T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-5 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_U01 Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów | Knlic_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-6, T-L-4, T-L-5 | M-2, M-3 | S-1 |
| Kninz_2A_W03_U02 Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | Knlic_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4 | M-2, M-3 | S-2, S-3 |
| Kninz_2A_W03_U03 Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej | Knlic_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3 | S-6, S-5 |
| Kninz_2A_W03_U04 Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności | Knlic_2A_U04 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3 | S-2, S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | Knlic_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-6 |
| Kninz_2A_W03_K02 Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | Knlic_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2, M-3 | S-6 |
| Kninz_2A_W03_K03 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | Knlic_2A_K04 | — | — | C-2 | T-L-1 | M-2 | S-6 |
| Kninz_2A_W03_K04 Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | Knlic_2A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1 | M-2 | S-6 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_W01 Zna podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości i wartości odżywczej karm oraz zakres ich zastosowań i zasady bezpiecznej pracy w laboratorium | 2,0 | |
| 3,0 | student w podstawowym stopniu definiuje podstawowe techniki wykorzystywane w analizie jakości karm i wartości odżywczej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_W02 Zna zasady i techniki żywienia zwierząt (w ujęciu fizjologicznym oraz żywieniowym) | 2,0 | |
| 3,0 | student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_W03 student zna podstawowe zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów | 2,0 | |
| 3,0 | student wymienia zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem psów i w zakresie wiedzy opanował podstawowe treści programowe | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_W04 Student ma wiedzę z zakresu prawidłowego funkcjonowania składników pokarmowych i energii | 2,0 | |
| 3,0 | student wmiernym zakresie wymienia i omawia rolę składników pokarmowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_U01 Student umie określić wartość pokarmową, odżywczą pokarmów | 2,0 | |
| 3,0 | studen umie okreslić wartość pokarmową i odżywczą | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_U02 Student potrafi wykonywać podstawowe analizy pokarmów i posługiwać się podstawowym sprzętem w laboratorium analitycznym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa | 2,0 | |
| 3,0 | student z pomocą prowadzącego potrafi wykonywać podstawowe analizy zgodnie z porgramem, popełnia wiele błędów interpetując uzyskane wyniki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_U03 Student potrafi określić zapotrzebowanie na energię i poszczególne składniki pokarmowe w zależności od grupy żywieniowej | 2,0 | |
| 3,0 | student umie w podstawowym zakresie określić zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_U04 Student umie opracować sposób żywienia dostosowane do wieku, stanu fizjologicznego i stopnia aktywności | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi opracować , głównie z pomocą osoby prowadzącej zajęcia sposób żywnienia psów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| Kninz_2A_W03_K01 Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje aktywność w pracach w grupie, rozwiązywać przydzielone zadania i ocenić ich jakość | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_K02 Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest świadom konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa pracy oraz odpowiedzialności za skutki prowadzonej działalności | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_K03 Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | 2,0 | |
| 3,0 | Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie produkcji żywności oraz wykorzystania zasobów świata ożywionego | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| Kninz_2A_W03_K04 Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | 2,0 | |
| 3,0 | Uświadomienie konieczności odpowiedzialnego i dostosowanego do indywidualnych potrzeb traktowania zwierząt domowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Red. D. Jamroz, Żywienie zwierzat i paszoznawstwo, cz.1 Fizjologiczne i biochemiczne podstawy żywienia zwierząt; cz. 2 Podstawy szczegółowego zywienia zwierzat, PWN, Warszawa
- M. Ceregrzyn, R. Lechowski, B. Barszczewska, Podstawy żywienia psów i kotów, Elservier Urban & Partner, Wrocław, 2013