Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rehabilitacja zwierząt

Sylabus przedmiotu Egzamin końcowy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rehabilitacja zwierząt
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Egzamin końcowy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Kolczewska <wbihz@zut.edu.pl>, Ewelina Żyźniewska-Banaszak <wbihz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 1 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu. Rehabilitacja ortopedyczna i neurorehabilitacja.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem pracy końcowej jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Słuchacz przygotowuje się do egzaminu końcowego w oparciu o studium przypadku i wybrane zagadnienia.1
1

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do egzaminu końcowego34
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa25
A-L-3Odpowiedź ustna1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zgodnie z regulaminem studiów podyplomowych prowadzonych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie technologicznym w Szczecinie stanowiącym integralną częśc niniejszej uchwały.ZARZĄDZENIE NR 45 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 11 lipca 2019 r.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie ustnej. Projekt problemowy oraz studium przypadku.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_W01
Ma wiedzę zgodną z celami i zakresem egzaminu końcowego
RZ_10-_W01, RZ_10-_W02, RZ_10-_W08, RZ_10-_W19, RZ_10-_W18, RZ_10-_W20, RZ_10-_W04, RZ_10-_W07, RZ_10-_W06, RZ_10-_W09, RZ_10-_W10, RZ_10-_W11, RZ_10-_W12, RZ_10-_W13, RZ_10-_W14, RZ_10-_W15, RZ_10-_W16, RZ_10-_W17, RZ_10-_W03, RZ_10-_W05C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_U01
Potrafi dobrać metody diagnostyczne i terapeutyczne oraz przeprowadzić proces usprawniania pacjenta ortopedycznego i neurologicznego w weterynarii.
RZ_10-_U09, RZ_10-_U18, RZ_10-_U15, RZ_10-_U16, RZ_10-_U13, RZ_10-_U14, RZ_10-_U17, RZ_10-_U01, RZ_10-_U08, RZ_10-_U02, RZ_10-_U04, RZ_10-_U06, RZ_10-_U07, RZ_10-_U10, RZ_10-_U11, RZ_10-_U12, RZ_10-_U05C-1T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_K01
Posiada zdolność pracy zespołowej. Współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi.
RZ_10-_K09, RZ_10-_K10, RZ_10-_K01, RZ_10-_K02, RZ_10-_K03, RZ_10-_K05, RZ_10-_K07, RZ_10-_K06, RZ_10-_K04, RZ_10-_K08C-1T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_W01
Ma wiedzę zgodną z celami i zakresem egzaminu końcowego
2,0
3,0Ma wiedzę zgodną z celami i zakresem egzaminu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_U01
Potrafi dobrać metody diagnostyczne i terapeutyczne oraz przeprowadzić proces usprawniania pacjenta ortopedycznego i neurologicznego w weterynarii.
2,0
3,0Potrafi dobrać metody diagnostyczne i terapeutyczne oraz przeprowadzić proces usprawniania pacjenta ortopedycznego i neurologicznego w weterynarii.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
RZ_10-_PD-RZ-D15_K01
Posiada zdolność pracy zespołowej. Współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi.
2,0
3,0Posiada zdolność pracy zespołowej. Współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pueyo Montesinos Gemma del, FIZJOTERAPIA I REHABILITACJA W WETERYNARII, Edra Urban & Partner, 2017
  2. FIZJOTERAPIA PSÓW I KOTÓW. REHABILITACJA I ZWALCZANIE BÓLU, Glaktyka, Wrocław, 2017
  3. Robertson Julia, Mead Andrew, FIZJOTERAPIA I MASAŻ PSÓW, Galaktyka, Wrocław, 2017
  4. D. Levine, D.L. Millis, R.A. Taylor, Rehabilitacja psów, Edra Urban&Partner, 2007
  5. Paulina Puchała, Masaż konia receptą na zdrowie! rehabilitacja koni, Happy Horse, 2014

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Słuchacz przygotowuje się do egzaminu końcowego w oparciu o studium przypadku i wybrane zagadnienia.1
1

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do egzaminu końcowego34
A-L-2Studiowanie wskazanego piśmiennictwa25
A-L-3Odpowiedź ustna1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-D15_W01Ma wiedzę zgodną z celami i zakresem egzaminu końcowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii, biochemii i biofizyki
RZ_10-_W02Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska bytowania zwierząt towarzyszących oraz jego wpływu na dobrostan
RZ_10-_W08Posiada kompleksową wiedzę na temat możliwości wykorzystania fizjoterapii u zwierząt
RZ_10-_W19Zna i rozumie poszerzony zbiór podstawowych faktów,umiarkowanie złożonych pojęć i teorii oraz zależności związanych z wykonywaniem zabiegów fizjoterapeutycznych u pacjenta weterynaryjnego.
RZ_10-_W18Wykazuje znajomość podstawowych aspektów prawnych i etycznych w funkcjonowaniu zawodu zoofizjoterapeuty
RZ_10-_W20Posiada wiedzę o podstawowych metodach diagnostyki obrazowej oraz zna zasady techniczne ich wykonywania.
RZ_10-_W04Ma wiedzę na temat podstawowych procesów fizjologicznych, biochemicznych i biofizycznych zachodzących w organizmach zwierzęcych.
RZ_10-_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, marketingu i nauk humanistycznych oraz elementów prawa
RZ_10-_W06Ma ogólna orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
RZ_10-_W09Zna metody oceny stanu funkcjonalnego pacjenta oraz wskazania i przeciwskazania do stosowania zabiegów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W10Orientuje się w definiowaniu pojęć z dziedziny fizjoterapii. Zna narzędzia techniki i technologie umożliwiające prawidłowe przeprowadzanie zabiegów zoofizjoterapeutycznych.
RZ_10-_W11Ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu protokołów fizjoterapeutycznych
RZ_10-_W12Zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
RZ_10-_W13Posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwględnieniem problemu zdrowotnego, wieku,stanu fizjologicznego oraz aktywności fizycznej, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia.
RZ_10-_W14Posiada wiedzę na temat procesów molekularnych zachodzących na poziomie genomu,transkryptomu,proteonu i metabolomu oraz ich wpływu na kształtowanie fenotypu.
RZ_10-_W15Posiada wiedzę z zakresu wybranych jednostek chorobowych u zwierząt, ich etiologii, objawach oraz sposobach diagnozowania.
RZ_10-_W16Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach zgłębianych studiów podyplomowych
RZ_10-_W17Ma podstawową wiedzę z zakresu rozwoju, hodowli i użytkowania zwierząt.
RZ_10-_W03Posiada wiedzę o budowie anatomicznej i topografii poszczególnych narządów i układów, a także ich strukturze i podstawowych funkcjach.
RZ_10-_W05Ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki,tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery.
Cel przedmiotuC-1Celem pracy końcowej jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów
Treści programoweT-L-1Słuchacz przygotowuje się do egzaminu końcowego w oparciu o studium przypadku i wybrane zagadnienia.
Metody nauczaniaM-1Zgodnie z regulaminem studiów podyplomowych prowadzonych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie technologicznym w Szczecinie stanowiącym integralną częśc niniejszej uchwały.ZARZĄDZENIE NR 45 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 11 lipca 2019 r.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie ustnej. Projekt problemowy oraz studium przypadku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę zgodną z celami i zakresem egzaminu końcowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-D15_U01Potrafi dobrać metody diagnostyczne i terapeutyczne oraz przeprowadzić proces usprawniania pacjenta ortopedycznego i neurologicznego w weterynarii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_U09Wykazuje umiejętności prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli.
RZ_10-_U18Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy anatomicznej i funkcjonowania podstawowych układów, narządów zmysłów oraz narzadu ruchu dla wyjaśnienia zaburzeń ich struktury i funkcji.
RZ_10-_U15Potrafi obsługiwać urządzenia do fizykoterapii: termoterapii, światłolecznictwa, laseroterapii, magnetoterapii i magnetostymulacji, elektroterapii, terapii pozaustrojową falą uderzeniową; − obsługiwać urządzenia do kinezyterapii (bieżnie suche i mokre)oraz stosować akcesoria rehabilitacyjne.
RZ_10-_U16Potrafi nadzorować bezpieczeństwo zabiegów zoofizjoterapeutycznych oraz oceniać postępy po zabiegach zoofizjoterapeutycznych u pacjenta.
RZ_10-_U13Umie stosować podstawowe prawa genetyczne i przewidzieć skutki ich działania w różnych populacjach zwierząt.
RZ_10-_U14Wykazuje umiejętności reprezentowania własnego stanowiska i poglądów oraz porozumiewania się różnymi podmiotami w formie werbalnej,pisemnej i graficznej.
RZ_10-_U17Potrafi poprawnie analizować badania diagnostyczne na potrzeby zoofizjoterapii.
RZ_10-_U01Potrafi zaplanować proces rehabilitacji zwierząt,a także dobrać odpowiednie instrumenty terapii w zależności od stanu pacjenta.
RZ_10-_U08Przeprowadza ewaluację procesu usprawniania, kontroluje jego efektywność oraz identyfikuje błędy i zaniedbania w postępowaniu fizjoterapeutycznym własnym lub zespołu, proponuje działania w celu ich wyeliminowania
RZ_10-_U02Potrafi przystosować środowisko bytowania zwierząt z uwzględnieniem przepisów prawa oraz dobrostanu zwierząt
RZ_10-_U04Wykazuje umiejętność precyzyjnego,zwięzłego i właściwego opracowania materiałów.
RZ_10-_U06Wykonuje podstawowe zabiegi zoofizjoterapeutyczne, potrafi dostosować je do potrzeb terapii.
RZ_10-_U07Umie określić wpływ żywienia na zdrowie i kondycję zwierząt. Potrafi prawidłowo ustalić program żywienia dostosowany do potrzeb rehabilitacji. Dobiera odpowiednie suplementy.
RZ_10-_U10Dobiera i przeprowadza odpowiednie badania i testy funkcjonalne niezbędne dla doboru właściwych metod i środków fizjoterapeutycznych
RZ_10-_U11Przygotowuje i przeprowadza zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej i profilaktyki aparatu ruchu u zwierząt w zależności od stanu fizjologicznegom wieku oraz aktywności fizycznej.
RZ_10-_U12Zna języki obce w stopniu umożliwiającym korzystanie z piśmiennictwa i podstawowej komunikacji dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
RZ_10-_U05Potrafi ustalic protokoły i zastosować je w produkcji zwierzęcej, jakości żywności, zdrowiu oraz przebiegu fizjoterapii.
Cel przedmiotuC-1Celem pracy końcowej jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów
Treści programoweT-L-1Słuchacz przygotowuje się do egzaminu końcowego w oparciu o studium przypadku i wybrane zagadnienia.
Metody nauczaniaM-1Zgodnie z regulaminem studiów podyplomowych prowadzonych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie technologicznym w Szczecinie stanowiącym integralną częśc niniejszej uchwały.ZARZĄDZENIE NR 45 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 11 lipca 2019 r.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie ustnej. Projekt problemowy oraz studium przypadku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać metody diagnostyczne i terapeutyczne oraz przeprowadzić proces usprawniania pacjenta ortopedycznego i neurologicznego w weterynarii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięRZ_10-_PD-RZ-D15_K01Posiada zdolność pracy zespołowej. Współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRZ_10-_K09Potrafi oceniać działania swoje i działania wykonywane w ramach współpracy zespołowej w zakresie działań zoofizjoterapeutycznych oraz przyjmować odpowiedzialność za ich skutki.
RZ_10-_K10Potrafi współpracować w lecznicach i klinikach weterynaryjnych w zakresie badań diagnostycznych.
RZ_10-_K01Potrafi dokonać oceny poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Zdaje sobie sprawę z uzupełniania ich przez całe życie.
RZ_10-_K02Podejmuje działania nie przekraczające jego kompetencji.
RZ_10-_K03Ma świadomość zagrożeń wynikających z pracy ze zwierzętami, materiałem biologicznym i związkami chemicznymi.
RZ_10-_K05Postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki zawodowej.
RZ_10-_K07Stosuje zasady BHP obowiązujące w zawodzie zoofizjoterapeuty.
RZ_10-_K06Wykazuje zdolnośc do pracy w grupie jak i samodzielnej oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontoli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych działań.
RZ_10-_K04Prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikające ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji.
RZ_10-_K08Przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi,organizmów i środowiska oraz wysoką tolerancję na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem pracy końcowej jest sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych w toku studiów
Treści programoweT-L-1Słuchacz przygotowuje się do egzaminu końcowego w oparciu o studium przypadku i wybrane zagadnienia.
Metody nauczaniaM-1Zgodnie z regulaminem studiów podyplomowych prowadzonych w Zachodniopomorskim Uniwersytecie technologicznym w Szczecinie stanowiącym integralną częśc niniejszej uchwały.ZARZĄDZENIE NR 45 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 11 lipca 2019 r.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy w formie ustnej. Projekt problemowy oraz studium przypadku.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada zdolność pracy zespołowej. Współpracuje z innymi podmiotami leczniczymi.
3,5
4,0
4,5
5,0