Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju
Sylabus przedmiotu Higiena, rozród i dobrostan w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Rolnictwo w warunkach zrównoważonego rozwoju | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
| Tytuł zawodowy absolwenta | |||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
| Profil | |||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Higiena, rozród i dobrostan w hodowli zwierząt | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu biologii na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami związamnymi z rozrodem i higieną zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podstawowe zagadnienia rozrodu zwierzat gospodarskich. | 10 |
| 10 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| T-T-1 | Praktyczne zapoznanie się z hodowlą wybranych gatunków zwierząt. | 10 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Profilaktyka weterynaryjna stosowana w chowie i hodowli zwierzat gospodarskich, programy profilaktyczne. | 5 |
| T-W-2 | Dobrostan zwierząt w UE. Podstawowe zobowiązania rolników dotyczące ochrony i behawioryzmu zwierząt gospodarskich. | 5 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-A-2 | studiowanie literatury | 20 |
| A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 20 |
| 50 | ||
| ćwiczenia terenowe | ||
| A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-T-2 | studiowanie literatury | 8 |
| A-T-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | studiowanie literatury | 8 |
| A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 7 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | Metody aktywizujące, dyskusja dydaktyczna na tematy związane z prezentowanymi treściami |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne wykładów i ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_W01 zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli , zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich oraz specyfikę ich rozmnażania | RWZR_10-_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_U01 słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich, zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich | RWZR_10-_U03, RWZR_10-_U01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_K01 prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska | RWZR_10-_K01, RWZR_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-T-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_W01 zna podstawowe zasady prowadzenia hodowli , zna zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt gospodarskich oraz specyfikę ich rozmnażania | 2,0 | |
| 3,0 | zna podstawy specyfi rozmnażania poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich, student zna podstawowe zagadnienia dotyczące profilaktyki weterynaryjnej | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_U01 słuchacz zna podstawową budowę układu rozrodczego i jego funkcjonowanie u wybranych gatunków zwierząt gospodarskich, zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich | 2,0 | |
| 3,0 | student potrafi określić podstawy funkcjonowania układu rozrodczego wybranych gatunków zwierząt, student potrafi ocenić podstawowe programy profilaktyczne stosowane w hodowli | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| RwWZR_10-_PD-RwWZR03_K01 prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji; ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego; ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej na stan środowiska | 2,0 | |
| 3,0 | Student orientuje się w omawianej tematyce, ale wykazuje niewielką aktywność i samodzielność, przy ukierunkowaniu prowadzącego podejmuje dyskusję, potrafi współpracować w grupie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański W., Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1979
- Kołacz R., Dobrzański Z., Higiena i dobrostan zwierząt gospodarskich, UP we Wrocławiu, Wrocław, 2007