Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Podstawy epizootiologii i epidemiologii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy epizootiologii i epidemiologii | ||
| Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu mikrobiologii i immunologii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze zjawiskami epizootycznymi i epidemiologicznymi zachodzącymi w populacjach zwierząt i ludzi, a także przedstawienie wybranych chorób zakaźnych o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym oraz sposobów monitorowania, zwalczania i przeciwdziałania ich rozprzestrzenianiu się. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Pobieranie, transport i przygotowywanie prób do badań mikrobiologicznych. | 2 |
| T-L-2 | Diagnostyka mikrobiologiczna materiału pobranego od zwierząt. | 2 |
| T-L-3 | Analiza molekularna i filogenetyczna mikroorganizmów podlegających zgłoszeniu z użyciem technik in silico. | 1 |
| 5 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Dynamika rozwoju chorób zakaźnych. | 1 |
| T-W-2 | Lista i uwarunkowania prawne dotyczące patogenów o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym. | 1 |
| T-W-3 | Postępowanie przeciwepizootyczne i przeciwepidemiczne. | 1 |
| T-W-4 | Patogeny odzwierzęce – nowe i powracające. | 1 |
| T-W-5 | Wybrane choroby zakaźne o dużym znaczeniu epizootycznym i epidemiologicznym (choroby bakteryjne i wirusowe, dermatofitozy, parazytozy). | 1 |
| 5 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Uczestniczenie w zajęciach. | 5 |
| A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych. | 3 |
| A-L-3 | Konsultacje. | 2 |
| 10 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 5 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 3 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów. | 5 |
| A-W-4 | konsultacje | 2 |
| 15 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Dyskusja dydaktyczna |
| M-2 | Opis i wyjaśnienie |
| M-3 | Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przyswajania treści wykładowych. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnej i ustnej. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | ZO_2A_W03, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-3, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_W01 Student potrafi charakteryzować aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisywać czynniki warunkujące wystąpienie choroby. | 2,0 | Student nie potrafi charakteryzować aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywać czynników warunkujących wystąpienie choroby; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. |
| 3,0 | Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
| 3,5 | Student charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
| 4,0 | Student szczegółowo charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 4,5 | Student wyczerpująco charakteryzuje aktualne zagrożenia epizootyczne i epidemiologiczne oraz opisuje czynniki warunkujące wystąpienie choroby; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
| 5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania aktualnych zagrożeń epizootycznych i epidemiologicznych oraz opisywania czynników warunkujących wystąpienie choroby; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_U01 Student potrafi zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | 2,0 | Student nie potrafi zweryfikować skuteczności leczenia i profilaktyki. |
| 3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
| 3,5 | Student potrafi na średnim poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
| 4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
| 4,5 | Student potrafi dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. | |
| 5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zweryfikować skuteczność leczenia i profilaktyki. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O11.1_K01 W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | 2,0 | Student nie jest zdolny do organizacji badań, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami. |
| 3,0 | Student jest zdolny do organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami. |
Literatura podstawowa
- Brzeziński Z., Epidemiologia kliniczna, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
- Jabłoński L., Epidemiologia. Podręcznik dla lekarzy i studentów., Wyd. Folium, Lublin, 1999
- Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
- Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1994
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1971
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2022
- Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992
- Markiewicz Z., Kwiatkowski Z. A., Bakterie, antybiotyki, lekooporność, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001