Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Amatorska hodowla owadów:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Amatorska hodowla owadów | ||
| Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Zoolgia bezkręgowców |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z prowadzeniem chowu, spełniającego wymogi oraz standardy utrzymania owadów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Przegląd wybranych gatunków owadów pożytecznych: warunki chowu i pielęgnacji oraz zagadnienia biologiczne z fizjologii, reprodukcji, | 2 |
| T-A-2 | Pożyteczne owady w ogrodzie, znaczenie w przywracaniu równowagi w środowisku. | 1 |
| T-A-3 | Rodzaje domków dla owadów, ich budowa i znaczenie. | 1 |
| T-A-4 | Higiena, profilaktyka zootechniczna i dobrostan owadów w chowie amatorskim i hodowli | 1 |
| T-A-5 | Owady jako ogniwo łańcucha pokarmowego. Owady w diecie człowieka i w żywieniu zwierząt. Owady źródłem białka w paszy lub żywności | 2 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Owady jako zwierzęta amatorskie. Rola i znaczenie dla człowieka. Znaczenie owadów w środowisku naturalnym. | 2 |
| T-W-2 | Rodzaje pomieszczeń i wyposażenia dla owadów w chowie amatorskim (sposoby i możliwości utrzymania owadów) | 1 |
| T-W-3 | Zasady żywienia (rodzaje pokarmu) i przystosowania różnych gatunków owadów. | 1 |
| T-W-4 | Rozmanżanie owadów w chowie amatorskim. Fazy rozwojowe i rozpoznawanie płci. | 2 |
| T-W-5 | Możliwości nabycia i legalność utrzymania i chowu owadów. Podsumowanie wykładów. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 7 |
| A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury | 9 |
| A-A-3 | Samodzielne przygotowanie prezentacji | 3 |
| A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
| A-A-5 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 26 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Film dydaktyczny |
| M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranych zagadnień |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-A-2 | M-3, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli i chowu owadów pożytecznych, ozdobnych i egzotycznych | ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów. Postępuje w sposób odpowiedzialny ze zwierzętami | ZO_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-A-5, T-A-1, T-A-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_W01 Student objaśnia rolę i znaczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorskim oraz o racjonalnym wykorzystaniu zasobów środowiska naturalnego | 2,0 | Student nie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim oraz nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie zna zanczenia owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 3,5 | Student opisuje zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim ale nie wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 4,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wie jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 4,5 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i wskazuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego | |
| 5,0 | Student opisuje i tłumaczy zanczenie owadów w środowisku naturalnym i w chowie amatorkim i proponuje jak racjonalnie wykorzystywać zasoby środowiska naturalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_U01 Student planuje i rozwija umiejętności z zakresu podstawowych zasad hodowli i chowu owadów pożytecznych, ozdobnych i egzotycznych | 2,0 | Student nie umie planować i nie zna zasad prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 3,5 | Student umie planować i zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 4,0 | Student umie planować, zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łączy zdobytą wiedzę w rozwijaniu swoich umiejętności | |
| 4,5 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności | |
| 5,0 | Student umie planować, kalkulować i organizować utrzymanie zwierzat w chowie amatorskim oraz zna i rozumie zasady prawidłowego chowu owadów ozdobnych i egzotycznych oraz łaczy zdobytą wiedzę w rozijaniu swoich umiejętności |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O5.3_K01 Student jest świadomy i otwarty na możliwości związane z rozwijaniem przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów. Postępuje w sposób odpowiedzialny ze zwierzętami | 2,0 | Student nie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój |
| 3,0 | Student w niewielkim zakresie jest otwarty na postępowanie mające na celu jego dalszy rozwój | |
| 3,5 | Student jest świadomy i otwarty na niektóre możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów | |
| 4,0 | Student jest świadomy i otwarty na możliwości rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 4,5 | Student kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych | |
| 5,0 | Student aktywnie, kreatywnie i świadomie podejmuje decyzje zwiazane z możliwościami rozwoju przedsiębiorczości w zakresie chowu owadów ozdobnych i egzotycznych |
Literatura podstawowa
- Dost U. Zwierzęta w terrarium. Wydawnictwo Delta 2000, Zwierzęta w terrarium, Delta, 2000
- Grabarczyk H., Grabarczyk M., Nowakowski E., Wegner E., Gady, płazy i bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007, Wydanie Polskie
Literatura dodatkowa
- Rogner M., Moje pierwsze terrarium, Oficyna wydawnicza: Mulico, Warszawa, 1995
- www., terrarium com, 2011