Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach | ||
| Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | - podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (występowanie, działanie na organizm) występujących w paszach |
| C-2 | wykształcenie umiejętności doboru metod służących wykrywaniu i oznaczaniu określonych substancji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Metody wykrywania wybranych zwiazków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach | 2 |
| T-L-2 | Metody przeprowadzania badań pasz na obecność zanieczyszczeń biologicznych. | 2 |
| T-L-3 | Oszacowanie pobrania przez zwierzęta wybranych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. | 3 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Substancje antyodżywcze występujące w paszach. | 1 |
| T-W-2 | Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach. | 2 |
| T-W-3 | Charakterystyka biologicznych skażeń pasz. | 2 |
| T-W-4 | Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz. | 1 |
| T-W-5 | Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
| A-L-2 | przygotowanie się do zajęć i do kolokwium | 16 |
| A-L-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-W-2 | przygotowanie się do zajęć i do kolokwium | 15 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | objaśnienie |
| M-3 | ćwiczenie laboratoryjne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-2 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01 wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach | ZO_2A_W08, ZO_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01 dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach | ZO_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-2, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01 rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego | ZO_2A_K02, ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01 wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach | 2,0 | |
| 3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01 dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach | 2,0 | |
| 3,0 | Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01 rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego | 2,0 | |
| 3,0 | Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudnosci z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łancucha pokarmowego. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
- Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006