Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Profilaktyka i patologia rozrodu zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Profilaktyka i patologia rozrodu zwierząt | ||
| Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Bogdan Lasota <Bogdan.Lasota@zut.edu.pl>, Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza w zakresie rozrodu zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy i umiejętności pozwalających zapobiegać występowaniu chorób związanych z rozrodem zwierząt, rozpoznawać najważniejsze objawy chorobowe i znać efekty ich leczenia oraz stosować odpowiednie procedury w celu sanacji stada.. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Profilaktyka w rozrodzie zwierząt. | 1 |
| T-A-2 | Profilaktyka i higiena obrotu materiałem biologicznym | 1 |
| T-A-3 | Diagnoza stanów patologicznych gonad męskich i dróg wyprowadzających oraz dodatkowych gruczołów płciowych | 1 |
| T-A-4 | Diagnoza wybranych schorzeń gonad żeńskich i dróg rodnych oraz ich zwalczanie. | 1 |
| T-A-5 | Ocena stanu higienicznego nasienia - możliwości wykorzystania wybranych testów w praktyce. | 1 |
| T-A-6 | Wykrywanie i zapobieganie schorzeniom ciąży i okresu poporodowego. | 2 |
| T-A-7 | Diagnoza najczęstszych schorzeń narządów rozrodzcych zwierząt domowych | 1 |
| 8 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rola i znaczenie profilaktyki weterynaryjnej w rozrodzie zwierząt. | 1 |
| T-W-2 | Zaburzenia płodności samców na tle czynników nieinfekcyjnych i infekcyjnych. Najczęstsze przyczyny zaburzeń płodności u samic spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny. | 2 |
| T-W-3 | Wpływ drobnoustrojów warunkowo-chorobotwórczych na płodność samców i samic ze szczególnym uwzględnieniem jakości nasienia. | 1 |
| T-W-4 | Wymogi sanitarne w obrocie międzynarodowym nasieniem i zarodkami | 1 |
| T-W-5 | Profilaktyka i higiena przy sztucznym unasienianiu i kryciu naturalnym, ciąży i porodzie oraz okresie poporodowym. | 1 |
| T-W-6 | Higieniczne aspekty regulacji cyklu rujowego i indukcji porodu u poszczególnych gatunków samic zwierząt gospodarskich | 1 |
| T-W-7 | Wymogi sanitarne obowiązujące w wychowalniach buhajów, zakładach unasieniania zwierząt i punktach kopulacyjnych | 1 |
| T-W-8 | Współpraca służby zootechnicznej i weterynaryjnej w zwalczaniu niepłodności. | 1 |
| T-W-9 | Najczęściej występujące zaburzenia płodności zwierząt domowych spowodowane nieprzestrzeganiem zasad higieny | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-A-2 | Studiowanie fachowej literatury | 8 |
| A-A-3 | Konsultacje | 2 |
| A-A-4 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego | 7 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Konsultacje | 2 |
| A-W-3 | Studiowanie fachowej literatury | 6 |
| A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia końcowego | 7 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykad informaczjny |
| M-2 | Wykład problemowy |
| M-3 | Metoda sytuacyjna |
| M-4 | Symulacja |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca na podstawie uczestnictwa w zajęciach sytuacyjnych i symulacyjnych |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca- pisemne odpowiedzi na pytania z zakresu przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji wynikajce z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najważniejsze objawy schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę postępowania. | ZO_2A_W01, ZO_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-7, T-A-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U14 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada. | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-8, T-W-1, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-6, T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_W01 Student zna zasady profilaktyki w rozrodzie zwierząt, wskazuje zagrożenia dla reprodukcji wynikajce z niezachowania zasad higieny. Potrafi scharakteryzować najważniejsze objawy schorzeń i chorób zwierząt związanych z rozrodem i wskazać odpowiednią metodę postępowania. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki rozrodu oraz zaburzeń w reprodukcji zwierzat. Potrafi wskazać najważniejsze objawy wybranych chorób związanych z rozrodem. Zna przepisy sanitarno-weterynaryjne oraz zasady obowiązujace przy obrocie materiałem biologicznym. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_U01 Student potrafi wybrać odpowiednie procedury profilaktyczne zapobiegajace rozprzestrenianiu się chorób związanych z rozrodem zwierząt. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wyjaśnia znaczenie profilaktyki w rozrodzie, interpretuje główne akty prawne obowiązujące w hodowli i rozrodzie zwierząt. Wyjaśnia zależności między stanem zdrowotnym a wydajnością zwierząt i ich płodnością oraz wskazuje na potrzebę stosowania zasad profilaktyki w praktyce. Przy pomocy prowadzącego dobiera odpowiednie programy profilaktyczne oraz sposoby zwalczania niepłodności. Na podstawie objawów diagnozuje wybrane choroby narządów rozrodczych i przy pomocy prowadzącego próbuje określić ich przyczynę oraz sposób zwalczenia. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C5_K01 Student ma świadomość znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierzat i potrafi przekonać współpracowników do zachowania wymaganych procedur zapobiegających stanom patologicznym pojedynczych zwierząd i całego stada. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zdaje sobie sprawę ze znaczenia profilaktyki rozrodu w prawidłowej organizacji hodowli zwierząt, potrafi przekonać współpracowników do przestrzegania przepisów sanitarno-weterynaryjnych, ma świadomość znaczenia pracy kolektywnej. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bielański Wł, Rozród zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1997
- Wierzbowski S/, Andrologia, Platan-Kryspinów, Kraków, 1996
- Kust D.. Schaetz F., Zaburzenia rozrodu zwierząt gospodarskich, PWRiL, Warszawa, 1972
- Baumgarther W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Elsevier Urban&Partner, Wrocław, 2011, Red. wyd. pol. J. Twardoń
Literatura dodatkowa
- Głód Wł., Rozród i unasienianie bydła, PWRiL, 1976
- Gamcik P., Sakala, Zaburzenia płodności u bydła, PWRiL, Warszawa, 1976
- Kovar V., Charvat J., Sarudy L., Położnictwo i unasienianie zwierząt, PWRiL, Warszawa, 1985
- Jaczewski S., Rozród i sztuczne unasienianie zwierząt gospodarskich, Skrypt AR we Wrocławiu, Wrocław, 1986
- -Bielański A., Tischner M., Biotechnologia Rozrodu Zwierząt Udomowionych, Wyd. Drukol s.c., Kraków, 2001