Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Etologia zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Etologia zwierząt | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw zoologii i fizjologii zwierząt |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie Studenta z podstawowymi pojęciami etologicznymi, rytmami biologicznymi oraz biologicznymi podstawami zachowań zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Początki badań nad zachowaniem się zwierząt. Metody badawcze etologii i jej powiązania z innymi naukami. Najważniejsze działy etologii | 2 |
| T-W-2 | Różne sposoby komunikowania się zwierząt, sygnały wizualne, akustyczne i chemiczne. Sygnały oszukańcze, a także ostrzeganie i współpraca w kontaktach międzygatunkowych. | 1 |
| T-W-3 | Rytmy biologiczne endo- i egzogenne. Dobowe rytmy aktywności. Rytmy pływowe. Rytmy długookresowe.Czuwanie i sen u zwierząt i ludzi. Fazy snu; marzenia senne | 2 |
| T-W-4 | Poszukiwanie pokarmu i typy pokarmowe u zwierząt | 1 |
| T-W-5 | Uczenie się percepcyjne i asocjacyjne u zwierząt. Prawo efektu Thorndike’a | 1 |
| T-W-6 | Filopatryczność i migracje | 1 |
| T-W-7 | Rodzaje grup społecznych w świecie zwierząt. Rodzaje i funkcje rodzin. Skutki życia społecznego. | 1 |
| T-W-8 | Biologiczna funkcja zalotów u zwierząt. Zdrady małżeńskie. Opieka nad potomstwem | 1 |
| 10 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie zalecanej literatury | 5 |
| A-W-3 | Przygotowanie sie do sprawdzianu zaliczeniowego | 10 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z użyciem programu power point |
| M-2 | Fragmenty filmów ilustrujących różne zachowania zwierząt |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie sprawdzianu pisanego na ostatnich zajęciach |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena ciągła aktywności, zaangażowania i postawy Studenta podczas zajęć |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
| ZO_2A_HZG-C6_W02 Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-8, T-W-6, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | ZO_2A_U07, ZO_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-5 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | ZO_2A_K07, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | 2,0 | |
| 3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z etologii oraz zna jej metody badawcze | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_2A_HZG-C6_W02 Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Student interpretuje biologiczne mechanizmy zachowania zwierząt | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_U01 Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie przeprowadza obserwacje zachowań zwierząt | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-C6_K01 Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje szacunek dla zwierząt, rozumie ich zachowania i jest wrażliwy na nieetyczne postępowanie. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Sadowski B., Chmurzyński J.A., Biologiczne mechanizmy zachowania, PWN, Warszawa, 1989
- Sadowski B., Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, PWN, Warszawa, 2003
- Kaleta T., Zachowanie się zwierząt. Zarys problematyki, Wyd. SGGW, Warszawa, 2003
- Griffin D.R., Umysły zwierząt. Czy zwierzęta mają świadomość?, GWP, Gdańsk, 2004
Literatura dodatkowa
- Attenborough D., Na ścieżkach życia, Wyd. Wilga, Warszawa, 1993
- Dröscher V.B., Świat w którym żyją zwierzęta, PIW, Warszawa 2000., 2000
- Dröscher V.B., Cena miłości. U źródeł zachowań godowych, Wyd. Cyklady, Warszawa, 2002
- Sparks J., Życie seksualne zwierząt. Walka płci, Grupa Wydawnicza Bartelsmann, Warszawa, 2001