Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Immunoprofilaktyka:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Immunoprofilaktyka | ||
| Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Ukończony kurs z podstaw immunologii |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zjawiskami odpornościowymi oraz z immunoprofilaktyką wybranych chorób zakaźnych |
| C-2 | Zapoznanie studentów z mechanizmami i metodami ograniczajacymi zachorowalność zwierząt |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Rozwój układu odpornościowego wybranych grup ssaków. | 1 |
| T-A-2 | Immunoprofilaktyka. Omówienie wybranych szczepionek przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Rola wybranych immunomodulatorów w immunoprofilaktyce. | 1 |
| T-A-3 | Immunoprofilaktyka grypy. Immunoprofilaktyka wirusowego zapalenia wątroby typu A i B. Immunologia oraz etiopatogeneza AIDS. | 1 |
| T-A-4 | Immunoprofilaktyka ciąży i okresu neonatalnego. | 1 |
| T-A-5 | Najnowsze trendy w immunoprofilaktyce chorób zakaźnych. Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. Immunoprofilaktyka tężca, listeriozy, boreliozy oraz riketsjoz. | 1 |
| T-A-6 | Immunoprofilaktyka kolibakterioz i zakażeń szczepami STEC oraz jersinioz. | 1 |
| T-A-7 | Immunoprofilaktyka zakażeń Streptococcus sp. oraz Staphylococcus sp. wobec narastającej oporności na leki przeciwbakteryjne. | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Odpowiedź immunologiczna. Pamięć immunologiczna. Prezentacja antygenów. | 2 |
| T-W-2 | Białka surowicy ze szczególnym uwzględnieniem immunoglobulin. Porównanie składu białek siary, mleka i surowicy różnych gatunków zwierząt i człowieka. | 2 |
| T-W-3 | Immunomodulacja. Preparaty immunostymulujące. Preparaty immunosupresyjne | 2 |
| T-W-4 | Szczepionki i autoszczepionki stosowane w profilaktyce i terapii. | 1 |
| T-W-5 | Rola adiuwantów i nośników syntetycznych w szczepieniach. | 1 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
| A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 7 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 9 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 6 |
| A-W-4 | Samodzielne studiowanie materiału z wykładów | 6 |
| A-W-5 | Konsultacje | 1 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej |
| M-2 | Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną |
| M-3 | Praca w grupach |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Przedstawienie prezentacji w grupach |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie audytoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | ZO_2A_W02, ZO_2A_W01, ZO_2A_W05 | — | — | C-2, C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_U01 Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt | ZO_2A_U01, ZO_2A_U03 | — | — | C-2, C-1 | T-A-7, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | ZO_2A_K01, ZO_2A_K02, ZO_2A_K08 | — | — | C-2, C-1 | T-A-7, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_W01 Student poznaje etiopatogenezę oraz metody immunoprofilaktyki wybranych chorób człowieka i zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma podstawową wiedze z zakresu immunoprofilaktyki | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_U01 Student umie opisać metody zapobiegające chorobom zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | Student opisuje podstawowe metody | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O2.5_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych podczas pracy z materiałem biologicznym | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma niewielką świadomość odpowiedzialności | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A., Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa-Poznań 2000., 2010
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Janicki K., Hematologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, MEDITON Oficyna Wydawnicza, 2000
- Mackiewicz S., Immunologia, PZWL, Warszawa, 1991
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydaw. Medyczne Słotwiński Verlag, 1996
Literatura dodatkowa
- Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1999
- Gabiniewicz J., Zarys mikrobiologii z epizootiologią, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, 1971