Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Hodowla i użytkowanie gołębi:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Hodowla i użytkowanie gołębi | ||
| Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, genetyki oraz żywienia zwierząt. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z hodowlą oraz użytkowaniem gołębi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Zapoczątkowanie hodowli gołębi. Wychów gołębi. Rozpoznawanie płci i wieku. | 1 |
| T-A-2 | Żywienie gołębi, przygotowanie mieszanek paszowych, zapotrzebowanie gołębi na paszę, zadawanie karmy, pojenie. | 1 |
| T-A-3 | Pomieszczenia dla gołębi. Typy gołębników oraz ich wyposażenie. | 1 |
| T-A-4 | Zachowanie się gołębi, hierarchia w stadzie. Parowanie się gołębi, budowanie gniazda, wysiadywanie jaj. | 1 |
| T-A-5 | Selekcja, metody kojarzenia gołębi. Wystawy gołębi pocztowych i ozdobnych. | 1 |
| T-A-6 | Metody lotowania gołębi pocztowych. Organizacja lotów konkursowych. | 1 |
| T-A-7 | Markery genetyczne wydolności powrotnolotowej. | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Pochodzenie i udomowienie gołębi. Historia hodowli gołębi, znaczenie we współczesnym świecie. | 1 |
| T-W-2 | Genetyczne podstawy doskonalenia cech gołębi. | 1 |
| T-W-3 | Pochodzenie i klasyfikacja ras gołębi. Charakterystyka ras gołębi hodowanych w Polsce. | 2 |
| T-W-4 | Orientacja gołębi w przestrzeni. Gołębie pocztowe. | 2 |
| T-W-5 | Chów i użytkowanie gołębi mięsnych. | 1 |
| T-W-6 | Zwierzęta drapieżne zagrażające gołębiom. | 1 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych. | 7 |
| A-A-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 9 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 7 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 8 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 9 |
| A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia materiału. | 6 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Film. |
| M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
| M-4 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-3, M-1 | S-1 |
| ZO_2A_null_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
| ZO_2A_null_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | ZO_2A_U12 | — | — | C-1 | T-A-2 | M-3, M-4, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O4.1_K02 Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiska gołębi. | ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-6, T-W-1, T-W-5 | M-3, M-4, M-1 | S-2, S-1 |
| ZO_2A_null_K01 Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi. | ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5 | M-3, M-4, M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Definiuje pochodzenie i udomowienie gołębi, znaczenie hodowli gołębi we współczesnym świecie. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_2A_null_W02 Charakteryzuje pochodzenie i klasyfikację ras gołębi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 Podejmuje działania związane z zapoczątkowaniem hodowli gołębi. Nakreśla szczegóły dotyczące wychowu gołębi, rozpoznawania płci i wieku. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_2A_null_U02 Prezentuje zasady żywienia gołębi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O4.1_K02 Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiska gołębi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student wykazuje podstawowe zrozumienie i wrażliwość | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| ZO_2A_null_K01 Ma świadomość zasad chowu i hodowli gołębi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student ma podstawową świadomość | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Peterfi S., Hodowla gołębi., PWRiL, Warszawa, 1982
- Nowicki B., Pawlina E., Dubiel A., Gołębie. Chów, hodowla, rasy., PWRiL, Warszawa, 1996, .
- Nowicki B., Pawlina E., Gołębie pocztowe., PWRiL, Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Red., Album Gołębi Pocztowych i Rasowych, Wydawnictwo PIĘTKA, KATOWICE, 2006