Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Podstawy kyno- i felinoterapii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Podstawy kyno- i felinoterapii | ||
| Specjalność | Hodowla zwierząt gospodarskich | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zaliczenie z przedmiotu "pies i jego rola w społeczeństwie" |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | student potrafi zdefiniować pojęcia z zakresu animaloterapii, zna korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami |
| C-2 | student zna wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii oraz specyfikę tych działań, zna kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Definicja i podział animaloterapii. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: AAT, AAA, AAE. Delta Society – sztandarowa organizacja „animaloterapeutyczna” , historia, działalność, program „Pet therapy”. | 1 |
| T-A-2 | Wskazania i przeciwwskazania do animaloterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. Psy i koty w resocjalizacji. | 2 |
| T-A-3 | Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami i kotami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie animaloterapii w Polsce. Kodeks terapeuty. Aspekty prawne prowadzenia działalności animaloterapeutycznej. | 2 |
| T-A-4 | Zasadnicze kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii. Testy psychiczne szczeniąt i kociąt. | 2 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psów, kotów, delfinów i innych zwierząt. Terapeutyczne oddziaływania zwierząt towarzyszących na różne sfery funkcjonowania człowieka: emocjonalną, poznawczą, społeczną, zdrowotną. Korzyści instrumentalne ze współpracy z psami. | 2 |
| T-W-2 | Najważniejsze rodzaje animaloterapii: kynoterapia (dogoterapia) - specyfika oddziaływania, cele i zadania. Wybór i szkolenie psów do terapii. Rasy psów predysponowanych do zajęć. Egzaminy psów do terapii. | 4 |
| T-W-3 | Felinoterapia - specyfika oddziaływania, testy oceny przydatności kotów do terapii. Charakterystyka ośrodków, w których szczególnie przydatna jest felinoterapia. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-A-2 | praca własna ze wskazaną literaturą | 6 |
| A-A-3 | udział w konsultacjach | 2 |
| A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 9 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
| A-W-3 | praca własna ze wskazną literaturą | 6 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 9 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | prelekcja, odczyt |
| M-3 | film |
| M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-2 | Ocena podsumowująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii | ZO_2A_W09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O5.3_U01 wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. | ZO_2A_K09 | — | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do kyno- i felinoterapii | 2,0 | |
| 3,0 | Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje większość korzyści płynących z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazań i przeciwwskazań do kyno- i felinoterapii, popełnia błędy merytoryczne | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O5.3_U01 wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu dostatecznym wymienia i opisuje kryteria doboru psów i kotów do animaloterapii | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą animaloterapii, ze szczególnym uwzględenieniem wykorzystania psów i kotów. | 2,0 | |
| 3,0 | student wykazuje nikłą wrażliwość i zrozumienie potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami oraz nikłą świadomość w zakresie możliwości wspomagania ich rozwoju za pomocą animaloterapii ze szczególnym uwzględnieniem psów i kotów, niechętnie się wypowiada i nie podejmuje działań w tym zakresie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Bekasiewicz N., (pod.red.), Pies-terapeuta i przyjaciel rodziny, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
- Bekasiewicz N.(pod.red.), Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Wyd. Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- różni, Mój Pies, Pies, Kynologia, Kocie Sprawy, periodyki tematyczne