Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt futerkowych:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Dobrostan zwierząt futerkowych | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Wiedza z zakresu biologii, warunków utrzymania zwierząt futerkowych w Polsce |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z zasadmia utrzymania dobrostanu na fermach futerkowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Dokumenty nawiązujące do założeń dobrostanu | 1 |
| T-L-2 | Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych | 1 |
| T-L-3 | Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania | 2 |
| T-L-4 | Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt | 1 |
| T-L-5 | Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt | 2 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych | 2 |
| T-W-2 | Biologiczne i behawioralne potrzeby zwierząt futerkowych na fermach | 1 |
| T-W-3 | Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | 1 |
| T-W-4 | Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych | 1 |
| T-W-5 | Opis projektu WELFUR | 3 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 7 |
| A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 3 |
| A-L-3 | Studiowanie literatury | 5 |
| A-L-4 | Przygotowanie prezentacji | 4 |
| A-L-5 | Udział w konsultacjach | 2 |
| A-L-6 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 4 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 9 |
| A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
| A-W-4 | Studiowanie literatury | 6 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady informacyjne |
| M-2 | Prezentacje multimedialne |
| M-3 | Filmy |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: aprobata |
| S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie prezentacji |
| S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów |
| S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_W01 Student zna zasady utrzymania dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1, M-3 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_U01 Student umie ocenić i wprowadzić założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | ZO_2A_U08, ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-3 | S-4, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_K01 Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2 | M-1, M-3 | S-4, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_W01 Student zna zasady utrzymania dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna wstępne założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_U01 Student umie ocenić i wprowadzić założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych | 2,0 | |
| 3,0 | Student umie ocenić przynajmniej jeden z aspektów dobrostanu na fermie zwierząt futerkowych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_PR-B03.01_K01 Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student posiada zdolność do wprowadzania przynajmniej jednej zmiany w celu poprawy dobrostanu zwierząt futerkowych, jest kreatywny i samodzielny | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Kowalska Dorota, Piórkowska Małgorzata, Gugołek Andrzej, Wybrane zagadnienia dotyczące dobrostanu, żywienia i użytkowania norek hodowlanych (Neoviosn vison), Instytut Zootechniki, Państwoy Instytut Badawczy, Kraków-Balice, 2016
- Rosiak Marian, Roczny cykl hodowlany norek, Poznań, 2008
- Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, 2002
- Marian Brzozowski, Dobrostan w hodowli zwierząt futerkowych, Przegląd Hodowlany, 2019, 5