Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Immunogenetyka:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Immunogenetyka | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Inga Kowalewska <inga.kowalewska-luczak@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Znajomość podstaw z zakresu genetyki molekularnej, immunologii, biochemii, biologii komórki. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przedstawienie podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Zaprezentowanie genetycznego podłoża antygenów zgodności tkankowej oraz możliwości ich wykorzystania w praktyce hodowlanej. Przedstawienie genetycznych aspektów procesów odpornosci. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Dziedziczenie cząsteczek rozpoznających antygeny. | 1 |
| T-A-2 | Typy i rodzaje przeszczepów a tło genetyczne. | 1 |
| T-A-3 | Zjawiska autoimmunologiczne w aspekcie genetycznym. | 1 |
| T-A-4 | Kierunki rozwoju transplantologii w świetle badań genetycznych. | 2 |
| T-A-5 | Pojęcie ksenotransplantacji a podłoże genetyczne | 2 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Molekularne i genetyczne podstawy odpowiedzi immunologicznej. | 2 |
| T-W-2 | Dziedziczenie antygenów zgodności tkankowej. | 2 |
| T-W-3 | Genetyczne podłoże mechanizmów odporności swoistej i nieswoistej. | 1 |
| T-W-4 | Perspektywy wykorzystania wiedzy z zakresu immunogenetyki | 3 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestniczenie w ćwiczeniach. | 7 |
| A-A-2 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji | 5 |
| A-A-3 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury. | 6 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| A-A-5 | Samodzielen studiowanie tematyki zajęć ćwiczeniowych. | 5 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestniczenie w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów. | 3 |
| A-W-3 | Samodzielne studiowanie zadanej literatury. | 5 |
| A-W-4 | Przygotowanie i przedstawienie prezentacji. | 7 |
| A-W-5 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny wspomagany prezentacją multimedialną. |
| M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Prezentacja przygotowana przez studentów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | ZO_2A_W04, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. | ZO_2A_U03 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | ZO_2A_K02, ZO_2A_K06 | — | — | C-1 | T-A-4, T-A-5, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student powienen charakteryzować genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | 2,0 | Student nie definiuje podstawowych pojęć z zakresu immunogenetyki. Student nie charakteryzuje genetycznego podłoża szeroko rozumianej odporności. |
| 3,0 | Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
| 3,5 | Student definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
| 4,0 | Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
| 4,5 | Student biegle definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student biegle rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. | |
| 5,0 | Student doskonale definiuje i objaśnia podstawowe i najnowsze pojęcia z zakresu immunogenetyki. Student doskonale rozpoznaje i charakteryzuje genetyczne podłoże szeroko rozumianej odporności. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student powinien szacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. | 2,0 | Student nie umie zinterpretować genetycznego tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student nie umie oszacować wykorzystywania białek MHC w świetle badań genetycznych. |
| 3,0 | Student umie zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
| 3,5 | Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
| 4,0 | Student umie biegle zinterpretować genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
| 4,5 | Student umie biegle zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie biegle oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. | |
| 5,0 | Student umie doskonale zinterpretować i wytłumczyć genetyczne tło funkcjonowania immunoglobulin w organizmie. Student umie doskonale oszacować i objaśnić wykorzystywanie białek MHC w świetle badań genetycznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.3_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | 2,0 | Student nie jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. |
| 3,0 | Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
| 3,5 | Student jest zdolny do dzielenia się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
| 4,0 | Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
| 4,5 | Student wykazuje świadomą i otwartą postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. | |
| 5,0 | Student wykazuje świadomą, otwartą i zaangażowaną postawę w dzieleniu się wiedzą podstawową jak i najnowszą dotyczącą aspektów genetycznych w immunologii. |
Literatura podstawowa
- Węgleński P., Gentyka molekularna, PWN, Warszawa, 2006
- Drewa G., Ferenc T., Podstawy genetyki, Urban&Partner, warszawa, 2003
- Gołab J., Jakóbisiak M., Lasek W., Stokłosa T., Immunologia, PWN, Warszawa, 2010
- Jakóbisiak M, Immunologia, PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierzat, PWN, Warszawa, 2000
- Gliński Z., Kostro K., Immunobiologia, PWRiL, Warszawa, 2004
- Roitt I.M., Brostoff J., Male D.K., Immunologia, PZWL, Warszawa, 2000