Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Chów strusi i emu:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Chów strusi i emu | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | znajomość systematyki, podstaw anatomii, fizjologii, utrzymania i żywienia ptaków |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami racjonalnego użytkowania i żywienia stad reprodukcyjnych i towarowych strusi i emu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podstawy utrzymania emu i strusi, lokalizacja fermy, pomieszczenia i ich wyposażenie, wybiegi. | 1 |
| T-A-2 | Podstawowe zasady wychowu, warunki środowiska, techniki wychowu i systemy utrzymania. | 2 |
| T-A-3 | Specyfika żywienia bezgrzebieniowców, układ pokarmowy i trawienie. | 2 |
| T-A-4 | Technika lęgów, pomoc podczas klucia, biologiczna analiza lęgów. | 1 |
| T-A-5 | Repetytorium najważniejszych zagadnień | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Stanowisko w systematyce, występowanie w naturze i biologia bezgrzebieniowców- struś, emu, nandu. | 1 |
| T-W-2 | Znaczenie i wykorzystanie produktów pochodzących od emu i strusi-mięso, jaja, olej, skóra, pióra. | 2 |
| T-W-3 | Podstawy rozrodu, układ rozrodczy, dobór do rozpłodu. Użytkowanie nieśne. | 2 |
| T-W-4 | Lęgi, wybór jaj do wylęgów, krajowy standard jaja wylęgowego strusia i emu. | 2 |
| T-W-5 | Profilaktyka i wybrane choroby strusi i emu. | 1 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 5 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie literatury fachowej zalecanej przez prowadzącego | 8 |
| A-A-3 | Przygotowanie się do kolokwium | 10 |
| A-A-4 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i wskazanych podręczników akademickich | 15 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny przygotowany w oparciu o prezentację multimedialną. |
| M-2 | Zajęcia praktyczne na fermie emu |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Godzinne kolokwium w formie pisemnej sprawdzające wiedzę studentów po zrealizowaniu materiału ze wszystkich wykładów i ćwiczeń. |
| S-2 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków. | ZO_2A_W09, ZO_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków. | ZO_2A_U01, ZO_2A_U11 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O5.4_K01 Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków z podgromady Paleognathae, kompetentnie ocenia zagrożenia dla ludzi związane z obsługą tych ptaków | ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_W01 Student zna zasady utrzymania i racjonalnego żywienia bezgrzebieniowców użytkowych. Charakteryzuje jakość surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazuje mozliwości ich wykorzystania. Zna technikę prowadzenia wylęgów jaj tych ptaków. | 2,0 | nie zna żadnych zasad utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców użytkowych, nie umie podać charakterystycznych cech jakości surowców pochodzących od bezgrzebieniowców oraz wskazać mozliwości ich wykorzystania. Nie ma podstawowych wiadomości na temat inkbacji jaj bezgrzebieniowców |
| 3,0 | zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców, podaje charakterystykę wybranych cech jakości chociaż jednego z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców i umie wskazać mozliwości jego wykorzystania. Ma ogólną wiedzę na temat lęgów tych ptaków. | |
| 3,5 | zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia bezgrzebieniowców z podziałem na poszczególne gatunki (emu, strusi i nandu), charakteryzuje większość cech jakości chociaż dwóch z surowców pozyskiwanych od bezgrzebieniowców. Ma podstawowe wiadomości na temat techniki lęgów bezgrzebieniowców. | |
| 4,0 | zna zasady utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać podstawową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna podstawowe zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców. | |
| 4,5 | ma pogłębioną wiedzę na temat zasad utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać wybrane sposoby ich wykorzystania. Zna zasady techniki lęgów z podziałem na poszczególne gatunki bezgrzebieniowców. | |
| 5,0 | ma pogłębioną wiedzę o zasadach utrzymania i żywienia poszczególnych gatunków bezgrzebieniowców, umie podać szczegółową charakterystykę jakości wszystkich surowców pochodzących od bezgrzebieniowców i podać sposoby ich wykorzystania. Ma pogłębioną wiedzę na temat prowadzenia inkubacji jaja emu, strusi i nandu i umie wskazać przyczyny obniżonej wylęgowości piskląt. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_null_U01 Student potrafi właściwie zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków w aspekcie ich dobrostanu. Potrafi ocenić jakość jaj emu i strusia, z uwzględnieniem ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków. | 2,0 | |
| 3,0 | Potrafi ale tylko z pomocą nauczyciela zinterpretować potrzebę prawidłowej lokalizacji fermy utrzymującej emu i strusie oraz zastosowania optymalnych sposobów utrzymania tych ptaków. Analizuje wybrane cechy fizyczne i chemiczne jaj emu i strusia ale niewiele wie o ich przydatności do wylęgu. Opracowuje dawki żywieniowe z uwzględnieniem specyfiki trawienia u tych gatunków ptaków, popełniając liczne błędy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O5.4_K01 Student wykazuje zrozumienie i wrażliwość na specyficzne potrzeby środowiskowe ptaków z podgromady Paleognathae, kompetentnie ocenia zagrożenia dla ludzi związane z obsługą tych ptaków | 2,0 | |
| 3,0 | Sudent wykazuje niewielką aktywność podczas realizacji zadań | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Szczerbińska D., Majewska D., Dańczak A., Tarasewicz Z., Emu, Wydawnictwo naukowe Akademii Rolniczej, Szczecin, 2007
- Horbańczuk J., Struś afrykański, AutoGraf, Warszawa, 2003
Literatura dodatkowa
- Minnar P. Minnar M., The emu farmer’s handbook, Indua Company, Groveton Texas, 1993
- Drenowatz C., Ratite encyclopedia, Ratite Records Inc., San Antonio, 1995