Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Metody inżynierii genetycznej w hodowli zwierząt | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 6 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej i biologii molekularnej. |
| W-2 | Wiedza z zakresu hodowli zwierząt użytkowych i amatorskich. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zapoznanie studenta z aktualną wiedzą z zakresu metod inżynierii genetycznej zwierząt. |
| C-2 | Przybliżenie kierunków modyfikacji genetycznych w kontekście hodowli zwierząt gospodarskich i amatorskich. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Porównanie klasycznych metod hodowlanych z celami inżynierii genetycznej - najnowsze trendy | 2 |
| T-A-2 | Metody oznaczania płci transgenicznych zarodków, uzyskiwanych drogą mikroiniekcji egzogennego DNA do mskiego przedjądrza zygoty. | 2 |
| T-A-3 | Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania zwierząt o podwyższonym tempie wzrostu. | 1 |
| T-A-4 | Konstruowanie transgenów na potrzeby uzyskiwania rekombinoanych białek w gruczole mlekowym i pęcherzu moczowym. | 1 |
| T-A-5 | Ksenotransplantacje z udziałem transgenicznych zwierząt domowych - konstrukty genowe, aspekty kliniczne. | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Główne cele inżynierii genetycznej zwierząt a klasyczne metody pracy hodowlanej - porównanie technik i spodziewanych efektów. | 2 |
| T-W-2 | Metody wprowadzania egzogennego DNA do komórek zwierzęcych. | 2 |
| T-W-3 | Zwierzęta transgeniczne o podwyższonym tempie wzrostu, wyższym potencjale produkcyjnym i wyższej zdrowotności. | 1 |
| T-W-4 | Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - uzyskiwanie ludzkiej, rekombinowanej hemoglobiny w organizmach świń. | 1 |
| T-W-5 | Zwierzęta gospodarskie jako bioreaktory - pęcherz moczowy i gruczoł mlekowy | 1 |
| T-W-6 | Klonowanie zwierząt gspodarskich - przyszłość czy mity? | 1 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 7 |
| A-A-2 | Studiowanie literury przedmiotu. | 9 |
| A-A-3 | Przygotwanie do zaliczenia przedmiotu. | 7 |
| A-A-4 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 7 |
| A-W-4 | konsultacje | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny. |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Pisemne (test) zaliczenie treści wykładów i audytoriów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt. | ZO_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_U01 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico | ZO_2A_U03 | — | — | C-2 | T-A-4, T-A-3 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_K01 Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt. | ZO_2A_K02 | — | — | C-2, C-1 | T-A-5, T-A-1, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_W01 Definiuje kierunki modyfikacji genetycznych zwierząt, potrafi scharakteryzować metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych zwierząt. | 2,0 | |
| 3,0 | Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_U01 Potrafi wykonać wybrane analizy kwasów nukleinowych w celu modyfikacji organizmu zwierzęcego in silico | 2,0 | |
| 3,0 | Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_HZG-O1.4_K01 Ma świadomość istnienia modyfikacji genetycznych zwierząt. | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna podstawowe techniki wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych, ich konsekwencje i zagrożnia | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Zwierzchowski Lech, Świtoński Marek (red.), GENOMIKA BYDŁA I ŚWINI, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009
- Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Daniel Lipiński, Modyfikacja genetyczna zwierząt na potrzeby ksenotransplantacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2009, Zeszyt nr 401