Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Komunikacja międzykulturowa:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Komunikacja międzykulturowa | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Studium Nauk Humanistycznych i Społecznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sammel <Anna.Sammel@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 4 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu socjologii oraz psychologii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania człowieka w oparciu o wybrane teorie komunikacji oraz rozwijanie i usprawnianie umiejętności komunikacyjnych zachodzących w grupach zróżnicowanych kulturowo. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Teoretyczne podstawy komunikacji interpersonalnej (kanały komunikacji, style komunikowania się, czynniki wyznaczające przebieg procesu komunikacji). Nabywanie umiejętności komunikacyjnych oraz osobowościowe i emocjonalne wyznaczniki procesu komunikacji społecznej. | 1 |
| T-W-2 | Komunikacja werbalna (język jako narzędzie komunikacji, zasady i bariery skutecznej komunikacji, słuchanie aktywne i bierne) oraz komunikacja niewerbalna (znaczenie i funkcje w procesie komunikacji, interpretacja mowy ciała). | 1 |
| T-W-3 | Kultura i jej elementy (język, symbole, normy, wartości, przekonania, elementy poznawcze). Świadomość i tzw. inteligencja kulturowa (CI, CQ) | 1 |
| T-W-4 | Komunikacja społeczna w zespole wielokulturowym – teorie i modele, różnice w stylach komunikacji (komunikacja werbalna i niewerbalna). | 1 |
| T-W-5 | Narzędzia wspierające efektywną komunikację w budowaniu kultury organizacyjnej wielokulturowego zespołu. | 1 |
| T-W-6 | Wprowadzanie zmian w wielokulturowych organizacjach - hierarchia i relacje. | 1 |
| T-W-7 | Czynniki utrudniające prawidłową komunikację międzykulturową (m.in. stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja) oraz metody ich pokonywania. | 1 |
| T-W-8 | Różnorodność kulturowa w wielokulturowych organizacjach – tolerancja wobec odrębności kulturowej. | 1 |
| T-W-9 | Współpraca i rozwiązywanie problemów w środowisku wielokulturowym. Różnice zachowań biznesowych. Zaliczenie przedmiotu. | 1 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-W-2 | Przygotowanie merytoryczne do wykładów, analiza literatury | 6 |
| A-W-3 | Konsultacje | 2 |
| A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 8 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład konwersatoryjny. |
| M-2 | Wykład informacyjny. |
| M-3 | Wykład problemowy. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca: Ocena aktywności merytorycznej w trakcie zajęć. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca: Ocena z przygotowanej i omówionej prezentacji, eseju lub innej formy potwierdzającej wiedzę i umiejętności i studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_W01 Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji społecznej oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające jej skuteczny proces w zróżnicowanych kulturowo grupach (m.in. w odniesieniu do edukacji, pracy zawodowej). | ZO_2A_W02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_K01 Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K05, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_W01 Student omawia wybrane zagadnienia i teorie dotyczące komunikacji społecznej oraz definiuje czynniki uławiające i utrudniające jej skuteczny proces w zróżnicowanych kulturowo grupach (m.in. w odniesieniu do edukacji, pracy zawodowej). | 2,0 | |
| 3,0 | Student przyswoił podstawowy materiał programowy, wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy - popełnia jednak błędy, znajomość zagadnień na poziomie min. 60% wymaganych treści przedmiotowych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_U01 Student poprawnie posługuje się pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji (w tym również trudnych) z uwzględnieniem różnic kulturowych w kontaktach międzynarodowych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student poprawnie posługuje się wybranymi pojęciami z zakresu komunikacji, planuje, analizuje i interpretuje procesy zachodzące w zespole oraz dostosowuje swój sposób komunikowania się do różnorodnych sytuacji z uwzględnieniem różnic kulturowych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_BT-N2-O1.5_K01 Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Student dostrzega również potrzebę systematycznego podnoszenia swoich kompetencji w zakresie komunikacji społecznej jako niezbędnego przygotowania do pełnienia ról zawodowych i społecznych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student akceptuje odmienne poglądy i różnice kulturowe, wypowiada się w sposób taktowny i dostostosowany do uwarunkowań społecznych oraz sytuacyjnych. Nie unika również podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Gesteland R.R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000
- Stonehouse G., Globalizacja – strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa, 2001
- J. Gajda, Antropologia kulturowa., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2003
- G. Hofstede, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2000
- C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstowe, Stereotypy i uprzedzenia, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 1999
Literatura dodatkowa
- J. Olędzki, Komunikowanie w świecie, Oficyna Wydawnicza ASPRA-1R, Warszawa, 2001
- Ł. Sułkowski, Kulturowa zmienność organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2002
- A. Wierzbicka, Język - umysł- kultura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999