Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona przyrody:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ochrona przyrody | ||
| Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Szczerbińska <Danuta.Szczerbinska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Treści przedmiotu powiązane są z wybranymi zagadnieniami z zakresu biologii, ochrony środowiska i geografii. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Celem zajęć jest przekazanie wiedzy na temat podstaw merytorycznych, uwarunkowań prawnych oraz działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w Polsce i na świecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Problemy obszarowej ochrony przyrody w Polsce (parki narodowe). | 1 |
| T-A-2 | Rezerwat jako forma ochrony przyrody. | 1 |
| T-A-3 | Ochrona krajobrazu w Polsce. | 1 |
| T-A-4 | Ochrona gatunkowa roślin, zwierząt i grzybów. | 1 |
| T-A-5 | Pozostałe formy ochrony przyrody w Polsce wyodrębnione w Ustawie o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004 roku. | 1 |
| T-A-6 | Proekologiczna gospodarka leśna w Polsce. | 1 |
| T-A-7 | Współczesne dylematy ochrony przyrody w Polsce i na świecie. Wpływ czynników historyczno-kulturowych na współczesne formy krajobrazu przyrodniczego. | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rys historyczny ochrony przyrody w Polsce i na świecie. | 1 |
| T-W-2 | Podstawy prawne ochrony przyrody w Polsce. | 2 |
| T-W-3 | Europejska Zielona Karta. Światowa Karta Przyrody. Światowa Deklaracja Praw Zwierzęcia. | 1 |
| T-W-4 | Różnorodność biologiczna, żywe kolekcje i banki genów. | 1 |
| T-W-5 | Ważniejsze organizacje, konwencje i programy ochrony przyrody. Europejskie i regionalne centra ekologiczne. | 1 |
| T-W-6 | Światowe dziedzictwo naturalne. | 1 |
| T-W-7 | Liga Ochrony Przyrody i inne organizacje w Polsce i na świecie szerzące idee ochrony przyrody – powstanie, cele i formy działania. | 1 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | Udział studenta w ćwiczeniach. | 7 |
| A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń. | 10 |
| A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia. | 6 |
| A-A-4 | Udział w konsultacjach. | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | Udział studenta w wykładach | 8 |
| A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 8 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
| A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, opis, prelekcja). |
| M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny). |
| M-3 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna, gry dydaktyczne, metoda sytuacyjna). |
| M-4 | Metody eksponujące (film, prezentacja multimedialna). |
| M-5 | Metody praktyczne (metoda projektów, ćwiczenia przedmiotowe). |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na wykładach i ćwiczeniach. |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Piseme zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Przygotowanie i omówienie prezentacji związanej z tematyką wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01 ma wiedzę z zakresu historycznych i prawnych uwarunkowań ochrony środowiska przyrpdniczego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem indywidualnych i obszarowych form ochrony | ZO_2A_W04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-7, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-1, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01 Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji. | ZO_2A_U03, ZO_2A_U04 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-7, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01 Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy. | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-A-6, T-A-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-7 | M-3, M-2, M-1, M-5, M-4 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_W01 ma wiedzę z zakresu historycznych i prawnych uwarunkowań ochrony środowiska przyrpdniczego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem indywidualnych i obszarowych form ochrony | 2,0 | |
| 3,0 | ma podstawową wiedzę wiedzę z zakresu historycznych i prawnych uwarunkowań ochrony środowiska przyrpdniczego w Polsce i na świecie z uwzględnieniem indywidualnych i obszarowych form ochrony | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_U01 Student dostrzega i analizuje zależności występujące między stanem środowiska a różnymi formami antropopresji. | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie posługiwać się pojęciami z zakresu ochrony przyrody i nie jest zainteresowany samodzielnym analizowaniem zagadnień dotyczących tematyki zajęć. |
| 3,0 | Student posługuje się poprawnie podstawowymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, popełnia jednak wiele błędów i wykazuje niewielkie zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
| 3,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami z zakresu ochrony przyrody, sporadycznie popełnia błędy i wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
| 4,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, popełnia niewielkie błędy, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i próbuje na ich podstawie formułować wnioski. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
| 4,5 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami, nie popełnia błędów, samodzielnie analizuje opracowania dotyczące zagadnień omawianych w trakcie zajęć i na ich podstawie formułuje wnioski. Podejmuje dyskusję i dzieli się z grupą swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. | |
| 5,0 | Student posługuje się poprawnie wszystkimi poznanymi pojęciami omawianymi w trakcie zajęć oraz pojęciami wykraczającymi poza materiał programowy, nie popełnia żadnych błędów merytorycznych w zakresie treści , wykazuje duże zainteresowanie zdobywaniem wiedzy. Chętnie omawia analizowane samodzielnie opracowania, formułuje na ich podstawie wnioski oraz podejmuje dyskusję i dzieli się swoimi przemyśleniami. Student gromadzi informacje dotyczące działań praktycznych w zakresie ochrony przyrody i krajobrazu w aspekcie lokalnym i regionalnym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZO_2A_EAUZ-O2.4_K01 Student rozumie konieczność ochrony zasobów ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej oraz popularyzowania na ich temat wiedzy. | 2,0 | Student unika podejmowania samodzielnych działań, nie wykazuje inicjatywy i przejawia obojętną postawę wobec możliwości samokształcenia oraz poleceń osoby prowadzącej zajęcia. |
| 3,0 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy. | |
| 3,5 | Student nie unika podejmowania samodzielnych działań, ale niechętnie podejmuje je z własnej woli. Dość szybko przystosowuje do procesu dydaktycznego i poleceń wykładowcy. Akceptuje poglądy innych osób, ale sporadycznie zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie wykładów. | |
| 4,0 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Podejmuje działania samokształceniowe z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie. Akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
| 4,5 | Student szybko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznych w trakcie wykładów. Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, akceptuje poglądy innych osób, często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. | |
| 5,0 | Chętnie podejmuje działania samokształceniowe, jest dociekliwy poznawczo, akceptuje poglądy innych osób, bardzo często zabiera głos w dyskusji i wypowiada się na tematy poruszane w trakcie zajęć. |
Literatura podstawowa
- Olaczek R. (red.), Ochrona przyrody w Polsce, Liga Ochrony Przyrody, Warszawa, 1996
- praca zbiorowa, Przyroda Pomorza Zachodniego, Wyd. OFICYNA, Szczecin, 2002
- Jędrzejczyk I., Ekologiczne uwarunkowania i funkcje turystyki, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice, 1995
- Symonides E., Ochrona przyrody, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010