Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Wykorzystanie zwierząt w rekreacji:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wykorzystanie zwierząt w rekreacji | ||
| Specjalność | Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | zaliczenie z przedmiotów Użytkowanie i hodowla koni, Pies i jego rola w społeczeństwie, Hodowla i użytkowanie psów |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zaznajomienie z formami rekreacji z wykorzystaniem koni i psów |
| C-2 | orientacja w zasadach doboru i szkolenia zwierząt dla potrzeb rekreacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| T-A-1 | Podstawy pozytywnego szkolenia psów. Rola pozytywnego wzmocnienia w szkoleniu. Metoda klikerowa. Agility - historia i zasady przeprowadzania. Trening agility. Przeszkody w agility: stacjonaty, huśtawka, tunel miękki , wiadukt , mur, ściana, koło, stół , slalom, skok w dal, kładka, tunel sztywny. | 1 |
| T-A-2 | Możliwośći rekreacji z psami. Obidience – posłuszeństwo sportowe. Historia obidience. regulamin zawodów obidience. Zasady udziału w zawodach i egzaminach w klasie 0, 1 i 2. Zasady udziału w zawodach i próbach obidience C.A.C.I.OB. Rodzaje szkoleń: IPO (Internationale Prüfung Ordnung), PSO (pies stróżująco obronny) i PSW (pies stróżująco wartowniczy) Regulamin IPO – praca węchowa, posłuszeństwo, obrona – metody pracy. PSO – obrona właściciela -metody pracy. PSW - pilnowanie obejścia – metody pracy. Zasady doboru psów. | 3 |
| T-A-3 | Dogdancing, flyball, dog Frisbee. Psie wyścigi: coursingi, zaprzęgi psie Coursingi – historia i zasady ich prowadzenie. Open coursing, encloused coursing, plumpton coursing i speed coursing – zasady i różnice przeprowadzania wyścigów. Polski Związek Sportu Psich Zaprzęgów. Sprint, wyścigi dystansowe I canicross. Zasady doboru i predyspzoycje psów. | 2 |
| T-A-4 | Rekreacja z końmi. Pony games – gry i zabawy na kucach. Dobór koni, rodzaje i zasady przeprowadzania konkurencji . Końskie agility – budowa toru przeszkód, zasady rozgrywania konkurencji, dobór koni. | 1 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Rekreacja – definicja i formy. Rola zwierząt w rekreacji człowieka. Gatunki zwierząt wykorzystywane w rekreacji. Organizacje promujące rekreację ze zwierzętami. Rozwój rekreacyjno-sportowego użytkowania koni i psów na świecie i w Polsce. | 2 |
| T-W-2 | Możliwości wykorzystania róznych gatunków zwierząt w rekreacji człowieka. Charakterystyka najpopularniejszych dyscyplin z udziałem psów. | 1 |
| T-W-3 | Etapy szkolenia konia i jeźdźca w ramach rekreacji. Zasady prowadzenia jazd rekreacyjnych - jazda z jeźdźcami początkującymi na lonży i ujeżdżalni. Jazda z jeźdźcami zaawansowanymi na ujeżdżalni i w terenie. Podstawowe dyscypliny jeździeckie jako forma rekreacji konnej. Dyscypliny objęte patronatem PZJ, gonitwy płaskie i przeszkodowe. Wyścigi kłusaków. | 3 |
| T-W-4 | Górska turystyka jeździecka. Organizacja rajdów turystycznych jedno- i wielodniowych. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| ćwiczenia audytoryjne | ||
| A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
| A-A-2 | udział w konsultacjach | 2 |
| A-A-3 | samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 16 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-W-2 | samodzielne studiowanie zagadnień i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 15 |
| A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład z zastosowaniem technik multimedialnych |
| M-2 | prelekcja, odczyt |
| M-3 | film |
| M-4 | pokaz |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: 2 kolokwia cząstkowe |
| S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
| S-3 | Ocena podsumowująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_W01 student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni | ZO_2A_W09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_U01 Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni | ZO_2A_U01 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_K01 tudent ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | ZO_2A_K09 | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_W01 student wymienia i charakteryzuje pojęcia z zakresu rekreacji, opisuje formy aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni | 2,0 | |
| 3,0 | student wymienia i charakteryzuje większość form aktywnej rekreacji z wykorzystaniem psów i koni, nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_U01 Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni | 2,0 | |
| 3,0 | Student zna zasady doboru zwierząt do różnych form rekreacji, charakteryzuje dyscypliny sportowe i amatorskie z udziałem psów i koni nie popełnia zasadniczych błędów merytorycznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_EAUZ-O6.1_K01 tudent ma świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopiu dostatecznym przejawia świadomość korzyści płynących z udziału zwierząt w rekreacji człowieka oraz potrzeby postępowania zgodnie z zasadami etyki w czasie treningu i zawodów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Pruchniewicz W., Akademia Jeździecka cz.1, Chaber PR Akademia Jeździecka, Warszawa, 2003
- Krzemień P, Górska turystyka jeździecka, PTTK, Kraków, 1998
- Wimmer-Kieckbusch K., Wolny czas z psem, Multico, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- periodyki temtyczne z zakresu użytkowania koni i psów