Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w produkcji zwierzęcej:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Ochrona środowiska w produkcji zwierzęcej | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej. | 1 |
| T-W-2 | Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko. | 1 |
| T-W-3 | Obszary potencjalnie ograniczające lokalizowanie ferm zwierzęcych. Obszary Natura 2000, obszary szczególnie narażone i inne. | 2 |
| T-W-4 | Fermy zwierzęce jako instalacje mogące powodować znaczne zanieczyszczenie środowiska. Dyrektywa IPPC (ang. integrated pollution prevention and control). | 2 |
| T-W-5 | Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt. | 1 |
| T-W-6 | Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów. | 2 |
| T-W-7 | Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych. | 2 |
| T-W-8 | Emisje do powietrza z ferm zwierzęcych. Gazy emitowane do powietrza z ferm zwierzęcych. Sposoby określania emisji amoniaku do powietrza. | 1 |
| T-W-9 | Kryteria produkcji zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. | 1 |
| T-W-10 | Funkcjonowanie biogazowni rolniczych. | 2 |
| 15 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
| A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury. | 16 |
| A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów. | 16 |
| A-W-4 | Konsultacje | 2 |
| 49 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład informacyjny |
| M-2 | Wykład konwersatoryjny |
| M-3 | Film dydakyczny |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów |
| S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_W01 definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej | ZO_2A_W08, ZO_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-10, T-W-7 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_U01 analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko | ZO_2A_U04, ZO_2A_U09 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_K01 student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko | ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_W01 definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej | 2,0 | student nie definiuje przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego |
| 3,0 | student definiuje bez ojaśniania przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego | |
| 3,5 | student definiuje i objaśnia przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego | |
| 4,0 | student definiuje, objaśnia i charakteryzuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego | |
| 4,5 | student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego | |
| 5,0 | student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i proponuje racjonale zastosowania dla instalacji w zależności od kierunku prowadzonej produkcji zwierzecej |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_U01 analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko | 2,0 | student nie analizuje i nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne |
| 3,0 | student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
| 3,5 | student analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
| 4,0 | student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
| 4,5 | student w uporządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i próbuje w związku z tym wdrażać i projektować rozwiązania w tym zakresie | |
| 5,0 | student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i w związku z tym weryfikuje, wdraża i projektuje rozwiązania w tym zakresie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_HZG-C9_K01 student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko | 2,0 | student nie ma świadomości o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne |
| 3,0 | student w niewielkim zakresie ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
| 3,5 | student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne | |
| 4,0 | student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko | |
| 4,5 | student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie | |
| 5,0 | student ma doskonałą świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany i zdetremninowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie |
Literatura podstawowa
- 2. Buraczewski S., Ziołecka A., Podstawy żywienia zwierząt i paszoznawstwo., Omnitech Press, Warszawa, 1991
- 1. Barej W., Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt., PWRiL., Warszawa., 1991
- 3. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe dla świń., PAN IFiŻZ, Warszawa., 1995
- 4. Macioszczyk A., Ozimek T., Szulc M., Podstawy ochrony środowiska., PWN, Warszawa., 1995
- 6. Wiąckowski S. K., Próba ekologicznej oceny żywienia, żywności i składników pokarmowych., PWN, Warszawa., 1995
Literatura dodatkowa
- Duer I., Fotyma M., Madej A., 7. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004