Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Pielęgnacja zwierząt wykorzystywanych w animaloterapii:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Pielęgnacja zwierząt wykorzystywanych w animaloterapii | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | |||
| ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | wiedza z zakresu biologii na poziomie S1 |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | ogólna orientacja w zakresie animaloterapii oraz cech psychicznych koni, psów i kotów wpływających na zasady utrzymania tych gatunków, znajomość zasad i umiejętność pielęgnacji koni i psów, kotów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Profesjonalne gabinety groomerskie. Sprzęt i środki do pielęgnacji psów i kotów. | 1 |
| T-L-2 | Zasady pielęgnacji koni | 2 |
| T-L-3 | Zasady pielęgnacji psów. | 2 |
| T-L-4 | Zasady pielęgnacji kotów | 2 |
| 7 | ||
| wykłady | ||
| T-W-1 | Korzyści płynące z kontaktu ze zwierzętami. Terapia z udziałem zwierząt - definicja, cele i zadania. Charakterystyka najpopularniejszych form terapii z udziałem zwierząt - dogoterapia, hipoterapia, feinoterapia. | 2 |
| T-W-2 | Koń-zwierzę stworzone do ruchu-charaktersytyka psychologiczna koni. Popędy i instynkty wiodoące w życiu koni i wynikające z nich zasady utrzymania. | 2 |
| T-W-3 | Pies-najlepszy przyjaciel człowieka. Psychologiczna charakterystyka psów, wiodące instynkty w życiu psa i związane z tym warunki utrzymania. | 2 |
| T-W-4 | Kot - samotny łowca. Psychologiczna charakterystyka kotów i najważniejsze zasady utrzymania kotów w domach. | 2 |
| 8 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
| A-L-2 | praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 16 |
| A-L-3 | Konsultacje | 2 |
| 25 | ||
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
| A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
| A-W-3 | praca własna ze wskazną literaturą | 7 |
| A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 8 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | wykład multimedialny |
| M-2 | film |
| M-3 | pokaz |
| M-4 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: aprobata |
| S-2 | Ocena podsumowująca: test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą charakterystyki psychologicznej koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej wykorzystywanych w terapii z udziazłem zwierząt i wynikających z tego zasad utrzymania tych zwierząt | ZO_2A_W04, ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_U01 student zna zasady pielęgnacji koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej pracujących w terapii z udziałem zwierząt | ZO_2A_U08, ZO_2A_U15 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą charakterystyki psychologicznej koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej wykorzystywanych w terapii z udziazłem zwierząt i wynikających z tego zasad utrzymania tych zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | student w stopniu dostatecznym posiada wiedzę dotyczącą charakterysyki psychologicznej koni, psów i kotów oraz zasad utrzymania tych zwierząt, nie popełnia większych błędów merytorycznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_U01 student zna zasady pielęgnacji koni, psów i kotów jako zwierząt najczęściej pracujących w terapii z udziałem zwierząt | 2,0 | |
| 3,0 | student zna w stopniu dostatecznym zasady pielęgnacji koni, psów i kotów, nie popełnia większych błędów merytorycznych | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-B08.03_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | 2,0 | |
| 3,0 | student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów pielęgnacyjnych, wykonuje zaibegi pielęgnacyjne z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Monkiewicz, Wajdzik, Rogowska-Sobota, Kynologia. Wiedza o psie, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, 2020
- Case L., Pies. Zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, 2010
- różni, Kocie Sprawy, czasopismo, 2011
- Chachuła, pod red., Chów, hodowla i użytkowanie koni, SGGW Warszawa, 1984
- Łojek, pod.red., Hodowla i użytkowanie koni, 2013
Literatura dodatkowa
- różni, Hodowca i Jeździec, Konie i Rumaki, Swiat Koni, Koń Polski, 2012, periodyki tematyczne