Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
Sylabus przedmiotu Praktyczne zajęcia kliniczne:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Zootechnika | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Praktyczne zajęcia kliniczne | ||
| Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl>, Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu anatomii. |
| W-2 | Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania układu ruchu zwierząt. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Poznanie metodyki wykonywania zabiegów terapii manualnej. |
| C-2 | Przygotowanie do samodzielnego wykonywania zabiegów zgodnie z zaleceniami nauczyciela. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| T-L-1 | Wywiad z właścicielem pacjenta trafiającego do gabinetu fizjoterapeutycznego.Modele badania. 1 | 1 |
| T-L-2 | Badanie dla potrzeb kinezyterapii miejscowej i ogólnej. Wskazania i przeciwskazania do poszczególnych zabiegów terapeutycznych u koni. | 1 |
| T-L-3 | Znaczenie diagnostyki obrazowej w zoofizjoterapii. | 1 |
| T-L-4 | Badanie podmiotowe i przedmiotowe. | 1 |
| T-L-5 | Badanie dla potrzeb kinezyterapii miejscowej i ogólnej. | 1 |
| T-L-6 | Badania dodatkowe. | 1 |
| T-L-7 | Zakładanie opatrunków u średnich i dużych zwierząt trawożernych. Zakładanie opatrunków zwierzętom towarzyszącym. | 1 |
| T-L-8 | Postępowanie z koniem - pacjentem weterynaryjnym przy zabiegach rehabilitacyjnych- behawior, podejście do pracy z pacjentem, sygnały uspakajające. | 1 |
| T-L-9 | Szczegółowe badanie ortopedyczne i neurologiczne konia - pacjenta weterynaryjnego. | 1 |
| T-L-10 | Rodzaje zabiegów terapeutycznych stosowanych u koni. Przygotowanie konia do zabiegu terapeutycznego. | 1 |
| T-L-11 | Terapia manualna - metodyka masażu klasycznego. Techniki masażu u koni - głaskanie, rozcieranie, wyciskanie, ugniatanie, oklepywanie, wstrząsanie, wibracja. | 1 |
| T-L-12 | Masaż poszczególnych części ciała konia. Elementy masażu leczniczego u koni- masaż przy obrzękach, masaż przy Trigger points. Masaż całościowy. Masaż sportowy. Masaż relaksacyjny. | 1 |
| T-L-13 | Kinezyterapia - technika wykonywania ćwiczeń biernych, ćwiczeń czynnych i rozciągania u koni. | 1 |
| T-L-14 | Zastosowanie fizykoterapii w rehabilitacji koni. Termoterapia (zimnolecznictwo, ciepłolecznictwo), światłolecznictwo, laseroterapia, magnetoterapia, magnetostymulacja, hydroterapia, sonoterapia, sonoforeza, terapia falą uderzeniową, elektroterapia (jonoforeza, TENS, EMS). Zastosowanie niektórych metod i technik rehabilitacyjnych w wybranych chorobach ortopedycznych i neurologicznych koni. | 1 |
| 14 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| laboratoria | ||
| A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
| A-L-2 | Konsultacje | 2 |
| A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 5 |
| A-L-4 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład informacyjny z pokazem. |
| M-2 | Studium przypadków |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena podsumowująca: Projekt problemowy |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_W01 Zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | ZO_2A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_U01 Zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | ZO_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-11, T-L-12 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_K01 Posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | ZO_2A_K01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-12 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_W01 Zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna metody zastosowania zabiegów leczniczych oraz sposoby oceny stanu funkcjonalnego pacjenta. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_U01 Zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym zna metody wykonywania zabiegów manualnych i fizykalnych oraz potrafi je zastosować w praktyce. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| ZOinz_2A_PR-S11_K01 Posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | 2,0 | |
| 3,0 | Student w stopniu dostatecznym posiada zdolności do samodzielnego wykonania podstawowych zabiegów manualnych fizykalnych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Denoix M.J., Biomechanika i trening konia, Łódź, 2019
- Bromiley M.W., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja, SIMA WLW, 2000
- Del Pueyo Montesinos G., Fizjoterapia i rehabilitacja w weterynarii, Edro Urban Partner, 2017
- O’Dwyer L., Leczenie ran małych zwierząt, 2008
- Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, 2021
Literatura dodatkowa
- Masterson J., Terapia manualna koni, Galaktyka, 2014
- Levine D., Bockstahler B., Millis B., Fizjoterapia psów i kotów w rehabilitacji i zwalczaniu bólu, Galaktyka, Wrocław, 2017